מדיניות לשמירה על הפרטיות
מדיניות הפרטיות שלנו מגדירה כיצד אנו ברשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (להלן: ראמ"ה) אוספים מידע, מעבדים אותו, משתמשים בו ומדווחים עליו. מדיניות זו חלה על מידע שנאסף בעקבות אירועי הערכה פנים-ישראליים (מבחנים, סקרים וכלים פנימיים) ומחקרים בין-לאומיים (מבחנים וסקרים), ובמסגרת אתר האינטרנט והנכסים הדיגיטליים שלנו. כל המידע שאנו אוספים מנוהל בהתאם לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א – 1981, והתקנות מכוחו, ובכפוף לחובות או דרישות חוקיות ורגולטוריות החלות על משרדי הממשלה.
מדוע ראמ"ה אוספת מידע?
ראמ"ה, כגוף ציבורי, פועלת רק במסגרת הסמכויות והייעוד שקבעה לה הממשלה בשתי החלטות שונות. בהחלטה מס' 3060 משנת 2005 אומצו עקרונות דוח ועדת דברת, ובמרכזן ההחלטה על הקמת ראמ"ה. בהחלטה מס' 2314 משנת 2007 נקבעו עקרונות הפעולה של הרשות. בהתאם להחלטות, ראמ"ה אוספת מידע לצרכים האלה:
- ביצוע הערכה תקופתית שוטפת של מערכת החינוך, תוך ניהול תקשורת איכותית, מיידית ומבוססת אמון עם כלל הגורמים המעורבים בתהליכי ההערכה (מנהלים, מורים ופונים אחרים).
- ביצוע, ניהול ותיאום בכל הנוגע להשתתפותה של מערכת החינוך במחקרי הערכה ומדידה בין-לאומיים (דוגמת PISA, PIRLS, TIMSS ו-TALIS), ובכלל זה איסוף וניהול של נתוני המשתתפים בהם.
- פרסום ממצאי ההערכה לציבור והבטחת נגישותם לציבור, תוך יצירת חוויית משתמש מעולה ומותאמת אישית ככל האפשר לקהלי היעד השונים.
- פיתוח והטמעה של כלים להערכה פנים-מוסדית ("כלים פנימיים") שיועמדו לרשות מוסדות החינוך, תוך שדרוג מתמיד של הכלים וסיוע למשתמשים בהם.
- הערכת תוכניות התערבות ורפורמות ארציות בעבודת מערכת החינוך, תוך שילוב של מאגרי נתונים מסוגים שונים כדי להבין "מה עובד".
מהיכן ראמ"ה אוספת מידע?
לצורך ביצוע תפקידה, ראמ"ה אוספת מידע ממספר מקורות:
- מבחנים וסקרים: ראמ"ה אוספת תשובות לשאלות המופצות בקרב קהלי יעד שונים, ובכלל זה תלמידים, מורים, הורים, מנהלים וגורמים אחרים. תשובות אלו יכולות להיאסף באופן אנונימי (למשל באמצעות סקרים שמשתתפיהם אינם מזוהים באמצעות מספר תעודת זהות) או לא אנונימי (למשל באמצעות שאלון אישי הנשלח ישירות לטלפון הנייד של המורה), בדרך דיגיטלית (באמצעות מערכת לניהול מבחנים ממוחשבים) או ידנית (באמצעות ניירות שנסרקים או מוזנים למערכות דיגיטליות).
- מחקרים בין-לאומיים: בתוקף הסכמים עם ארגונים בין-לאומיים דוגמת ה-OECD או ה-IEA, ראמ"ה אוספת מקהלי יעד שונים, ובכלל זה תלמידים, מורים, הורים ומנהלים, תשובות על שאלות. תשובות אלו נאספות באופן מזוהה בישראל, אך נתוני הזהות מוּּסרים לפני העברת המידע לארגון הבין-לאומי, אשר מעבד ומנתח אותם בהתאם לכללי המחקר. בחלק מהמחקרים הבין-לאומיים משתמשים במערכות ממוחשבות שאוספות נתוני שימוש ודפוסי מענה על השאלות.
- כלים פנימיים דיגיטליים: ראמ"ה אוספת תשובות על מבדקים ושאלונים שאת העברתם יכולים ליזום גורמים שונים, דוגמת מורים ומנהלים. הכלים הדיגיטליים נבנו כדי לאפשר לבתי הספר לקבל שיקוף על מצב התלמידים בתחומים שונים, ובכלל זה קבלת המלצות לפעולה בהמשך. מידע מזהה נאסף כאשר משתמש יוזם את השימוש בכלי הפנימי (למשל, מורה שעורך מבדק לתלמידים), עם זאת, המידע אודות המשיבים על מבדקים ושאלונים נאסף על פי רוב באופן שאינו מזוהה.
- נתוני שימוש בנכסים דיגיטליים: ראמ"ה אוספת נתוני על שימוש באתרי האינטרנט וביישומים הדיגיטליים שהיא מפעילה, וביהם מערכות לניהול מבחנים ממוחשבים וכלים פנימיים דיגיטליים לביצוע מבדקים ושאלונים. נתונים אלו יכולים להיאסף באופן מזוהה (למשל כאשר מדובר בתשובות שניתנות במסגרת מבחן בין-לאומי הנערך באופן ממוחשב) ובאופן שאינו מזוהה (למשל כאשר מדובר בדפוסי גלישה באתר האינטרנט שלנו).
שיחות והודעות שנשלחו או התקבלו: ראמ"ה אוספת באופן יזום מידע מבתי ספר ומגורמים שונים בנוגע להשתתפות בתהליכי ההערכה שלה, לצד מידע שמגיע אלינו עקב פניות יזומות באחד מערוצי התקשורת שלנו (טופס פניות לראמ"ה, ערוץ הווטסאפ שלנו, המוקדים הטלפוניים שאנו מפעילים ופניות ברשתות חברתיות).
מה המידע שראמ"ה אוספת ומקבלת?
אנו אוספים ומקבלים מידע מכמה סוגים:
- נתוני מוסדות החינוך: ראמ"ה אוספת מידע הנדרש לה לביצוע תהליכי הערכה ומדידה במוסדות החינוך (למשל, מבנה כיתות או צורך בהתאמות לתלמידים עם צרכים מיוחדים).
- תשובות לשאלות: אנו אוספים תשובות של תלמידים, מורים, הורים, מנהלים ועוד, כפי שניתנו במבחנים, בסקרים, במחקרים בין-לאומיים ובכלים פנימיים דיגיטליים מסוגים שונים.
- נתונים מינהליים: ראמ"ה מקבלת ממשרד החינוך מאגרי מידע לצורך עריכת מחקרים מסוגים שונים (למשל, מאגר המידע על דפוסי השימוש במערכת הגפ"ן).
- נתונים אישיים: במסגרת זו, אנו אוספים נתונים אישיים על אודות תלמידים, מורים ומנהלים, אם דרך פנייה ישירה ואם באמצעות שימוש במידע מינהלתי הקיים במאגרים שונים במשרד החינוך.
- נתוני למ"ס: במסגרת זו, ראמ"ה מקבלת גישה מוגבלת לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. נתונים אלו מסייעים לה לערוך מחקרים או להעשיר בנתונים שונים את הדיווח על בתי הספר.
- נתוני שימוש: במסגרת זו, אנו אוספים מידע על אודות האינטראקציה עם התכנים שלנו (זמני שהייה או מענה, ביקורים חוזרים או לחיצות על כפתורים).
תכתובות: במסגרת זו, אנו אוספים מידע על פניות שהגיעו אלינו ופניות שאנחנו יזמנו לגורמים שונים (דוגמת מנהלי בתי ספר), ובכלל זה המענה שניתן על השאלות.
כיצד אנחנו משתמשים במידע?
המידע שאנו אוספים נועד לשרת את התכליות שהוגדרו בהחלטות הממשלה, ואשר פורטו לעיל. לשם כך, אנו מעבדים את המידע בשלוש דרכים שונות:
- עיבוד נתונים לצורך שיקוף מצב הפרט, הכיתה, השכבה והמוסד: אנו בודקים את התשובות שהתקבלו במבחנים, משקללים את המענים שניתנו בסקרים ומחשבים נתון ברמת הפרט (למשל, ציון בסולם 600-300 על כל תחום במבחן, ציון על כל שאלה במבחן או נתון של כן/לא לשאלת סקר). על סמך נתוני הפרט אנו מחשבים נתונים אגרגטיביים ברמת הכיתה, השכבה והמוסד, ובכללם פילוחים שונים (למשל, הישגי התלמידים העולים).
- עיבוד נתונים לצורך יצירת תמונה מערכתית: באמצעות נוסחאות חישוביות שונות אנו מעבדים תשובות שהתקבלו במבחנים ובסקרים בהערכה חיצונית, , לצורך חישוב אגרגציות ברמת המדינה כולה, ועל פי פילוחים שונים (מגדר, מגזר שפה, סוג פיקוח, מחוז, שנת עלייה וכו'). תמונה מערכתית עשויה להתמקד בקבוצות שונות ומאפשרת לערוך השוואות שונות בתוך ישראל ובינה לבין מדינות אחרות.
- עיבוד נתונים כדי לבדוק "מה עובד": אנו מחברים סוגים שונים של נתונים שאספנו, או מחברים בינם לבין נתונים ממקורות נוספים (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרדי ממשלה או ארגונים בין-לאומיים), כדי לנתח את השפעתן של התערבויות מערכתיות למיניהן. כך מתאפשר לבדוק, למשל, את הקשר שבין מידת שביעות הרצון של המורה מעבודתו לבין שיעור העזיבה של מקצוע ההוראה.
חשוב לדעת שראמ"ה משתמשת במידע שהיא אוספת לצורכי מחקר לאורך שנים קדימה. כך, למשל, במחקרים בין-לאומיים ופנים- ישראליים, הנתונים שאנו אוספים נשמרים במאגרי המידע של ראמ"ה ובמאגרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ושם הם משמשים לצורכי מחקר לתקופה שאינה מוגבלת בזמן.
על מה אני יכול להחליט?
ראמ"ה אוספת את מרבית נתוניה בהתאם לסמכות שקיבלה מהממשלה ובמסגרת חוזרי מנכ"ל משרד החינוך המתפרסמים אחת לזמן מה. לצד אלו אימצה ראמ"ה הבנות שגובשו עם משרד המשפטים ועם הרשות להגנת הפרטיות ועוגנו בתזכיר חוק ראמ"ה (אשר הופץ להערות הציבור, ולא אושר בממשלה). עקרונות אלו מגדירים את גבולות המידע שאנו אוספים, ואת המקומות שבהם הזכות לפרטיות גוברת על הערך הציבורי שבאיסוף המידע:
- במחקרים בין-לאומיים ובמבחנים פנים-ישראליים, ההורה או התלמיד יכולים להחליט כי אינם מעוניינים לענות על שאלות הסקר המצורפות בסוף המבחן. זאת מאחר ששאלות אלו עוסקות לרוב בהיבטים שאינם קשורים ישירות לתוכנית הלימודים המשרדית. אף שהמענה עליהן חשוב לנו לצורכי מחקר, הוא איננו בגדר חובה.
- בכלל אירועי ההערכה שראמ"ה מקיימת, ובהם סקרי מורים ומנהלים, כל גורם שהשתתף בסקר יכול לבקש כי פרטיו האישיים יימחקו ממאגר המידע של ראמ"ה, וזאת שנתיים לאחר מועדהפצת התוצרים שהתבססו על הסקר (כדי להבטיח אפשרות לבדוק את התוצר).
- סקרי התלמידים שראמ"ה עורכת הם תמיד אנונימיים, וראמ"ה ככלל אינה אוספת בסקריה מידע מזהה על התלמידים המשתתפים. מכאן שאף כי ההשתתפות בהם היא חובה, והם כוללים מגוון רחב של היגדים - אין בסקרים אלו משום פגיעה בפרטיות התלמידים, שכן לא נאסף בהם כל מידע מזהה על אודותם.
כדי לבקש למחוק את המידע המזהה שלך הקיים אצלנו, יש לפנות אלינו במייל לכתובת rama@education.gov.il . חשוב לציין שאנו נמחק את הפרטים המזהים שלך ונחליף אותם בפרטים פיקטיביים (כגון מספר, תעודת זהות שאינו קיים), אך לא נמחק את המידע שמסרת לנו. זאת כדי למנוע שיבוש של האפשרות לשחזר את המחקרים ואת הנתונים שעלו מהם, בד בבד עם הבטחת זכותך לפרטיות.
איך אנחנו מגנים על הפרטיות שלך?
ראמ"ה מחויבת לפעול בהתאם לחוק הגנת הפרטיות והתקנות מכוח כאמור. אשר על כן, ראמ"ה אינה מעבירה מידע אישי אלא בהתאם להוראות החוק. כך גם בנוגע לפרסום נתונים, אשר ככל שיהיה לאחר הליך התממה שימנע פגיעה במוסדות החינוך, בתלמידים ובמורים. כך, החל משנת תשפ"ג, ראמ"ה לא מעבירה עוד את ציוני בתי ספר הגולמיים, אלא משקפת את החוזקות והאתגרים של בתי הספר באמצעות חמישה הקבצים. כאשר ראמ"ה מפרסמת ציונים או תשובות של תלמידים ומורים, היא תעשה זאת באופן שימנע זיהוי שלהם או של המוסד שהם משתייכים אליו.
כלל התשתיות הטכנולוגיות שראמ"ה פועלת באמצעותן מוגנות ומפוקחות בהתאם לאמות המידה של משרד החינוך ומערך הסייבר הלאומי. ראמ"ה מייחסת חשיבות רבה להגנה על המידע שברשותה, בדגש על מידע אישי מזוהה. בין השאר, שרתי ראמ"ה שבניהול משרד החינוך מקיימים את מדיניות הגנת המידע והסייבר המשרדית, וכלל הנכסים הדיגיטליים שלנו מופעלים בהתאם להנחיות היחידה להגנת הסייבר בממשלה (יה"ב).
בסיסי הנתונים של ראמ"ה הכוללים מידע פרטי נשמרים בשרתי ראמ"ה המאוחסנים בשטח מדינת ישראל. העברת בסיסי נתונים לגופים נוספים נעשית באמצעות "כספות" מאובטחות. גם כאשר נדרשת העברת מידע לארגונים בין-לאומיים, המידע מעובד ללא נתוני הזיהוי האישיים של המשתתפים במחקר.
כאשר המידע מועבר לספקים של ראמ"ה ומעובד על ידיהם, נערכת בדיקה של כלל תהליכי העבודה שלהם, כדילהבטיח שמירה על רמת אבטחת המידע הנדרשת לנו. ייתכנו מקרים חריגים שבהם ספקים אלו מעבדים את המידע על שרתים שאינם בשטח ישראל (לדוגמה, כאשר אנו שולחים הודעות ווטסאפ אישיות באמצעות חברת Meta).
למי תעבירו את המידע שלי?
ראמ"ה כיחידת סמך אינה מעבירה את המידע האישי המזהה שלך לשום גורם אלא בהתאם להוראות החוק והתקנות מכוחו. זו המחויבות שלנו לך ולפרטיות שלך. ככל שיועבר מידע בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות, העברתו תיעשה באופן מידתי, בהתאם לתקנות אבטחת מידע ובאופן שאינו עולה על הנדרש.
ייתכן כי במקרים מסוימים המידע שלך יעובד ו/או יאוחסן אצל צדדים שלישיים שעימם התקשרה ראמ"ה בהסכם לצורך ביצוע עבודה כלשהי ובהתאם להוראות הדין. כך, לדוגמה, ייתכן שנעשה שימוש במערכות ושירותי מחשוב ענן לצורך עיבוד ו/או שמירת המידע, וייתכן שספקים שנותנים לנו שירותים שונים יקבלו את המידע הנדרש לצורך עבודתם. יש מקרים שבהם גורמים אלו יאחסנו את המידע מחוץ לגבולות ישראל. בכל מקרה שכזה, אנו עובדים רק עם ספקים ומערכות שרמת האבטחה ושמירת הפרטיות אצלם עונה על הסטנדרטים שקבעה הממשלה, מסדירים את היבטי הסודיות ואבטחת המידע בעבודה איתם, ומעבירים אך ורק את המידע הנדרש לצורך ביצוע הפעולות המבוקשות.
כאשר מדובר במידע שאינו מזהה (למשל, מידע שעבר התממה או מידע אגרגטיבי ברמת מוסד חינוכי), אנו עשויים לפרסם אותו לציבור או להעבירו לגורמים אחרים. נעשה זאת אם הדבר מאפשר לנו לממש את ייעודה של ראמ"ה ולקדם שינוי חיובי במערכת החינוך, או אם הדבר נדרש על פי חוק (לדוגמה, חוק חופש המידע, המחייב חשיפה של המידע בנסיבות מסוימות).
האם אנחנו משתמשים ב-Cookies?
כן. כאשר אתה מבקר באתר, בכלי פנימי דיגיטלי או במערכת מבחנים ממוחשבת כלשהי, מותקנים קובצי cookies, פיקסלים, Tags, כלי אנליטיקה ודומיהם במכשיר שבאמצעותו אתה פונה אלינו. למכשיר זה מוקצה מספר מזהה במערכות השונות. ראמ"ה משתמשת בכלים אלו כדי לעקוב אחר דפוסי הפעילות שלך בנכסים הדיגיטליים השונים (ובכללם במערכות המבחנים), באופן אשר יסייע להפיק תובנות שונות בנוגע להערכה עצמה, להתנהלות שלך במסגרתה, ולתפקוד המערכות הדיגיטליות שלנו. אנו עושים זאת אך ורק לצורך ביצוע תהליכי המדידה וההערכה עצמם, או לצורך שדרוג והשבחה של הכלים והמערכות שאנו מפעילים עבורך.
לעיתים אנו מאפשרים לצדדים שלישיים (דוגמת הארגון הבין-לאומי שעורך את המחקר או גוף הפיתוח של כלי פנימי דיגיטלי) להתקין במכשיר שלך קובצי cookies, פיקסלים, Tags ודומיהם, בין שהם זמניים ובין שהם קבועים - ובלבד שהמידע הנאסף על ידיהם משמש למטרות שהוגדרו מעלה והשימוש בו נעשה אך ורק באופן שהוסכם איתנו מבעוד מועד. אם הצד השלישי השתמש במידע בניגוד להנחיות שלנו ובניגוד למדיניות זו, נבקש לדווח לנו על כך כדי שנפעל לתקן את ההפרה, ובהתאם לצורך נעצור את ההתקשרות איתו.
מי מבצע את כל זה?
בראמ"ה מועסקים כ-50 עובדי מדינה האמונים על כלל תהליכי העבודה בארגון (פיתוח מבחנים וסקרים, פיתוח מהלכי הערכת תוכניות, איסוף הנתונים מהשטח, ניתוח, עיבוד והעשרה של הנתונים, פיתוח תוצרים מכווני החלטה, הנעת מהלכי השפעה וניהול עבודת המטה). לצד אנשי צוותה, ראמ"ה מפעילה מספר גופים אשר זכו במכרזים שונים לצורך איסוף הנתונים (טלדור), ניתוח שלהם (המרכז הארצי לבחינות והערכה) או פיתוח כלים פנימיים לשימוש בתי הספר (חברת קיימא וחברת Speaknow). גופים אלו נדרשו לעמוד בכללים מחמירים של אבטחת מידע והגנת פרטיות, ואיסוף וניהול הנתונים על ידיהם מבוקרים באופן שוטף על ידי ראמ"ה. נוסף על כך ראמ"ה מפעילה מאגר של יועצים ומומחים המסייעים לה בתהליכי העבודה השונים. כאשר יועצים ומומחים אלו נדרשים לעבוד על מאגרי המידע של ראמ"ה, הכוללים נתונים אישיים, הם מתחייבים בכתב לקיים את הנחיות אבטחת המידע והגנת הפרטיות של ראמ"ה, ועובדים אך ורק על גבי תשתיות המחשוב של משרד החינוך.
האם המדיניות יכולה להשתנות?
כן. דברים משתנים, וגם המדיניות הזאת יכולה להשתנות. על כל פנים, אנו מתחייבים שאם וכאשר נשנה את המדיניות, נודיע על כך באתר ראמ"ה. כאשר השינוי יהיה מהותי, נעשה מאמץ להביאו לידיעת כלל הגורמים הרלוונטיים.
תיקון מידע אישי?
אם מצאת שמידע שמצוי אצלנו אינו נכון, מעודכן או שלם – אפשר לפנות אלינו בבקשה לתקן או לעדכן אותו. אנו נבחן את הפנייה בהתאם להוראות הדין, ואם אכן נדרש תיקון – נדאג לבצע אותו בתוך פרק זמן סביר ולעדכן אותך בתוצאה.
איך אפשר לפנות אלינו בשאלות?
אפשר תמיד לפנות לצוות ראמ"ה בחשבון הווטסאפ שלנו, בטופס פניות הציבור שלנו או בדואר האלקטרוני.
גרסה מעודכנת ליום ראשון,19 בינואר 2025, י"ט טבת תשפ"ה.

