מדיניות התאמות לתלמידים עם צרכים מיוחדים
ראמ"ה מבקשת להבטיח שכלי ותהליכי ההערכה שלה יהיו מותאמים לכל קבוצה בחברה הישראלית, ובכלל זה לתלמידים הזכאים לשירותי החינוך המיוחד הלומדים בכיתות רגילות ("תלמידי שילוב") ולתלמידים הלומדים בכיתות החינוך המיוחד ("תלמידי כיתות חינוך מיוחד"). על בסיס עקרונות המדיניות המפורטים כאן, עיצבה ומעצבת ראמ"ה את שלבי הפיתוח, התפעול, הניתוח והדיווח בתהליכי ההערכה החיצונית שהיא מקיימת במערכת החינוך:
תפיסה: כיתה אחת, חברה אחת
תלמידי שילוב הם חלק בלתי נפרד מכיתות האם הרגילות שלהם ומהלמידה השוטפת בהן. תלמידי כיתות חינוך מיוחד הם חלק בלתי נפרד ממערכת החינוך שלנו. חשוב לנו שישתתפו ככל הניתן כמו כולם במבחנים ובסקרים. הדרתם משמעותה פגיעה בנו כמערכת, ופגיעה בהם כתלמידים. רבים מהם יכולים להשתתף ללא צורך בהתאמות מיוחדות. במקרים בהם תלמידים אלה נזקקים להתאמות הניתנות להם במהלך הלמידה השוטפת בבית הספר, נפעל לאפשר מתן ההתאמות גם במבחנים ובסקרים.
האתגר: שמירה על תוקף, מהימנות והוגנות
ההערכה החיצונית נועדה לשקף את תמונת המצב בכלל מערכת החינוך, על מנת לאפשר השוואה תקפה, מהימנה והוגנת בין קבוצות אוכלוסייה שונות ובין בתי ספר שונים. התאמות מסוימות במבחנים ובסקרים פוגעות ביכולת לשמור על המהות הנמדדת בהערכה ו/או לייצר תנאים אחידים לקיומה. להתאמות אחרות ישנן משמעויות תפעוליות שונות. מכאן שעלינו לאזן בין סוג ההתאמות, השפעתן על ההערכה והמשמעות התפעולית שלהן. במבחנים, המהות הנבדקת כוללת את הידע והמיומנויות בתחום הדעת, ותנאי ההעברה משקפים את מכלול המשתנים הסביבתיים העלולים להשפיע על המדידה. בסקרים, המהות הנבדקת היא עמדת התלמיד ביחס לנעשה בכיתה ובבית הספר, ותנאי ההעברה משקפים את מידת הפרטיות ויכולת הריכוז של התלמיד בסקר.
מדרג: היקף ההתאמות - כהיקף הצורך
התאמות שאינן פוגעות במהות הנבדקת, בתנאי ההעברה האחידים או מחייבות היערכות תפעולית מורכבת יינתנו לכלל התלמידים עפ"י צורך (דוגמת תוספת זמן ושימוש באטמי אוזניים). התאמות שיש בהן פגיעה במהות הנבדקת (דוגמת הקראת השאלות), או פגיעה בתנאי ההעברה האחידים (דוגמת הכתבת תשובות), או מחייבות היערכות תפעולית מורכבת (דוגמת הצבת משגיחים נוספים), יינתנו רק לתלמידים שהוכרו על ידי מערכת החינוך כתלמידי שילוב או תלמידי כיתות חינוך מיוחד, ונתוניהם ינותחו ויוצגו בנפרד. במקרים חריגים, ככל שיש צורך בהתאמות הפוגעות באופן משמעותי במהות הנבדקת (דוגמת מבחן מקוצר או מותאם), הן תינתנה לתלמידים דרך ביצוע המבחן הארצי במתכונת של הערכה פנימית. באופן זה, יינתנו התאמות מלאות בהתאם לנהוג בבית הספר, והתוצאות ינותחו באמצעות כלים שתעביר ראמ"ה.
פטור: במקרים חריגים ומורכבים
תלמידי שילוב עם סל אישי, אשר פטורים באופן קבוע ממבחני ומסקרי בית הספר, ומתמודדים עם בעיות חריגות ומורכבות (דוגמת מוגבלות שכלית או אוטיזם) - אינם נדרשים להשתתף בהערכה חיצונית אשר עלולה לגרום להם נזק. מנהלי בתי הספר יוכלו לפטור אותם על בסיס הצהרה. כאשר ניתן פטור ממבחן, אנו ממליצים לאפשר לתלמיד לקחת חלק באירוע ההערכה דרך משימת הערכה חלופית בבית הספר, אשר תקטין את הסיכון להדרה או לפגיעה בכבודו. ביחס לתלמידים בכיתות החינוך המיוחד, במבחנים יינתן לכיתות אלה פטור כברירת מחדל, בשל השונות הרבה בתוכניות הלימודים האישיות שלהם (מנהלי בתי הספר יוכלו לבקש לבחון תלמידים אלה או חלק מהם, על פי שיקול דעתם). לעומת זאת, בסקרים - כיתות החינוך המיוחד ישתתפו כברירת מחדל, בשל החשיבות בשמיעת קולו של כל תלמיד המסוגל לכך.
אמון: ההחלטה היא בידי מנהל בית הספר
אנו סומכים על מנהל בית הספר שיבחר עבור תלמידי השילוב ותלמידי כיתות החינוך המיוחד את ההתאמות הניתנות להם באופן שוטף בבית הספר, ומתבססים על הצהרתו ביחס לכך שהתלמיד עונה להגדרת קהל היעד שבעבורו מיועדת ההתאמה. חשוב להדגיש שהתאמה שאינה מוכרת לתלמיד עלולה להקשות עליו במקום לסייע לו, ונכון שההתאמה תיעשה על דעת התלמיד והוריו. אנו מצפים מבתי הספר להקפיד על טוהר הבחינות ועל מענה לסקרים באופן הוגן ופתוח גם בתנאים המותאמים, כך שלא יינתן סיוע, תיווך או עזרה במענה לשאלות עצמן.
דיווח: קבוצה מובחנת, עם מידע מלא
כתפיסה, תלמידי השילוב או כיתות חינוך מיוחד שלקחו חלק בהערכה החיצונית מדווחים בעיבודי ראמ"ה כקבוצה מובחנת, אשר אינה נכללת בממוצע הבית-ספרי. זאת, על מנת למנוע חשש להדרת תלמידים בשל פגיעה אפשרית ברמת ההישגים של בית הספר. ראמ"ה תעמיד לרשות בתי הספר כלי לדיווח על ציוני התלמידים אשר נבחנו במסלול ההערכה הפנימי, כך שגם בעבורם יינתן משוב מלא. את פרטי תלמידי השילוב (סל אישי וסל מוסדי) מקבלת ראמ"ה ממערכת השילובית וממערכת "פילוח תמיכות" של האגף לחינוך מיוחד. ככל שהתלמידים עברו הליך הכרה סדור, ופרטיהם הוזנו באחת משתי המערכות הללו, הם ייחשבו כמשולבים בדיווחים השונים.
תפעול: ללא בירוקרטיה, ללא אישורים
בכל אחת מההתאמות, ובכלל זה בחלופת ההיבחנות הפנימית, ראמ"ה תספק את מחברות הבחינה והצוות מטעמה יפעל להבטיח את מימוש ההתאמה שהוגדרה. באחריות בית הספר להעמיד את ההתאמות לתלמידים (דוגמת חדר נפרד). מנהלי בית הספר יידרשו להגדיר בתחילת השנה אילו התאמות נדרשות לכל תלמיד, ושינויים יתאפשרו עד 10 ימים לפני הבחינה. אם תלמיד השילוב נמצא במערכות המידע, לא יידרשו מסמכים נוספים מבית הספר, מעבר להצהרת המנהל.
חריגים: בטיפול מוקד ראמ"ה
על ראמ"ה להבטיח אמות מידה אחידות לבחינה בכל בתי הספר, על מנת לשמור על תוקף וטוהר הבחינות. לצערנו, לא נוכל לתת התאמות לתלמידים שאינם מוכרים כתלמידי שילוב או תלמידי חינוך מיוחד, גם אם יש להם אישורים רפואיים, למעט ההתאמות הכלליות שפורטו מעלה. בנוסף, עם כל הקושי שבדבר, לא נוכל לאפשר התאמות ביום המבחן ללא אישור מוקדם. במידה שהרשומות שבידינו אינן מעודכנות, או שנערכה ועדת זכאות חריגה, מוקד ראמ"ה יבדוק זאת עד 10 ימים לפני הבחינה.