המלצה פדגוגית

תלמידים מפתחים יכולת לזהות את מבנה הטקסט באמצעות הבחנה בחלקיו השונים – התחלה, אמצע וסוף – וחיבורם לרצף הגיוני ושלם של רעיונות ואירועים

מהפרטים למבנה הכללי
דוברי ערבית
דוברי עברית
כיתות
ז'
ח'
ט'
הבנת הנקרא
דוברי ערבית
דוברי עברית
הבנת הנקרא

ההמלצה הזו עוד לא בשלה...

מה האתגר? 

נראה שהתלמידים בכיתתך מזהים רעיונות נפרדים, אך מתקשים לזהות את המבנה הכללי של הטקסט. 

איך ניתן לשפר?

פתחו בדוגמה מוחשית שמתאימה לגילם של התלמידים: דמיינו שאתם צופים בסרט ארוך. כדי להבין את הסרט, אתם צריכים לא רק לראות כל סצנה בנפרד, אלא גם לחבר את הסצנות ליחידות עלילתיות, לזהות התחלה, אמצע וסוף, ובדרך זו ליצור סיפור שלם. כך גם בטקסט: חלקים שונים מתחברים יחד כדי ליצור מבנה הגיוני ושלם.

כדי ליישם זאת, הציגו לפני התלמידים טקסט לימודי מתוך תוכנית הלימודים. תחילה הציגו להם רק את הכותרות המרכזיות והמשניות של הטקסט, את הפריטים הגרפיים שבו (כגון תמונות, טבלאות, איורים) ואת מילות הקישור הראשיות (כגון "תחילה", "שנית", "כמו כן"). נסחו עם התלמידים השערות בנוגע לשאלה  מה צפוי להיות תחת כל כותרת, ודברו על ההיגיון שברצף הכותרות והפרטים: "מה, לדעתכם, רצה הכותב לחשוף לפנינו קודם? מדוע?" לאחר מכן, בקשו מהם לנבא את רצף האירועים או הרעיונות המרכזיים בטקסט על סמך הרמזים שמצאו.

למה זה חשוב?

הבנת מבנה הטקסט היא כלי מרכזי שמסייע לתלמידים להתמצא בטקסטים ארוכים ומורכבים. היא מאפשרת להם ליצור מפה מנטלית של הטקסט עוד לפני שהם מתחילים לקרוא, ובכך משפרת את יכולתם לארגן את המידע, לזכור אותו ולשלוף אותו בעת הצורך. אסטרטגיה זו מספקת להם כלים מעשיים לא רק להבנה, אלא גם לכתיבה ולארגון של טקסטים משלהם.

להמשך קריאה

הצעדים הבאים

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
פרומפט לבינה מלאכותית
יצירת תרגול לזיהוי קשרי סיבה-תוצאה ורצף אירועים
דוברי ערבית
דוברי עברית
שפת-אם

המלצות קשורות

המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לאיחוד רעיונות בעזרת סימון נקודות מפתח ואירועים מרכזיים בטקסט, ניסוח שאלות לחיבור בין הפרטים וניסוח של פסקה קצרה ליצירת תמונה שלמה
מפרטים לתמונה שלמה
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לזהות קשרים לוגיים באמצעות סימון אירועים מרכזיים, ניסוח שאלות המקשרות בין סיבה לתוצאה וכתיבת פסקה קצרה המשתמשת במילות קישור מתאימות ליצירת רצף הגיוני ומשמעותי
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להבחין בין עובדה לדעה באמצעות ניתוח אמירות מחיי היום-יום והבנת ההבדל בין מידע אובייקטיבי הניתן לאימות לבין הבעת עמדה המבוססת על תחושה או העדפה אישית
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לקשר מידע בין טקסטים באמצעות השוואה בין מקורות שונים, זיהוי נקודות דמיון ושוני ביניהם וכתיבה המסבירה כיצד כל טקסט מוסיף עומק או נקודת מבט חדשה לנושא הנלמד
מטקסט יחיד להשוואה בין טקסטים
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
כל ההמלצות הקשורות