תלמידים מפתחים יכולת לזהות את מבנה הטקסט באמצעות הבחנה בחלקיו השונים – התחלה, אמצע וסוף – וחיבורם לרצף הגיוני ושלם של רעיונות ואירועים
ההמלצה הזו עוד לא בשלה...

מה האתגר?
נראה שהתלמידים בכיתתך מזהים רעיונות נפרדים, אך מתקשים לזהות את המבנה הכללי של הטקסט.
איך ניתן לשפר?
פתחו בדוגמה מוחשית שמתאימה לגילם של התלמידים: דמיינו שאתם צופים בסרט ארוך. כדי להבין את הסרט, אתם צריכים לא רק לראות כל סצנה בנפרד, אלא גם לחבר את הסצנות ליחידות עלילתיות, לזהות התחלה, אמצע וסוף, ובדרך זו ליצור סיפור שלם. כך גם בטקסט: חלקים שונים מתחברים יחד כדי ליצור מבנה הגיוני ושלם.
כדי ליישם זאת, הציגו לפני התלמידים טקסט לימודי מתוך תוכנית הלימודים. תחילה הציגו להם רק את הכותרות המרכזיות והמשניות של הטקסט, את הפריטים הגרפיים שבו (כגון תמונות, טבלאות, איורים) ואת מילות הקישור הראשיות (כגון "תחילה", "שנית", "כמו כן"). נסחו עם התלמידים השערות בנוגע לשאלה מה צפוי להיות תחת כל כותרת, ודברו על ההיגיון שברצף הכותרות והפרטים: "מה, לדעתכם, רצה הכותב לחשוף לפנינו קודם? מדוע?" לאחר מכן, בקשו מהם לנבא את רצף האירועים או הרעיונות המרכזיים בטקסט על סמך הרמזים שמצאו.
למה זה חשוב?
הבנת מבנה הטקסט היא כלי מרכזי שמסייע לתלמידים להתמצא בטקסטים ארוכים ומורכבים. היא מאפשרת להם ליצור מפה מנטלית של הטקסט עוד לפני שהם מתחילים לקרוא, ובכך משפרת את יכולתם לארגן את המידע, לזכור אותו ולשלוף אותו בעת הצורך. אסטרטגיה זו מספקת להם כלים מעשיים לא רק להבנה, אלא גם לכתיבה ולארגון של טקסטים משלהם.


