תלמידים מפתחים יכולת להערכה ולשיפוט ביקורתי על ידי בחינת מקורות הטקסט, זיהוי עמדות, הטיות ובחירות לשוניות של הכותב, והערכת השפעתם על הבנת התוכן והמסר
ההמלצה הזו עוד לא בשלה...

מה האתגר?
נראה שהתלמידים בכיתתך מצליחים לנתח את הטקסט, אך מתקשים להעריך ולשפוט אותו באופן ביקורתי.
מה כדאי לנסות?
פתחו בסיטואציה יום-יומית: הציגו לפניהם תרחיש שבו שתי חברות מדווחות להם, כל אחת לחוד, על ויכוח שהתרחש ביניהן. כל חברה מספרת את הגרסה שלה לאירועים, ומדגישה את הפרטים שגורמים לה להיראות צודקת יותר. שאלו את התלמידים: "האם אתם יכולים להחליט מי צודקת רק על סמך מה ששמעתם? אילו שאלות הייתם שואלים כדי להבין טוב יותר את המצב?" דיון זה ימחיש כי למקור המידע יש חשיבות מכרעת בבואנו לבחון את הטקסט, וכי יש לבחון אותו מנקודות מבט שונות.
בשיעור הנחו את התלמידים לבחון את המקורות באמצעות שאלות מפתח: מי כתב את הטקסט? מתי נכתב? מה מטרת הטקסט? (למשל, האם הוא נועד להסביר, לשכנע או לתאר?) בקשו מהם להרהר בשאלות אלו לפני שהם מתחילים בקריאה מעמיקה. הנחו את התלמידים לקרוא את הטקסט תוך שימת לב מיוחדת לבחירותיו של הכותב. עודדו אותם לחפש מילים בעלות קונוטציה חיובית או שלילית, ביטויים שמייצגים עמדה, או שימוש סלקטיבי בנתונים. בקשו מהם להעמיק ושאלו אותם: מדוע לדעתכם השתמש הכותב דווקא בביטויים אלו? וכיצד השימוש בהם משרת את מטרתו ואת טענותיו? בקשו מהם לנתח את ההשפעה של הבחירות הלשוניות על אופן הצגת המידע ועל המסרים של הטקסט. הנחו אותם לכתוב פסקה קצרה שבה יסכמו כיצד השפיע מקור המידע על הדרך שבה הבינו את הטקסט, וכיצד השפעה זו עשויה לשנות את האופן שבו הם מתייחסים למידע שנמסר בו. עליהם להתייחס באופן ספציפי לגורמים כמו הטיה, מהימנות ודעות קדומות של הכותב.
למה זה חשוב?
אסטרטגיה זו חיונית משום שהתלמידים לומדים לבחון את הטקסט באופן ביקורתי ולזהות מניפולציות של הכותב על המידע. מיומנות זו היא בסיס הכרחי להבנה מעמיקה יותר, ומאפשרת לתלמידים להתמודד עם טקסטים מורכבים יותר בהמשך.


