המלצה פדגוגית

תלמידים מפתחים יכולת להבחין בין עובדה לדעה באמצעות ניתוח אמירות מחיי היום-יום והבנת ההבדל בין מידע אובייקטיבי הניתן לאימות לבין הבעת עמדה המבוססת על תחושה או העדפה אישית

דוברי ערבית
דוברי עברית
כיתות
ז'
ח'
ט'
הבנת הנקרא
דוברי ערבית
דוברי עברית
הבנת הנקרא

ההמלצה הזו עוד לא בשלה...

מה האתגר? 

נראה שהתלמידים בכיתתך מבינים עובדות באופן בסיסי, אך מתקשים להבחין בינן לבין דעות.

מה כדאי לנסות?

פתחו בדוגמה מחיי היום-יום של התלמידים: הציגו לפניהם שתי אמירות מתוך שיחה או ביקורת על סרט או על ספר שכולם מכירים. אמירה אחת תהיה עובדתית ("זהו סרט המשך לסרט קודם בסדרה שהוצג לפני חמש שנים"), והשנייה תהיה דעה ("הסרט הזה פחות מותח מהקודם"). שאלו אותם: "איך אתם יכולים להוכיח את האמירה הראשונה? איך אתם יכולים להוכיח את האמירה השנייה?". הסבירו שאפשר להוכיח את האמירה הראשונה באמצעות מידע אובייקטיבי שנמצא במקורות מידע כלשהם (כגון אתרים רשמיים באינטרנט בנושא סרטים), בעוד האמירה השנייה נתונה לחוות דעת סובייקטיבית (אישית) של הדובר, כלומר הוא יכול "להוכיח" אותה רק על סמך העדפותיו האישיות, והעדפות כאלה עשויות להשתנות מאדם אחד לאדם אחר. 

למה חשוב לשפר?

הבחנה בין עובדות לדעות היא בסיס לחשיבה ביקורתית. אסטרטגיה זו מקנה לתלמידים את הכלים לנתח מקורות מידע באופן מושכל, להבין את מטרות הכותב ולהימנע ממניפולציה. מיומנות זו חיונית במיוחד בעידן המידע הנוכחי, שבו התלמידים נחשפים לכמות עצומה של מידע שאינו בהכרח אובייקטיבי.

להמשך קריאה

הצעדים הבאים

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
פרומפט לבינה מלאכותית
יצירת תרגול להבחנה בין דעה לעובדה
דוברי ערבית
דוברי עברית
שפת-אם

המלצות קשורות

המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לזהות קשרים לוגיים באמצעות סימון אירועים מרכזיים, ניסוח שאלות המקשרות בין סיבה לתוצאה וכתיבת פסקה קצרה המשתמשת במילות קישור מתאימות ליצירת רצף הגיוני ומשמעותי
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לקשר מידע בין טקסטים באמצעות השוואה בין מקורות שונים, זיהוי נקודות דמיון ושוני ביניהם וכתיבה המסבירה כיצד כל טקסט מוסיף עומק או נקודת מבט חדשה לנושא הנלמד
מטקסט יחיד להשוואה בין טקסטים
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לזהות את מבנה הטקסט באמצעות הבחנה בחלקיו השונים – התחלה, אמצע וסוף – וחיבורם לרצף הגיוני ושלם של רעיונות ואירועים
מהפרטים למבנה הכללי
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לאיחוד רעיונות בעזרת סימון נקודות מפתח ואירועים מרכזיים בטקסט, ניסוח שאלות לחיבור בין הפרטים וניסוח של פסקה קצרה ליצירת תמונה שלמה
מפרטים לתמונה שלמה
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
כל ההמלצות הקשורות