המלצה פדגוגית

תלמידים מפתחים יכולת להבין רעיונות מופשטים באמצעות זיהוי דפוסים משותפים בין פריטים מוחשיים, גיבוש מושגים מכלילים ויצירת חיבורים בין דוגמאות קונקרטיות לרעיונות כלליים בטקסט

ממושגים מוחשיים למושגים מופשטים
דוברי ערבית
דוברי עברית
כיתות
ז'
ח'
ט'
הבנת הנקרא
דוברי ערבית
דוברי עברית
הבנת הנקרא

ההמלצה הזו עוד לא בשלה...

מה האתגר? 

נראה שהתלמידים בכיתתך מזהים את הפריטים והפרטים המשתייכים לקבוצה כלשהי (החשיבה הקונקרטית), אך מתקשים להמשיג את המילה או הרעיון המכליל (החשיבה המופשטת) שמייצג את כל הפריטים יחד.

מה כדאי לנסות?

פתחו בדוגמאות מוחשיות ופשוטות מתוך האינטראקציה החברתית וההתנהלות היום-יומית של בני הנוער. הציגו לתלמידים סדרות של פריטים (או של פעולות) הקשורים זה בזה, ושאלו אותם: "מה משותף לכל הפריטים האלה?" וגם "איך נקרא לקבוצה הזאת / לכל הפעולות האלה במילה אחת?" כתבו יחד את המושג המכליל (לדוגמה, "אינסטגרם, פייסבוק, טיקטוק" - רשתות חברתיות). לאחר מכן הציגו קבוצות של פעולות או התנהגויות בעלות דפוס משותף (לדוגמה, "יציאה להתרמה, ניקיון חופים, עזרה בשיעורי בית") ושאלו שוב: "מה משותף לכל הפעולות האלה?" כתבו את המושג המופשט יותר (לדוגמה, "נתינה" או "התנדבות"). בהמשך הציגו כותרות מופשטות מתוך ספרי הלימוד (כגון "מהפכת הטלפון הסלולרי"). בקשו מהם לשער מהם הפרטים המוחשיים (המכשירים, השירותים, השינויים הספציפיים) שיכיל הטקסט.  הנחו את התלמידים לקרוא את הטקסט ולסמן את הפעולות או התיאורים הקונקרטיים שחוזרים שוב ושוב. שאלו אותם: "באיזו מילה אחת נוכל לסכם את המעבר מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום?" וגבשו יחד את המושג המכליל. לבסוף הנחו אותם ליצור מפת מושגים היררכית שבה המושג המכליל מוביל אל הדוגמאות המוחשיות שבטקסט, ולכתוב פסקה קצרה שבה יסבירו איזו תכונה מופשטת הרשימה אותם במיוחד וינמקו באמצעות דוגמה קונקרטית.

למה זה חשוב?

הבנת רעיונות מופשטים היא מפתח לחשיבה מטא-קוגניטיבית. אסטרטגיה זו עוזרת לתלמידים לעבור מחשיבה קונקרטית לחשיבה מופשטת, ולזהות עקרונות ומושגים רחבים יותר שמעבר לפרטים הספציפיים.

להמשך קריאה

הצעדים הבאים

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
פרומפט לבינה מלאכותית
יצירת תרגול להבנת רעיונות מופשטים
דוברי ערבית
דוברי עברית
שפת-אם

המלצות קשורות

המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להסיק מסקנות מטקסט באמצעות זיהוי רמזים מילוליים והקשרים סמויים, ניסוח שאלות מנחות והסבר ההיגיון שמאחורי המסקנות שהסיקו מתוך הכתוב
מהבנה מפורשת להבנה מרומזת
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת לחבר בין הטקסט לידע העולם שלהם באמצעות הפעלה של ידע קודם, השוואה בין מידע חדש למוכר ויצירת קשרים בין התוכן הנלמד לבין חוויות ודוגמאות מחיי היום-יום
מידע מנותק לידע מקושר
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
מאזכורים פשוטים לאזכורים מורכבים
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
המלצה
תלמידים מפתחים יכולת להערכה מטא-טקסטואלית כשהם לומדים לזהות את מטרת הכותב ולבחון כיצד מאפייני הטקסט – כמו שימוש בשפה רגשית, עובדות או פנייה ישירה
מסוגות טקסטואליות להקשר רחב
כיתות
ז'
ח'
ט'
Text Link
כל ההמלצות הקשורות