תלמידים מפתחים יכולת להבין רעיונות מופשטים באמצעות זיהוי דפוסים משותפים בין פריטים מוחשיים, גיבוש מושגים מכלילים ויצירת חיבורים בין דוגמאות קונקרטיות לרעיונות כלליים בטקסט
ההמלצה הזו עוד לא בשלה...

מה האתגר?
נראה שהתלמידים בכיתתך מזהים את הפריטים והפרטים המשתייכים לקבוצה כלשהי (החשיבה הקונקרטית), אך מתקשים להמשיג את המילה או הרעיון המכליל (החשיבה המופשטת) שמייצג את כל הפריטים יחד.
מה כדאי לנסות?
פתחו בדוגמאות מוחשיות ופשוטות מתוך האינטראקציה החברתית וההתנהלות היום-יומית של בני הנוער. הציגו לתלמידים סדרות של פריטים (או של פעולות) הקשורים זה בזה, ושאלו אותם: "מה משותף לכל הפריטים האלה?" וגם "איך נקרא לקבוצה הזאת / לכל הפעולות האלה במילה אחת?" כתבו יחד את המושג המכליל (לדוגמה, "אינסטגרם, פייסבוק, טיקטוק" - רשתות חברתיות). לאחר מכן הציגו קבוצות של פעולות או התנהגויות בעלות דפוס משותף (לדוגמה, "יציאה להתרמה, ניקיון חופים, עזרה בשיעורי בית") ושאלו שוב: "מה משותף לכל הפעולות האלה?" כתבו את המושג המופשט יותר (לדוגמה, "נתינה" או "התנדבות"). בהמשך הציגו כותרות מופשטות מתוך ספרי הלימוד (כגון "מהפכת הטלפון הסלולרי"). בקשו מהם לשער מהם הפרטים המוחשיים (המכשירים, השירותים, השינויים הספציפיים) שיכיל הטקסט. הנחו את התלמידים לקרוא את הטקסט ולסמן את הפעולות או התיאורים הקונקרטיים שחוזרים שוב ושוב. שאלו אותם: "באיזו מילה אחת נוכל לסכם את המעבר מנקודת ההתחלה לנקודת הסיום?" וגבשו יחד את המושג המכליל. לבסוף הנחו אותם ליצור מפת מושגים היררכית שבה המושג המכליל מוביל אל הדוגמאות המוחשיות שבטקסט, ולכתוב פסקה קצרה שבה יסבירו איזו תכונה מופשטת הרשימה אותם במיוחד וינמקו באמצעות דוגמה קונקרטית.
למה זה חשוב?
הבנת רעיונות מופשטים היא מפתח לחשיבה מטא-קוגניטיבית. אסטרטגיה זו עוזרת לתלמידים לעבור מחשיבה קונקרטית לחשיבה מופשטת, ולזהות עקרונות ומושגים רחבים יותר שמעבר לפרטים הספציפיים.


