תלמידים מחזקים את יכולות ההבנה והלמידה שלהם כאשר הם משתתפים בתוכנית התערבות הממוקדת בתהליכים קוגניטיביים־ניהוליים ובלמידה דיאלוגית מונחית
ההמלצה הזו עוד לא בשלה...

מה האתגר?
התמודדות עם קשיים בתהליכים קוגניטיביים־ניהוליים כגון ניטור הבנה, יצירת היסקים, איתור וארגון מידע, זיהוי רעיון מרכזי וניתוח מבנה טקסט — קשיים המעכבים את פיתוח מיומנויות ההבנה.
מה כדאי לנסות?
מומלץ לבנות תוכנית התערבות להוראה בקבוצה קטנה הממוקדת בתהליכי הבנה – ניטור הבנה, יצירת היסקים מסוגים שונים, העלאת ידע קודם וקישורו לטקסט, איתור ואחזור מידע וארגונו, זיהוי רעיון מרכזי, ניתוח מבנה של הטקסט ושימוש במארגנים גרפיים לייצוג הטקסט, היכרות עם קשרים ומאזכרים ואסטרטגיות לתיהלוך הקריאה. מומלץ לבנות תוכנית התערבות מדורגת ופעילה המבוססת על קריאה דיאלוגית מונחית של טקסטים מסוגים שונים ברמת קריאות שעולה בהדרגה.
למה זה חשוב?
פיתוח תהליכים קוגניטיביים־ניהוליים הוא תנאי בסיס להבנה מעמיקה של טקסטים. תוכנית התערבות מדויקת ומדורגת מאפשרת לתלמידים לבנות בהדרגה יכולות של ארגון מידע, יצירת משמעות, חשיבה ביקורתית ורפלקסייה. מיומנויות אלו מחזקות את ההבנה ואת יכולת הלמידה העצמאית ומקדמות מצוינות אוריינית מתמשכת.

