לומד עצמאי נוטל אחריות על תהליך הלמידה שלו, מתכנן אותה, עוקב אחר התקדמותו ומעריך את תוצריו, ובכך מפתח יכולת לרכוש ידע לאורך זמן
מה האתגר?
המציאות המשתנה תדיר בשנים האחרונות, הגידול האדיר בכמות התכנים ברשת והמעבר לעבודה וללמידה היברידית ממחישים את הצורך לפתח בקרב התלמידים מיומנויות למידה שיסייעו להם במימוש עצמי וברכישת השכלה. תהליכי הלמידה בבית הספר הם אמנם גורם מכונן ורב השפעה על חייהם של תלמידים, אך כדי לטפח את דמות הבוגר הרצוי, אחת המטרות המרכזיות של מערכת החינוך היא לקדם בקרבם מיומנויות של למידה עצמאית שישרתו אותם למשך כל ימי חייהם.
כיצד אפשר לשפר?
לומד עצמאי נוטל אחריות על תהליך הלמידה שלו, מתכנן אותה, עוקב אחר התקדמותו ומעריך את תוצריו, ובכך מפתח יכולת לרכוש ידע לאורך זמן.לשם כך נדרשות מיומנויות קוגניטיביות, הכוונה עצמית (ויסות עצמי של רגשות, מוטיבציה), מודעות עצמית (מודעות לרגשות ואמונה ביכולות), מיומנויות מטה קוגניטיביות (התבוננות בתהליך הלמידה והערכה עצמית) ואסטרטגיות לניהול הלמידה.
על המורים להטמיע שגרות לימודיות לפיתוח מיומנויות לומד עצמאי וליישומן בהדרכה מדורגת ,(scaffolding) המאפשר ללומד לקבל תמיכה ראשונית ובהמשך לפתח עצמאות תוך הפחתת ההכוונה. מומלץ לתת ללומד משוב בונה, שמאפשר זיהוי חוזקות ואיתור תחומים הדורשים שיפור. לבסוף, אף על פי שמדובר בלמידה עצמאית, יש ערך לשיתופיות, ללמידה חברתית ולבקשת עזרה, שחושפות את התלמיד לנקודות מבט מגוונות ולהעמקת ההבנה.

