מדיניות לשמירה על טוהר הבחינות
ראמ"ה סבורה כי שמירה על טוהר הבחינות היא ערך חינוכי ממעלה ראשונה, אף יותר מקידום ההישגים עצמם. לעתים מתעורר חשד לפעולות שאינן מוסריות, שמטרתן הטיית תוצאות המבחנים כלפי מעלה, בדרך לא ישרה. ראמ"ה פועלת לאתר מקרים של העתקות בקרב מספר גדול של תלמידים שנבחנו באותה כיתה, וחמור מכך, עזרה לתלמידים בשעת המבחן על ידי איש צוות בית הספר. מקרים שכאלה יטופלו במלוא החומרה: בבתי ספר בהם יתגלו מקרים של פגיעה חמורה בטוהר הבחינות יישלח מכתב למנהל, תפורסם הערה בדוח ההישגים הבית-ספרי, ציוניהם לא יפורסמו ובתי הספר לא יקבלו דוחות.
שלב 1: זיהוי בתי הספר החשודים בפגיעה בטוהר הבחינות
רשימת בתי הספר החשודים בפגיעה בטוהר הבחינות נאספת מארבעה מקורות:
- מעריכים: במהלך בדיקת המבחנים, המעריכים מתבקשים להתריע על מקרים שנראים כפגיעה בטוהר הבחינות. הדגש הוא על מקרי העתקה רבי משתתפים.
- פרוטוקולים: במהלך העברת המבחנים, המשגיחים ורכזי ההשגחה בכיתות מתבקשים לדווח בפרוטוקול על כל התנהלות המעוררת חשד בכיתה או בבית הספר.
- פניות: ישנם מקרים בהם מקבלת ראמ"ה דיווח במכתב, בדוא"ל או בפנייה אישית על התנהלויות מעוררות חשד לפגיעה חמורה בטוהר הבחינות.
- ניתוחים: אנו מבצעים עיבודים סטטיסטיים של תשובות התלמידים, באופן המאפשר לזהות מצבים חריגים (למשל, פער בין סוגי שאלות או תשובות שגויות זהות).
שלב 2: בדיקה ייעודית לאיתור פגיעה בטוהר הבחינות
כלל החומרים הרלוונטיים לכל מוסד ולכל תלונה נאספים, כולל פרוטוקולים, נתונים סטטיסטיים ומידע שהגיע ממעריכים. במקביל, מספר מעריכים שבדקו את המבחנים עוברים הדרכה ייעודית לאיתור חשד לפגיעה בטוהר הבחינות. מעריכים אלה יבדקו בשנית את מבחני הכיתות החשודות וימלאו דו"ח לגבי כל כיתה, שיאפשר להעריך האם קיים חשד מבוסס לפגיעה בטוהר הבחינות.
שלב 3: קבלת החלטות בוועדת טוהר הבחינות בראמ"ה
מעטפות הכיתות החשודות, לאחר הבדיקה של המעריכים הייעודים, מובאות למשרדי הרשות הארצית למדידה והערכה. על בסיסם, מתכנסת בראמ"ה ועדה ובה נציגים מכל אגף ברשות, אשר תדון בכל אחד מהמקרים. דיונים אלה יתבססו על דו"ח המעריך, מחברות הבחינה וכלל החומרים שנאספו. דיון זה יסתיים באחת מארבע החלטות:
- הסרת החשד לפגיעה בטוהר הבחינות. לא נמצאו ראיות או לא נמצאו מספיק ראיות לפגיעה כיתתית/מרובת תלמידים בטוהר הבחינות.
- חשד לפגיעה קלה בטוהר הבחינות. החלטה זו תתקבל באחד משני מצבים: (1) דיווח של משגיחים על התנהגות חריגה של מורה או תלמידים בכיתה ספציפית (ולא בשכבה כולה), או פנייה אנונימית שאומתה על ידי המשגיח, ללא שזוהו העתקות במחברות; (2) חשד שמגיע ממקור כלשהו לפגיעה בטוהר בחינות בשאלה אחת או אצל קבוצת תלמידים מצומצמת. החלטה שכזו תוביל לכך בתי הספר יקבלו מכתב ובו בקשה לבירור האירוע על ידי מנהל בית הספר, ללא הערה בדו"ח המיצ"ב הבית ספרי. מנהל המחוז ומפקח בית הספר יכותבו לפנייה לצורך השלמת הבירור.
- פגיעה מהותית בטוהר הבחינות. החלטה זו תתקבל על בסיס ראיה שאספה ראמ"ה, באחד מארבעה מצבים: (1) דיווח משגיחים על התנהלות לקויה גורפת במספר כיתות בבית הספר; (2) זיהוי חשד להעתקה בחומרה גבולית (קבוצת תלמידים במספר שאלות); (3) זיהוי חשד להעתקה על סמך שאלות סגורות בלבד; (4) חשד לפגיעה בטוהר הבחינות על סמך ראיות במחברות המבחן, דוגמת מחיקות, כתב יד שונה, צבע עט וכו'. לבתי ספר אלו תינתן הערה בדו"ח הבית ספרי בדבר חשד לפגיעה בטוהר הבחינות, וכן יישלח מכתב מראמ"ה למנהל המחוז ולמפקח בית הספר.
- פגיעה חמורה בטוהר הבחינות. החלטה זו תתקבל על בסיס ראיה שאספה ראמ"ה המבססת חשד חמור להעתקה של מספר גדול של תלמידים במספר שאלות. לדוגמה: תשובה זהה לשאלה פתוחה עם מגוון אפשרויות תשובה, תשובות זהות בשני נוסחי הבחינה, תשובות שגויות בניסוחים החוזרים אצל מספר תלמידים (דרך תשובה שגויה או העתקה של משפט שגוי מטקסט) וכו'. במצבים שכאלה, בתי הספר לא יקבלו דו"ח מראמ"ה, ונתוניהם לא ייכללו בחישוב הנורמות. למנהל המחוז ולמפקח בית הספר תועבר הודעה על הפגיעה החמורה בטוהר הבחינות, לצד החומר הנחוץ לשם קיום בירור/שימוע עם מנהל בית הספר.
שלב 4: הכנת דיווחים למנהלי המחוזות
לכל בית ספר אשר בו נמצאה פגיעה חמורה בטוהר הבחינות יוכן דו"ח ובו פירוט הסיבות לחשדות ולהחלטת ראמ"ה. הדו"ח יכלול, בהתאם לצורך, צילומים מתוך מחברות התלמידים, דיווחים שהעבירו המשגיחים והמעריכים ו/או נתונים סטטיסטיים שניתחה ראמ"ה. הדו"חות יישלחו למנהלי המחוזות להמשך טיפול, תוך המלצה לערוך ישיבות בירור עם מנהלי בתי הספר. נציגי ראמ"ה יוכלו להשתתף בישיבות אלה ולהציג את המידע שנאסף.
נתוני עבר
ראמ"ה מתייחסת לנושא טוהר הבחינות בכובד ראש. להלן מספר נתונים שנאספו במבחנים בשפת-אם שנערכו לכשליש מבתי הספר בשנת תשע"ט: