המלצה פדגוגית

תלמידים מפתחים יכולת להערכה ולשיפוט ביקורתי על ידי בחינת מקורות הטקסט, זיהוי עמדות, הטיות ובחירות לשוניות של הכותב, והערכת השפעתם על הבנת התוכן והמסר

מניתוח לביקורת והערכת מקורות
דוברי ערבית
דוברי עברית
כיתות
ז'
ח'
ט'
הבנת הנקרא
דוברי ערבית
דוברי עברית
הבנת הנקרא

ההמלצה הזו עוד לא בשלה...

מה האתגר?

נראה שהתלמידים בכיתתך מצליחים לנתח את הטקסט, אך מתקשים להעריך ולשפוט אותו באופן ביקורתי.

מה כדאי לנסות?

פתחו בסיטואציה יום-יומית: הציגו לפניהם תרחיש שבו שתי חברות מדווחות להם, כל אחת לחוד, על ויכוח שהתרחש ביניהן. כל חברה מספרת את הגרסה שלה לאירועים, ומדגישה את הפרטים שגורמים לה להיראות צודקת יותר. שאלו את התלמידים: "האם אתם יכולים להחליט מי צודקת רק על סמך מה ששמעתם? אילו שאלות הייתם שואלים כדי להבין טוב יותר את המצב?" דיון זה ימחיש כי למקור המידע יש חשיבות מכרעת בבואנו לבחון את הטקסט, וכי יש לבחון אותו מנקודות מבט שונות.

בשיעור הנחו את התלמידים לבחון את המקורות באמצעות שאלות מפתח: מי כתב את הטקסט? מתי נכתב? מה מטרת הטקסט? (למשל, האם הוא נועד להסביר, לשכנע או לתאר?) בקשו מהם להרהר בשאלות אלו לפני שהם מתחילים בקריאה מעמיקה. הנחו את התלמידים לקרוא את הטקסט תוך שימת לב מיוחדת לבחירותיו של הכותב. עודדו אותם לחפש מילים בעלות קונוטציה חיובית או שלילית, ביטויים שמייצגים עמדה, או שימוש סלקטיבי בנתונים. בקשו מהם להעמיק ושאלו אותם: מדוע לדעתכם השתמש הכותב דווקא בביטויים אלו? וכיצד השימוש בהם משרת את מטרתו ואת טענותיו? בקשו מהם לנתח את ההשפעה של הבחירות הלשוניות על אופן הצגת המידע ועל המסרים של הטקסט. הנחו אותם לכתוב פסקה קצרה שבה יסכמו כיצד השפיע מקור המידע על הדרך שבה הבינו את הטקסט, וכיצד השפעה זו עשויה לשנות את האופן שבו הם מתייחסים למידע שנמסר בו. עליהם להתייחס באופן ספציפי לגורמים כמו הטיה, מהימנות ודעות קדומות של הכותב.

למה זה חשוב?

אסטרטגיה זו חיונית משום שהתלמידים לומדים לבחון את הטקסט באופן ביקורתי ולזהות מניפולציות של הכותב על המידע. מיומנות זו היא בסיס הכרחי להבנה מעמיקה יותר, ומאפשרת לתלמידים להתמודד עם טקסטים מורכבים יותר בהמשך.

להמשך קריאה

הצעדים הבאים

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
פרומפט לבינה מלאכותית
יצירת תרגול להערכה ושיפוט ביקורתי
דוברי ערבית
דוברי עברית
שפת-אם

המלצות קשורות

המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להבעה של רעיון מרכזי על ידי זיהוי הנושא והמסר בכל פסקה, חיבור רעיונות חלקיים למסקנה כוללת וכתיבת פסקה קצרה המסבירה את התובנה ומנמקת אותה באמצעות דוגמאות מהטקסט
מאיסוף רעיונות להבנת רעיון מרכזי
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לגיבוש עמדה מנומקת על ידי זיהוי טיעונים שונים, השוואתם ובחינת חוזקם, ובניית עמדה עצמאית המגובה בנימוקים מתוך הטקסטים תוך התייחסות לטיעונים מנוגדים
מהבנת הכותב לעמדה אישית
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להפעלת שיקולים חברתיים ומוסריים על ידי ניתוח סיבות והשלכות של תופעות חברתיות או היסטוריות, זיהוי ערכים מתנגשים והערכת ההשפעות המוסריות של הבחירות השונות
מקשרים לוגיים להשלכות בעולם האמיתי
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להתמודד עם פערים וטענות סותרות על ידי זיהוי אי-דיוקים או נקודות מבט שונות, ניתוח מניעים והקשרים, והסקת מסקנות המבוססות על השוואה בין מקורות והערכת אמינותם
מידע חסר והטיה מכוונת
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
כל ההמלצות הקשורות