מחקר פירלס 2016 נערך בישראל במהלך החודשים מאי-יוני 2016, בקרב מדגם ארצי מייצג של 4,041 תלמידי כיתות ד' מ-159 בתי-ספר(דוברי עברית בפיקוח הממלכתי והממלכתי-דתי ודוברי ערבית). בכל בית-ספר נדגמה באופן אקראי כיתה אחת מבין כיתות ד' בבית-הספר. התלמידים שנדגמו השיבו על מבחן המעריך אתאוריינות הקריאה ומילאו שאלון רקע, ואילו מנהל בית הספר, מורה השפה של התלמידים שנדגמו והורי התלמידים השיבו על שאלוני רקע.
במחזור המחקר הנוכחי לראשונה הורחב המחקר,ולמבחן פירלס שבדקאוריינות קריאה מסורתית נוסף מבחן אי-פירלס, שבדק אוריינות קריאה דיגיטלית. מבחן פירלס העריך את הקריאה של טקסטים משתי סוגות – מידעיים וספרותיים – וזאת באמצעות חוברות מבחן מודפסות, והשתתפו בו 50 מדינות. מבחן אי-פירלס העריך קריאה של טקסטים מידעיים בסביבה ממוחשבת המדמה את סביבת האינטרנט, והשתתפו בו 14 מדינות.