מה מנבא יכולות קריאה בכיתה ד'? ניתוח ממצאי המחקר הבין-לאומי פירלס
ניתוח נתונים
02/2025
בדקנו כיצד משתנים אישיים, סביבתיים ובית-ספריים מנבאים את הישגי הקריאה של תלמידי כיתות ד', כפי שנמדדו במחקר הבין-לאומי PIRLS שנערך בישראל בשנת 2022. מהניתוח עולה שמאפייני הרקע האישיים (מגדר, רקע חברתי-כלכלי, ומגזר-שפה, כלומר דוברי עברית מול דוברי ערבית), מסבירים 19% מהשונות בהישגים. לצידם, מצאנו שלושה משתנים חשובים נוספים:
- הבית - והמסגרות לגיל הרך: הדגש ששמים הורים על פעילויות אורייניות בגיל מוקדם (למשל, לשיר שירים, לקרוא, לשחק במשחקי מילים, לכתוב אותיות או מילים), היכולת לבצע פעילויות אורייניות לפני כיתה א' (למשל, לכתוב אותיות מן האלף-בית) וההשתתפות במסגרות חינוכיות לגיל הרך - הסבירו 37% מהשונות בהישגים בקריאה, מעבר לשונות המוסברת על ידי משתני הרקע.
- עמדות וציפיות ההורים: האמונות וההתנהגויות של ההורים ביחס לקריאה, לצד הציפיות שלהם בנוגע להשכלת הילדים - נמצאו גם הם כבעלי מתאם גבוה עם יכולות הקריאה. בסך הכול, הסבירו משתנים אלה 36% מהשונות בהישגים בקריאה מעבר לשונות המוסברת על ידי משתני הרקע.
- עמדות התלמידים: הביטחון של התלמיד ביכולתו לקרוא ניבא גם כן את יכולת הקריאה שלו בצורה ניכרת (משתנים אלו מסבירים 31% מהשונות בהישגים בקריאה מעבר לשונות המוסברת על ידי משתני הרקע).
כשמשלבים את כל המשתנים יחד – הסביבה הביתית, עמדות וציפיות ההורים, עמדות התלמידים ומשתני הרקע - ניתן להסביר כמחצית מהשונות בהישגים ואף יותר מכך. קריאה היא מיומנות יסוד קריטית להצלחה בתחומים אקדמיים שונים, וזיהוי המשתנים המשפיעים עליה עשוי לסייע בצמצום פערים בין תלמידים בתחומים רבים. הבנת הגורמים המנבאים את הישגי הקריאה של תלמידים עשויה לעזור למערכת החינוך לעצב מדיניות חינוכית ממוקדת, שתטפח סביבה מיטבית לשיפור אוריינות הקריאה ולבניית עתיד טוב יותר עבור תלמידי ישראל.
לקריאה נוספת: