המלצה פדגוגית

תלמידים מפתחים יכולת להסיק מסקנות מטקסט באמצעות זיהוי רמזים מילוליים והקשרים סמויים, ניסוח שאלות מנחות והסבר ההיגיון שמאחורי המסקנות שהסיקו מתוך הכתוב

מהבנה מפורשת להבנה מרומזת
דוברי ערבית
דוברי עברית
כיתות
ז'
ח'
ט'
הבנת הנקרא
דוברי ערבית
דוברי עברית
הבנת הנקרא

ההמלצה הזו עוד לא בשלה...

מה האתגר? 

נראה שהתלמידים בכיתתך מבינים את הכתוב במפורש, אך מתקשים להסיק מסקנות שאינן מוצגות ישירות בטקסט. 

מה כדאי לנסות?

פתחו בתרחיש יום-יומי: "דמיינו שאתם שואלים חבר 'מה שלומך?', והוא משיב בטון עייף ומהוסס "הכול בסדר". למרות שהוא אומר במפורש "הכול בסדר", אתם מבינים מתוך המילים, טון הדיבור וההיסוסים שלו שמשהו אינו כשורה. הבנה זו, שמתבססת על פענוח של רמזים מילוליים ושל הקשר, דומה מאוד ליכולת הנדרשת בקריאת טקסט: עליכם לחפש רמזים כדי להסיק מסקנות שאינן כתובות במפורש.

כדי ליישם זאת באופן יעיל, הנחו את התלמידים לקרוא טקסט מתוך חומרי הלימוד. תחילה עודדו אותם לזהות "משפטים שדורשים הסבר" – משפטים או תיאורים שבהם חסר מידע מפורש, או כאלה שמעוררים שאלות. לדוגמה, אם בטקסט היסטורי מצוין ש"היחסים בין שתי המדינות הידרדרו במהירות", זה משפט שמחייב הסבר. בשלב הבא, לאחר שזיהו משפט כזה, הנחו אותם לחפש את הרמזים בטקסט: שמות תואר, פעלים או תיאורים שאינם מציגים עובדה יבשה אלא מאפשרים להם להבין את מה ש"בין השורות". אפשר לנסח שאלות מנחות כמו: "אילו מילים בטקסט מרמזות על כוונת הכותב?" או "האם התיאור מכוון אותנו להבין משהו על התחושות של הדמות?" בהמשך בקשו מהם להסביר את ההיגיון שמאחורי כל מסקנה ולהצביע על הקשר בינה לבין הרמזים שמצאו בטקסט. לבסוף הנחו את התלמידים לכתוב פסקה קצרה משלהם, שבה יסבירו את רגשות הדמות או את השלכות האירוע כפי שהבינו אותם מתוך הרמזים.

למה חשוב לשפר?

אסטרטגיה זו חיונית משום שהיא מעודדת את התלמידים לחשוב חשיבה ביקורתית ומעמיקת יותר על טקסטים. במקום להסתפק בהבנה שטחית של פרטים מפורשים, הם לומדים לחבר בין פיסות מידע מרומזות כדי להגיע למסקנות בכוחות עצמם. מיומנות זו היא בסיס לפיתוח יכולות של חשיבה אנליטית וסינתטית, והיא קריטית לניתוח טקסטים מורכבים.

להמשך קריאה

הצעדים הבאים

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
פרומפט לבינה מלאכותית
יצירת תרגול להסקת מסקנות
דוברי ערבית
דוברי עברית
שפת-אם

המלצות קשורות

המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להבין רעיונות מופשטים באמצעות זיהוי דפוסים משותפים בין פריטים מוחשיים, גיבוש מושגים מכלילים ויצירת חיבורים בין דוגמאות קונקרטיות לרעיונות כלליים בטקסט
ממושגים מוחשיים למושגים מופשטים
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לחבר בין הטקסט לידע העולם שלהם באמצעות הפעלה של ידע קודם, השוואה בין מידע חדש למוכר ויצירת קשרים בין התוכן הנלמד לבין חוויות ודוגמאות מחיי היום-יום
מידע מנותק לידע מקושר
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
מאזכורים פשוטים לאזכורים מורכבים
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להערכה מטא-טקסטואלית כשהם לומדים לזהות את מטרת הכותב ולבחון כיצד מאפייני הטקסט – כמו שימוש בשפה רגשית, עובדות או פנייה ישירה
מסוגות טקסטואליות להקשר רחב
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
כל ההמלצות הקשורות