המלצה פדגוגית

תלמידים מפתחים יכולת לאיחוד רעיונות בעזרת סימון נקודות מפתח ואירועים מרכזיים בטקסט, ניסוח שאלות לחיבור בין הפרטים וניסוח של פסקה קצרה ליצירת תמונה שלמה

מפרטים לתמונה שלמה
דוברי ערבית
דוברי עברית
כיתות
ז'
ח'
ט'
הבנת הנקרא
דוברי ערבית
דוברי עברית
הבנת הנקרא

ההמלצה הזו עוד לא בשלה...

מה האתגר?

נראה שהתלמידים בכיתה מצליחים לאתר פרטים מתוך טקסטים, אך מתקשים לחבר ביניהם כדי ליצור תמונה אחת שלמה.

מה כדאי לנסות?

פתחו בהצגת דוגמה לתלמידים מחיי היום-יום שלהם: "דמיינו שאתם נכנסים לכיתה ורואים חבר מהכיתה שיושב בצד לבדו, לא משתתף בשיחה, ובוחן כל הזמן את מסך הטלפון שלו. אתם מזהים פרטים, אך האם אתם יכולים לדעת בוודאות מה קורה? רק כשאתם מחברים את כל הרמזים: הישיבה בצד, ההימנעות משיחה, המבטים התכופים בטלפון - אתם מבינים את מורכבות המצב. כך גם בקריאת טקסט: עליכם לאחד פיסות מידע שונות כדי להבין אותו כמכלול".

לאחר מכן הנחו את התלמידים לבחור כל טקסט לימודי רלוונטי, כגון טקסט היסטורי, טקסט מדעי על תהליך ביולוגי או טקסט ספרותי. לחלופין אפשר להציג שלושה טקסטים מסוגים שונים שעוסקים באותו נושא. תחילה חשוב לעסוק בנסיבות השיח: מי כתב את הטקסט, מי קהל (או קהלי) היעד, מתי נכתב ולאילו מטרות. אפשר להיעזר ביחידה העוסקת בנסיבות השיח לתלמיד ולמורה. עיסוק בנסיבות השיח ִנוגע במודל של קריאה "מלמעלה למטה", ובמהלכו התלמידים מפתחים כישורים של "קוראים פעילים": מלקטים מידע, שואלים שאלות, ומפתחים ציפיות בנוגע לטקסט עוד בטרם קראו אותו.

בהמשך בקשו מהתלמידים לקרוא את הטקסט ולסמן בו מילים, צירופים או משפטים (אפשר גם חלקי משפט) הנראים בעיניהם חשובים ומרכזיים (לדוגמה: שמות של אישים, תאריכים, אירועים מרכזיים). בהמשך הנחו אותם לנסח שאלות שמטרתן לחבר בין הפרטים, למשל: "כיצד כל הדמויות קשורות זו לזו?" או "מהם האירועים העיקריים שמוצגים  בטקסט?" לאחר מכן בקשו מהם לכתוב פסקה קצרה שבה יסבירו  כיצד הפרטים מתחברים יחד כדי ליצור טקסט אחד שלם.

אפשרות נוספת היא לתת לתלמידים רשימה של מושגים, אישים ומילות מפתח מהטקסט, ולבקשם לבחור שני מושגים ולהסביר את הקשר ביניהם על פי הטקסט (לדוגמה: בנימין זאב הרצל, קונגרס באזל, מדינת היהודים, הקיסר וילהלם).

למה זה חשוב?

אסטרטגיות אלו חיוניות משום שהן מעודדת את התלמידים לעבור מקריאה פסיבית לקריאה אקטיבית והופכות אותם לקוראים פעילים. במקום לראות בטקסט אוסף של עובדות נפרדות, הם לומדים לראות בו יחידה לכידה בעלת משמעות. מיומנות זו היא בסיס הכרחי להבנה מעמיקה יותר, והיא מאפשרת לתלמידים להתמודד עם טקסטים מורכבים יותר בהמשך.

להמשך קריאה

הצעדים הבאים

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
פרומפט לבינה מלאכותית
יצירת תרגול לאיחוד רעיונות
דוברי ערבית
שפת-אם

המלצות קשורות

המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לזהות קשרים לוגיים באמצעות סימון אירועים מרכזיים, ניסוח שאלות המקשרות בין סיבה לתוצאה וכתיבת פסקה קצרה המשתמשת במילות קישור מתאימות ליצירת רצף הגיוני ומשמעותי
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לזהות את מבנה הטקסט באמצעות הבחנה בחלקיו השונים – התחלה, אמצע וסוף – וחיבורם לרצף הגיוני ושלם של רעיונות ואירועים
מהפרטים למבנה הכללי
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להבחין בין עובדה לדעה באמצעות ניתוח אמירות מחיי היום-יום והבנת ההבדל בין מידע אובייקטיבי הניתן לאימות לבין הבעת עמדה המבוססת על תחושה או העדפה אישית
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לקשר מידע בין טקסטים באמצעות השוואה בין מקורות שונים, זיהוי נקודות דמיון ושוני ביניהם וכתיבה המסבירה כיצד כל טקסט מוסיף עומק או נקודת מבט חדשה לנושא הנלמד
מטקסט יחיד להשוואה בין טקסטים
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
כל ההמלצות הקשורות