יש לך שאלה?

אפשר לדבר איתנו ישירות, בוואטסאפ 073-393777, בטלפון 073-3937770 ובדוא״ל rama@education.gov.il

ראמ"ה בוחרת את המבחן בו בית הספר ישתתף באמצעות דגימה סטטיסטית ועל בית הספר חלה חובה להשתתף במבחן אליו נדגמו.יחד עם זאת, בתי הספר יכולים לבחור להשתתף במבחנים נוספים במקצועות בהם הם מעוניינים.

אין כל צורך להתכונן לקראת המבחן ובוודאי לא לשבש את שגרת הפעילות בבית הספר בגללו. מטרת המבחן היא לשקף תמונת מצב של תחום הדעת בבית הספר ביחס לבתי ספר דומים לו. אין בדו"ח ציון לבית הספר וכמובן לא ציון פרטני לתלמידים. כל התכוננות למבחן מייצרת לחץ מיותר בקרב הצוות והתלמידים והדו"ח שיופק בעקבותיו לא יאפשר לך המנהל קבלת החלטות בנוגע לתחום הדעת על בסיס נתונים מהימנים המשקפים את מצב תחום הדעת בבית הספר

בית הספר בניהולך נבחר להיבחן בתחום מסוים כחלק ממדגם ארצי רחב, שנבנה באופן שיאפשר לשקף גם את מצב בית הספר - אבל גם את מצב תחום הדעת במדינה כולה.אנו מזכירים שאין עוד ציונים בדו"חות הבית ספריים של ראמ"ה, וההערכה תאפשר לך לדעת מה החוזקות ומה האתגרים שאיתם מתמודד בית הספר בתחומי הדעת השונים. זהו כלי ניהולי שנועד לסייע בקבלת החלטות מבוססת נתונים. חשוב לנו להזכיר שמועדי ההערכה עודכנו מראש בחוזר מנכ"ל , ומחייבים את כל בתי הספר שנדגמו להשתתף בהם. בית ספר המתנגד להיבחן, התנגדותו עוברת להמשך הטיפול הפיקוח על בית הספר. חשוב לדעת כי ישנן החלטות ממשלה העוסקות בסוגיות של התנגדות למדידה, דוגמת זו שעוסקת בתוכנית הגפ"ן, https://www.gov.il/he/pages/dec226_2021 ,אך הסמכות לעסוק בסוגיות אלה היא של משרד החינוך ולא של ראמ"ה"

המבחנים הארציים נועדו לשקף את תמונת המצב של המקצוע הנבחן בכלל מערכת החינוך הישראלית, על מנת לאפשר השוואה תקפה, מהימנה והוגנת בין קבוצות אוכלוסייה שונות ובין בתי ספר שונים, וכן לשקף את חשיבות העשייה החינוכית-לימודית בבית הספר, לצד הערך בניטור הממצאים ברמה הבית ספרית לאורך זמן.מאחר והמבחנים הארציים נערכים במקצועות שהם חלק מתוכנית הלימודים, על התלמידים להשתתף במבחן אליו נדגמתם.

מנהלי בתיה"ס יקבלו הודעה על תחום הדעת הנבחר כחודש וחצי לפני המבחן

רכז המשגיחים הבית ספרי יביא עִמו מעטפת בחינות נפרדת עבור תלמידי שילוב הזכאים להתאמות שניתנות מחוץ לכיתת האם. נבקש מבהגורם שמינית לנהל את הליך ההיבחנות לתלמידים אלו: להוציאם מהכיתה לפני תחילת המבחן, לבחון אותם, ובסיום הבחינה להשיב את המבחנים לרכז המשגיחים. חשוב להדגיש כי התאמות הניתנות לתלמידי השילוב מחוץ לכיתה הן באחריות בית הספר. יש לדאוג מבעוד מועד להקצאת חדרים שקטים ואנשי צוות להשגחה.

מועדי ההערכה עודכנו מראש בחוזר מנכ"ל , ומחייבים את כל בתי הספר שנדגמו להשתתף בהם. יש לכן להתאים את מועד הטיול או הפעילות החיצונית כך שיתאפשר לתלמידים להשתתף בבחינה בין השעות 10-11:30.

ראמ"ה מספקת משגיחים מטעמה שיגיעו בבוקר המבחן לבית הספר. נוסף על המשגיחים החיצוניים אנו מבקשים ממך לשבץ בכל כיתה מורה שמכיר/ה את תלמידי הכיתה, אך אינו מורה לתחום הדעת הנבחן. מורה זה יסייע להדביק את מדבקות התלמידים על גבי חוברות הבחינה ולשמור על המשמעת בכיתה ועל טוהר הבחינה. התלמידים נדרשים לעבוד באופן עצמאי, ללא כל שיתוף פעולה ביניהם ובלי סיוע המורים. יש להכין בנוסף רשימה שמית של תלמידי הכיתה

כתפיסה, ההערכה נועדה לייצר תמונה מלאה על מצב בית הספר, כולל ביחס לתלמידים שאינם דוברי עברית בבית ספרכם. הם מהווים חלק מבית הספר, גם בתחומים בהם הם מצליחים פחות. ללא שייקחו בה חלק, אנחנו למעשה משקפים תמונה חלקית של מצב תחום הדעת בבית הספר. מוחרגים רק תלמידים אשר לומדים פחות משנתיים בבית הספר שאינו מלמד בשפת האם שלהם. תלמידים אשר לומדים בבית ספר שאינו בשפת אימם פחות מארבע שנים נדרשים להיבחן, אך ציוניהם לא ייכללו בממוצע הבית ספרי וידווחו בנפרד. במידה וזה המצב, יש לעדכן בממשק איסוף הנתונים שלנו את שמות התלמידים ולציין את המועד בו החלו ללמוד בבתי ספר דוברי עברית (במקום תאריך עלייה).ביחס ליתר התלמידים, אשר נמצאים בארץ או בבית הספר דובר עברית למעלה מארבע שנים, הללו נבחנים כרגיל ונכללים בדו"ח הבית ספרי? אנו מציגים את רמות הביצוע של תלמידים אשר מדברים בבית בשפות אחרות. סף הדיווח הוא 6 תלמידים ומעלה שהשתתפו במבחן והם דוברי שפות אחרות בבית.

כלל התלמידים לרבות תלמידי כיתות שח"ר ותל"ם מחוייבים לתוכנית הלימודים. לפיכך גם נדרשים להשתתף במבחן הארצי וזאת על מנת לשקף את תמונת המצב בכלל מערכת החינוך, לאפשר השוואה תקפה, מהימנה והוגנת בין קבוצות אוכלוסייה שונות ובין בתי ספר שונים ולשקף את חשיבות העשייה החינוכית-לימודית בבית הספר, ואת ניטור הממצאים ברמה הבית ספרית לאורך זמן.השתתפותם תלמידכם מעבירה מסר חינוכי חשוב שהם חלק בלתי נפרד ממערכת החינוך בישראל ויש להם תרומה בשיקוף תמונת המצב של מערכת החינוך.

כלל התלמידים המשולבים (עם סל אישי) וכלל העולים (שעלו לאחר תאריך ....) - מדווחים בנפרד, ואינם נכללים בממוצע בית הספר. הדיווח הנפרד מבוסס על הרישומים במערכות משרד החינוך, ולא על דיווח בית הספר, כך שגם אם בית הספר לא דיווח על תלמידים אלו - הם עדיין ידווחו בנפרד.

באתר ראמ"ה ניתן למצוא את גיליון קבוצות הסקירה להלן הקישור: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1JOn8x6I1YJIlgnow4uZQvTpl5JvvPGjiG-c2IMin1Qk/edit?gid=0#gid=00

דו"ח מסכם הכולל תמונת מצב של תחום הדעת בבית הספר בהשוואה לבתי ספר דומים, צפוי להגיע תוך ארבעה חודשים מיום הבחינה. הדו"ח ישלח ישירות אליך המנהל/ת ובהמשך, החוזקות והאתגרים ישוקפו לציבור כמו שעשינו בשנה שעברה. אנחנו מזכירים שאין עוד ציונים במבחנים שלנו, ואנו משקפים חוזקות ואתגרים ביחס לבתי הספר הדומים

משך המבחן הוא עד 90 דקות. כל תלמיד יוכל לקבל תוספת זמן עד 30 דקות בהתאם לצורך.

משתתפים בסקר כל בתי הספר שנדגמו להשתתף בסקר וכן בית ספר הבוחר להשתתף בסקר. יסקרו כלל התלמידים (בכיתות ה'-י"א), כלל המורים (לפחות 30% משרה וכלל ההורים (אחד מבני/ות הזוג).

ייתכן מאוד שהמשגיח צודק... חשוב לנו להבהיר שני דברים:

- בכיתות המכונות "כיתות מדגם" או "כיתות מחקר" - אכן ההנחיה למשגיח היא שאסור להשאיר את המבחנים בבית הספר. הנוסחים הם אכן סודיים ומשמשים אותנו לבדיקות. ככל שאין מספיק חוברות בבית הספר, כיתבו לנו בווטסאפ (073-3937770) או בדוא"ל (rama@education.gov.il) ונדאג לשלוח לכם חוברות לאחר המבחן. 

- רשימת תלמידי השילוב שאצל המשגיח כוללת אך ורק תלמידים הזכאים להתאמות מחוץ לכיתה. תלמידי שילוב הנבחנים בכיתות האם לא יופיעו ברשימה. בכל מקרה, גם אם נבחנו בכיתה, הישגי תלמידי השילוב מדווחים בנפרד, על בסיס הרישום ב"שילובית" ביום המבחן. להרחבה, ניתן לראות את השאלה הייעודית בנושא.

אנו מנחים את המשגיחים (גברים ונשים) להגיע באופן התואם את הכללים התרבותיים של בית הספר. —- עמית תדע להרחיב — . במידה וקיים קושי אשר לא ניתן לפתור אותו בבית הספר, יש לפנות אלינו בווטסאפ (073-3937770) או בטלפון (073-3937777 שלוחה 0).

לא נמצאו תוצאות

המבחן הארצי מתחיל בשעה 10:00. צוות ההשגחה מטעמנו יגיע לבית הספר בבוקר הבחינה (בין השעות 09:00-09:30), ויביא עִמו את חוברות הבחינה. על פי רוב יכלול הצוות רכז בית ספרי (שיביא וייקח עימו את ארגז המבחנים), ומספר משגיחים שיוצבו בכיתות השונות.

נבקש כי בכל כיתה תוכן מראש רשימה אלפביתית של התלמידים הכוללת גם מספרי תעודות זהות. בנוסף, אנו מבקשים ממך לשבץ בכל כיתה מורה שמכיר/ה את תלמידי הכיתה. מורה זה יסייע להדביק את מדבקות התלמידים על גבי חוברות הבחינה ולשמור על המשמעת בכיתה ועל טוהר הבחינה. התלמידים נדרשים לעבוד באופן עצמאי ללא כל שיתוף פעולה ביניהם ובלי סיוע המורים.

רכז המשגיחים הבית ספרי יביא עִמו מעטפת בחינות נפרדת עבור תלמידי שילוב הזכאים להתאמות שניתנות מחוץ לכיתת האם. נבקש מהגורם שמינית לנהל את הליך ההיבחנות של תלמידים אלו: להוציאם מהכיתה לפני תחילת המבחן, לבחון אותם, ובסיום הבחינה להשיב את המבחנים לרכז המשגיחים. חשוב להדגיש כי התאמות הניתנות לתלמידי השילוב מחוץ לכיתה הן באחריות בית הספר. יש לדאוג בעוד מועד להקצאת חדרים שקטים ואנשי צוות להשגחה. ניתן לצפות בהתאמות שאושרו לתלמידי השילוב בממשק איסוף הנתונים שלנו.

משך הבחינה - עד 90 דקות. כל תלמיד יוכל לקבל תוספת זמן עד 30 דקות בהתאם לצורך. על הנהלת בית הספר לקבוע מראש אם לאפשר לתלמידים שיסיימו את המבחן להישאר בכיתה או לצאת ממנה. חשוב לעדכן בכך את המורה שיהיה נוכח בכיתה. 

 ההשתתפות בבחינה היא חובה לתלמידים, כחלק מתוכנית הלימודים, אך אין בבחינה ציון לתלמיד, והיא אינה יכולה להיות חלק מהערכת התלמיד. הדבר מופיע על גבי טופסי הבחינה. אנו ממליצים לשקף לתלמידים שההשתתפות היא חובה ולהסביר שהבחינה נועדה לסייע לבית הספר ולמערכת החינוך להיות טובים ומדויקים יותר.

בכל שאלה או בעיה המתעוררת ביום המבחן ניתן לפנות לרכז ההשגחה, או למוקד ראמ"ה בווטסאפ (073-3937770), בטלפון (073-3937777 שלוחה 0) או דוא"ל (rama@education.gov.il).

כתפיסה, ההערכה נועדה לייצר תמונה מלאה על מצב בית הספר, כולל ביחס לתלמידים שאינם דוברי עברית בבית ספרכם. הם מהווים חלק מבית הספר, גם בתחומים בהם הם מצליחים פחות. ללא שייקחו בה חלק, אנחנו למעשה משקפים תמונה חלקית של מצב תחום הדעת בבית הספר. מוחרגים רק תלמידים אשר לומדים פחות משנתיים בבית הספר שאינו מלמד בשפת האם שלהם. תלמידים אשר לומדים בבית ספר שאינו בשפת אימם פחות מארבע שנים נדרשים להיבחן, אך ציוניהם לא ייכללו בממוצע הבית ספרי וידווחו בנפרד. במידה וזה המצב, יש לעדכן בממשק איסוף הנתונים שלנו את שמות התלמידים ולציין את המועד בו החלו ללמוד בבתי ספר דוברי עברית (במקום תאריך עלייה).ביחס ליתר התלמידים, אשר נמצאים בארץ או בבית הספר דובר עברית למעלה מארבע שנים, הללו נבחנים כרגיל ונכללים בדו"ח הבית ספרי? אנו מציגים את רמות הביצוע של תלמידים אשר מדברים בבית בשפות אחרות. סף הדיווח הוא 6 תלמידים ומעלה שהשתתפו במבחן והם דוברי שפות אחרות בבית.

באתר ראמ"ה ניתן למצוא את גיליון קבוצות הסקירה להלן הקישור: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1JOn8x6I1YJIlgnow4uZQvTpl5JvvPGjiG-c2IMin1Qk/edit?gid=0#gid=00

משתתפים בסקר כל בתי הספר שנדגמו להשתתף בסקר וכן בית ספר הבוחר להשתתף בסקר. יסקרו כלל התלמידים (בכיתות ה'-י"א), כלל המורים (לפחות 30% משרה וכלל ההורים (אחד מבני/ות הזוג).

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.