המלצה פדגוגית

תלמידים מפתחים יכולת להפעלת שיקולים חברתיים ומוסריים על ידי ניתוח סיבות והשלכות של תופעות חברתיות או היסטוריות, זיהוי ערכים מתנגשים והערכת ההשפעות המוסריות של הבחירות השונות

מקשרים לוגיים להשלכות בעולם האמיתי
דוברי ערבית
דוברי עברית
כיתות
ז'
ח'
ט'
הבנת הנקרא
דוברי ערבית
דוברי עברית
הבנת הנקרא

ההמלצה הזו עוד לא בשלה...

מה האתגר?

המלצה זו נועדה לקדם את היכולת של התלמידים להפעיל שיקולים חברתיים ומוסריים על התכנים והאירועים המוצגים בטקסט. המטרה היא לפתח את יכולתם לנתח את ההשלכות הערכיות של תופעות שונות ולגבש עמדה מוסרית מנומקת בנוגע לרלוונטיות של הדברים לחברה שלנו היום.

מה כדאי לנסות?

פתחו בדיון על סיטואציה יום-יומית מורכבת. הציגו להם את הדילמה הבאה: "האם מורה צריך להתייחס באופן שווה לכל התלמידים בכיתה, או שמא להעניק יחס מיוחד לתלמיד שהרקע שלו מורכב?" שאלו אותם: "מהן הבעיות המוסריות שעולות כאן? אילו ערכים מתנגשים כאן זה בזה? האם יש פתרון אחד נכון?" דיון זה ימחיש כי לעיתים קרובות אין פתרון אחד נכון, וכי עמדה מוסרית צריכה להתבסס על מודעות למורכבות ולסתירות.

בשיעור, כאשר התלמידים קוראים טקסט על תופעה חברתית או היסטורית, הנחו אותם לנתח את הסיבות לקיומה של התופעה ולזהות את השלכותיה החברתיות, הכלכליות והמוסריות. בקשו מהם למלא טבלה בשלוש עמודות: "התופעה": מהו האירוע או התופעה המרכזית בטקסט? "הסיבות": מה גרם לתופעה זו? (סיבות כלכליות, חברתיות, פוליטיות וכו'). "ההשלכות": מהן התוצאות או ההשלכות של התופעה, בעיקר המוסריות והחברתיות? (למשל: ירידה בשכר, אובדן פרטיות, שינוי באורח החיים). 

בקשו מהתלמידים להציג את ממצאיהם לפני הכיתה, לשתף את חבריהם בתובנותיהם ולשכלל את הניתוח המקורי שלהם. הרחיבו את הדיון לשאלות מעמיקות יותר המעודדות חשיבה ביקורתית גבוהה:"אילו ערכים מתנגשים זה בזה באירוע שקראנו עליו בטקסט?" "איזו אחריות חברתית מוטלת על הדמויות שבטקסט? ואיזו אחריות מוטלת עלינו, כצרכני מידע, כיום?" "מהן ההשלכות האפשריות של הדילמה המוסרית שזיהינו, אילו הייתה מתרחשת היום?" "האם אפשר להציע פתרונות חלופיים לדילמה, שלא הוצגו בטקסט?" בקשו מהתלמידים לכתוב קטע קצר שבו יביעו את עמדתם. הם צריכים להסביר כיצד המסרים המוסריים העולים מהטקסט רלוונטיים לחייהם, וכיצד הם יכולים לפעול כדי ליישם את הערכים החשובים להם בעולם האמיתי.

למה זה חשוב?

אסטרטגיה זו חיונית משום שהיא מעודדת את התלמידים להשתמש בטקסט כבסיס לדיון על ערכים, אחריות חברתית ודילמות מוסריות.

להמשך קריאה

הצעדים הבאים

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
פרומפט לבינה מלאכותית
יצירת תרגול להפעלת שיקולים חברתיים ומוסריים
דוברי ערבית
דוברי עברית
שפת-אם

המלצות קשורות

המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לגיבוש עמדה מנומקת על ידי זיהוי טיעונים שונים, השוואתם ובחינת חוזקם, ובניית עמדה עצמאית המגובה בנימוקים מתוך הטקסטים תוך התייחסות לטיעונים מנוגדים
מהבנת הכותב לעמדה אישית
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להערכה ולשיפוט ביקורתי על ידי בחינת מקורות הטקסט, זיהוי עמדות, הטיות ובחירות לשוניות של הכותב, והערכת השפעתם על הבנת התוכן והמסר
מניתוח לביקורת והערכת מקורות
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להתמודד עם פערים וטענות סותרות על ידי זיהוי אי-דיוקים או נקודות מבט שונות, ניתוח מניעים והקשרים, והסקת מסקנות המבוססות על השוואה בין מקורות והערכת אמינותם
מידע חסר והטיה מכוונת
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להבעה של רעיון מרכזי על ידי זיהוי הנושא והמסר בכל פסקה, חיבור רעיונות חלקיים למסקנה כוללת וכתיבת פסקה קצרה המסבירה את התובנה ומנמקת אותה באמצעות דוגמאות מהטקסט
מאיסוף רעיונות להבנת רעיון מרכזי
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
כל ההמלצות הקשורות