המלצות פדגוגיות

המלצה
כיצד מטפחים סביבה פיזית שתורמת ללמידה?
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
כיצד מטפחים התנהגות נאותה בקרב התלמידים בכיתה?
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
עבודת צוות אפקטיבית נשענת על מטרה משותפת, אמון, אוטונומיה ושיתוף ידע. עבודת צוות מיטבית מותנית ביחסים טובים בין חדר המורים להנהלת בית הספר
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
כיצד מטפחים אורח חיים פעיל ובריא בקרב התלמידים?
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
כיצד מטפחים תשתיות תומכות הוראה למען המורים?
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
כיצד מטפחים מעורבות חברתית בקרב תלמידים?
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
קליטה מיטבית של מורים חדשים משפיעה על המשך דרכם במערכת. ליווי אישי, חונכות מקצועית, סיוע רגשי ותרבות בית ספרית תומכת מסייעים לשימור מורים ולמניעת שחיקה ועזיבה בשנים הראשונות
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
קבלת החלטות מבוססת נתונים בבית הספר נועדה לשפר הישגים לימודיים ולייעל את ההוראה באמצעות איסוף, ניתוח ופרשנות של נתוני תלמידים. הנתונים מסייעים למורים בהערכה, בתכנון יעדים, בשיפור ההוראה, בזיהוי בעיות חברתיות או התנהגויות ובתקשורת עם ההורים. התהליך מתנהל בצורה מחזורית שכוללת קביעת מטרות, זיהוי פערים, התאמת התערבויות והערכת יעילותן. ההצלחה של התהליך תלויה בפיתוח מיומנויות מקצועיות, בהקצאת משאבים ובטיפוח תרבות בית-ספרית הרואה בנתונים כלי לשיפור ולא לאכיפה.
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
פיתוח מקצועי אפקטיבי מתמקד בהתאמה לצורכי המורים, בלמידה פעילה ושיתופי פעולה מתמשכים, וכולל ליווי מקצועי ומשוב המקדמים הוראה איכותית והישגי תלמידים
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
בעידן ה-AI נדרש מהמורים להתאים את דרכי ההוראה לשינויים הטכנולוגיים ולשלב ידע דיסציפלינרי, פדגוגי וטכנולוגי (AI-TPACK) באופן מושכל.
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
יכולת עבודה דיגיטלית מתפתחת באמצעות שימוש מושכל במשאבים דיגיטליים, חשיבה ביקורתית כלפי מידע, תקשורת חברתית ברשת והתנהלות בטוחה במרחב הדיגיטלי
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
לומד עצמאי נוטל אחריות על תהליך הלמידה שלו, מתכנן אותה, עוקב אחר התקדמותו ומעריך את תוצריו, ובכך מפתח יכולת לרכוש ידע לאורך זמן
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
הוראה רלוונטית מקשרת את הלמידה לחיי היומיום של התלמידים, לתחומי העניין ולרקע שלהם והיא עונה על צורכיהם כיום או בעתיד (תועלתיות אישית). בדרך זו הלמידה מעוררת את סקרנותם והופכת למשמעותית עבורם
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
משוב מקדם למידה מספק ללומד מידע על מיקומו ביחס ליעדי הלמידה, מצביע על חוזקות וחולשות (feedback) ומציע הכוונה לשיפור עתידי (feedforward)
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
עידוד תלמידים לשאול שאלות, להתמודד עם קונפליקט קוגניטיבי ולחקור דברים - יעודד סקרנות ועניין בשיעור
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים תחושת מסוגלות באמצעות חוויות של הצלחה וקבלת משוב חיובי על התהליך כולו, ולא רק על התוצאה
כיתות
ז'
ח'
ט'
ה'
י'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להערכה מטא-טקסטואלית כשהם לומדים לזהות את מטרת הכותב ולבחון כיצד מאפייני הטקסט – כמו שימוש בשפה רגשית, עובדות או פנייה ישירה
מסוגות טקסטואליות להקשר רחב
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
מאזכורים פשוטים לאזכורים מורכבים
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לחבר בין הטקסט לידע העולם שלהם באמצעות הפעלה של ידע קודם, השוואה בין מידע חדש למוכר ויצירת קשרים בין התוכן הנלמד לבין חוויות ודוגמאות מחיי היום-יום
מידע מנותק לידע מקושר
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להבין רעיונות מופשטים באמצעות זיהוי דפוסים משותפים בין פריטים מוחשיים, גיבוש מושגים מכלילים ויצירת חיבורים בין דוגמאות קונקרטיות לרעיונות כלליים בטקסט
ממושגים מוחשיים למושגים מופשטים
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להסיק מסקנות מטקסט באמצעות זיהוי רמזים מילוליים והקשרים סמויים, ניסוח שאלות מנחות והסבר ההיגיון שמאחורי המסקנות שהסיקו מתוך הכתוב
מהבנה מפורשת להבנה מרומזת
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לקשר מידע בין טקסטים באמצעות השוואה בין מקורות שונים, זיהוי נקודות דמיון ושוני ביניהם וכתיבה המסבירה כיצד כל טקסט מוסיף עומק או נקודת מבט חדשה לנושא הנלמד
מטקסט יחיד להשוואה בין טקסטים
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להבחין בין עובדה לדעה באמצעות ניתוח אמירות מחיי היום-יום והבנת ההבדל בין מידע אובייקטיבי הניתן לאימות לבין הבעת עמדה המבוססת על תחושה או העדפה אישית
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לזהות את מבנה הטקסט באמצעות הבחנה בחלקיו השונים – התחלה, אמצע וסוף – וחיבורם לרצף הגיוני ושלם של רעיונות ואירועים
מהפרטים למבנה הכללי
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להתמודד עם פערים וטענות סותרות על ידי זיהוי אי-דיוקים או נקודות מבט שונות, ניתוח מניעים והקשרים, והסקת מסקנות המבוססות על השוואה בין מקורות והערכת אמינותם
מידע חסר והטיה מכוונת
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להפעלת שיקולים חברתיים ומוסריים על ידי ניתוח סיבות והשלכות של תופעות חברתיות או היסטוריות, זיהוי ערכים מתנגשים והערכת ההשפעות המוסריות של הבחירות השונות
מקשרים לוגיים להשלכות בעולם האמיתי
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לגיבוש עמדה מנומקת על ידי זיהוי טיעונים שונים, השוואתם ובחינת חוזקם, ובניית עמדה עצמאית המגובה בנימוקים מתוך הטקסטים תוך התייחסות לטיעונים מנוגדים
מהבנת הכותב לעמדה אישית
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להערכה ולשיפוט ביקורתי על ידי בחינת מקורות הטקסט, זיהוי עמדות, הטיות ובחירות לשוניות של הכותב, והערכת השפעתם על הבנת התוכן והמסר
מניתוח לביקורת והערכת מקורות
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להבעה של רעיון מרכזי על ידי זיהוי הנושא והמסר בכל פסקה, חיבור רעיונות חלקיים למסקנה כוללת וכתיבת פסקה קצרה המסבירה את התובנה ומנמקת אותה באמצעות דוגמאות מהטקסט
מאיסוף רעיונות להבנת רעיון מרכזי
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לזהות קשרים לוגיים באמצעות סימון אירועים מרכזיים, ניסוח שאלות המקשרות בין סיבה לתוצאה וכתיבת פסקה קצרה המשתמשת במילות קישור מתאימות ליצירת רצף הגיוני ומשמעותי
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לאיחוד רעיונות בעזרת סימון נקודות מפתח ואירועים מרכזיים בטקסט, ניסוח שאלות לחיבור בין הפרטים וניסוח של פסקה קצרה ליצירת תמונה שלמה
מפרטים לתמונה שלמה
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link