המלצה פדגוגית
לשלב הכניסה למקצוע ההוראה או לתפקיד חינוכי חדש בבית הספר יש השפעה מכרעת על המשך החיים המקצועיים של עובדי הוראה. ליווי נכון ומסלול מובנה של תהליכי תמיכה והערכה מאפשרים כניסה טובה למערכת. בנוסף ניתן לשמר עובדי הוראה חדשים באמצעות פיתוח תרבות ארגונית של קליטה מיטבית, עיצוב אקלים תומך ושיתופי פעולה והקצאת משאבים.
מה האתגר?
מערכת החינוך בארץ מתמודדת עם נשירה אינטנסיבית של מורים בשנים הראשונות לעבודתם. אחת הסיבות המיוחסות לכך היא קליטתם הלוקה בחסר, כמו מחסור בתמיכת צוות המורים וההנהלה, מחסור במשאבים ובתנאי העבודה, מעורבות יתר של הורים ועוד. לנוכח זאת, תופעת העזיבה של מורים חדשים מחייבת מציאת פתרונות הולמים לשימור מורים.
איך אפשר לשפר?
- הכנת תכנית בית ספרית לקליטה סדורה של עובדי הוראה ובעלי תפקידים חדשים
- הכנת סרטון ש"מטייל" בבית הספר ומציג למורים את הפינות השונות בו, לפני תחילת השנה
- הצמדת חונך מלווה שהוכשר לתפקידו לעובדי הוראה ובעלי תפקידים חדשים
- סיוע בבניית יחידות לימוד, ותכנון פרקטיקות הוראה והערכה
- סיוע באסטרטגיות לניהול כיתה והתמודדות עם בעיות התנהגות ובעיות רגשיות-חברתיות של תלמידים
- עריכת תצפיות בשיעורים וקיום שיחות משוב בעקבותיהן מצד אחד והזמנה להתארח בשיעורים של מורות מנוסות כדי לקבל רעיונות בעיקר בכל הקשור לניהול כיתה
- תמיכה רגשית לעובדי הוראה ובעלי תפקידים חדשים, באמצעות גיבוש של מעגל מורים חדשים (1-2 שנים) ועידוד שיתוף בחוויות דומות תוך מתן לגיטימציה לכל קושי וכלים להתמודדות
- במהלך כל המחצית הראשונה, לא לשבץ למילויי מקום או למטלות שוטפות תוספתיות על מנת לאפשר זמן למידה ולהימנע מעומסים מקדמי שחיקה.
הצעדים הבאים
המלצות קשורות
No items found.

