תלמידים מפתחים את הכישורים האינטלקטואליים, הרגשיים, השפתיים והאורייניים שלהם כאשר הם עוסקים בקריאה דיאלוגית שיתופית של ספרי נוער
המלצה פדגוגית
בקריאה דיאלוגיתתלמידים משכללים את יכולות הקריאה וההבנה שלהם כאשר הם מפתחים ומיישמים אסטרטגיות קריאה מגוונות במהלך ההתמודדות עם טקסטים
ההמלצה הזו עוד לא בשלה...

מה האתגר?
פיתוח יכולות קריאה מעמיקה הכוללות ניטור הבנה, פירוש רעיונות, הבניית משמעות ויכולת להתבטא בעל־פה ובכתב בעקבות הקריאה.
מה כדאי לנסות?
- הדגמה (modeling) של תהליך קריאה מנוטר הבנה – הדגמת האופן שבו קוראים קריאה קשובה ומנהלים דיאלוג עם הטקסט במהלך הקריאה. תיהלוך החשיבה בקול מדגים לתלמידים התרת חסמי קריאה, כגון הבנת מילים, הבנת רעיונות, השלמת פערים וכדומה.
- לעודד קריאה פעילה – קוראים מיומנים הם קוראים פעילים המנהלים דיאלוג עם הטקסט. לכן רצוי לעצב פעילויות שיגרמו לתלמידים לגלות מעורבות ולנטר הבנה תוך כדי קריאה, לדוגמה להעלות שאלות במהלך הקריאה, לעורר דיון סביב הרעיונות בטקסט.
- לעורר את הדמיון של התלמידים במהלך הקריאה – להנחות את התלמידים לחשוב על הטקסט שהם קוראים כסרט או כרצף של תמונות. דרך זו מפעילה אצל הקוראים ייצוגים חזותיים לטקסט שהם קוראים. כדי לייצר תמונה מנטאלית הקורא צריך לבנות משמעויות, ליצור הכללות ולמזג מידע ממקומות שונים בטקסט. פעילות מנטלית זו תורמת לפיתוח יכולות של הבנת הנקרא וזכירה.
- לסכם את הטקסט באופן מילולי או בתרשים – להקנות לתלמידים ולתרגל עימם בהזדמנויות חוזרות ונשנות את מיומנות הסיכום. בין שבאופן מילולי ובין שבאופן ויזואלי, מיומנות הסיכום דורשת אימון לצורך חידוד ההבחנה בין עיקר לטפל ושימת דגש על הקשרים בין הרעיונות בטקסט. זו הזדמנות עבור התלמידים לתרגל גם את מיומנות ההבעה בכתב.
למה זה חשוב?
פיתוח אסטרטגיות קריאה מפתחת בקרב התלמידים כלים המאפשרים להם להבין טקסטים מורכבים, לנתח מידע, לבנות ייצוגים מנטליים ולזכור טוב יותר את הנקרא. תהליכים אלו מחזקים את יכולות ההבנה, החשיבה וההבעה – ומקדמים מצוינות אוריינית הנדרשת בכל תחומי הדעת.
הצעדים הבאים
המלצות קשורות
המלצה
תלמידים מפתחים את היכולת להבין רעיונות מורכבים ומופשטים וקשרים לוגיים בקריאה מונחית של טקסטים המלווה בשיח דיאלוגי
כיתות
ו'
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להבעה של רעיון מרכזי על ידי זיהוי הנושא והמסר בכל פסקה, חיבור רעיונות חלקיים למסקנה כוללת וכתיבת פסקה קצרה המסבירה את התובנה ומנמקת אותה באמצעות דוגמאות מהטקסט
מאיסוף רעיונות להבנת רעיון מרכזי
כיתות
ז'
ח'
ט'

