מחקר טאליס 2024 (TALIS) בבתי ספר

מחקר בין-לאומי

10/2025

בשנת 2024 השתתפה ישראל בפעם הרביעית במחקר טאליס בבתי ספר (חטיבות הביניים), וממצאיו מספקים תמונת מצב עדכנית על כוח ההוראה בחטיבות הביניים בישראל בהשוואה למדינות ה-OECD, לצד בחינה של מגזרים ותתי-קבוצות בתוך ישראל.במחקר השתתפו 198 מנהלות ו-3,227 מורות מחטיבות הביניים. מכיוון שבישראל רוב המורות והמנהלות הן נשים, הדוח מתייחס אליהן בלשון נקבה אך כלל הממצאים מתייחסים לשני המינים.

מתוך הממצאים עולה:

בכמחצית מבתי הספר בישראל דיווחו המנהלות כי מחסור במורות מוסמכות פוגע באיכות ההוראה – פי שניים מהממוצע במדינות ה-OECD.

48% מהמורות בחטיבות הביניים בישראל עבדו בבתי ספר בהן המנהלות דיווחו כי מחסור במורות מוסמכות פוגע ביכולתו של בית הספר להעניק הוראה איכותית – לעומת 23% בלבד בממוצע מדינות ה-OECD. ביחס לנתוני 2018, מדובר בעלייה של 10% בישראל לעומת 2% ב-OECD. העלייה בישראל אינה מובהקת, בין היתר בשל כמות המנהלים הקטנה במדגם הבינלאומי. פערים ניכרים נרשמו גם בנוגע להוראת תלמידים עם צרכים מיוחדים: 42% מהמורות לימדו בבתי ספר בהן המנהלות ציינו שמחסור במורות המתמחות בהוראה לתלמידים עם צרכים מיוחדים פוגע באיכות ההוראה – לעומת 33% בממוצע במדינות ה-OECD.

שיעור המנהלות שמדווחות שהמחסור במורות מוסמכות פוגע באיכות ההוראה

מחסור במורות מוסמכות בישראל בכלל המקצועות, בהשוואה ל-OECD
ישראל 2018 38%
ישראל 2024 48%
OECD 2018 21%
OECD 2024 23%
מחסור במורות מוסמכות בישראל בכלל המקצועות, לפי מגזר שפה
ערבית 2018 58%
ערבית 2024 51%
עברית 2018 29%
עברית 2024 47%מחסור במורות מוסמכות בישראל בכלל המקצועות, לפי מגזר שפה
ערבית 2018 58%
ערבית 2024 51%
עברית 2018 29%
עברית 2024 47%
מחסור במורות בישראל לתלמידים עם צרכים מיוחדים, בהשוואה ל-OECD
ישראל 44%
OECD 33%מחסור במורות בישראל לתלמידים עם צרכים מיוחדים, בהשוואה ל-OECD
ישראל 44%
OECD 33%

מורות בחטיבות הביניים בישראל משתמשות בבינה מלאכותית בהוראה יותר מב-OECD - ויותר מורות בישראל משקפות צורך בפיתוח מקצועי בתחום. 

44% מהמורות בישראל מדווחות כי השתמשו בשנה האחרונה בבינה מלאכותית בהוראה - לעומת 36% בממוצע במדינות ה-OECD. הנתון גבוה אף יותר בקרב מורות בבתי ספר דוברי ערבית (53%). לצד זאת, יותר מורות בישראל מדווחות על צורך מקצועי בפיתוח כישורים לשימוש בבינה מלאכותית להוראה וללמידה (41% לעומת 29% ב-OECD). בכל הקשור לשימוש בכלים דיגיטליים אחרים, שיעורי השימוש היו לרוב גבוהים יותר, אך למעט בשיעורי הלמידה מרחוק - ישראל רחוקה מהובלה בתחום. ייתכן שמועד איסוף הנתונים למחקר (כחצי שנה לאחר טבח אוקטובר 2023) תרם לכך ששיעורי הלמידה מרחוק בישראל היו מהגבוהים בעולם בשנת 2024. 

שימוש בבינה מלאכותית בהוראה
שימוש בבינה מלאכותית
OECD 36%
ישראל 44%
מסוגלות דיגטלית
OECD 70%
ישראל 67%שימוש בבינה מלאכותית בהוראה
שימוש בבינה מלאכותית
OECD 36%
ישראל 44%
מסוגלות דיגטלית
OECD 70%
ישראל 67%

בישראל יש יותר מורות שעברו הסבה להוראה ביחס למדינות ה-OECD, וביחס למורות אחרות, הן מדווחות שהכשרתן פחות הכינה אותן להוראה

מורות שעברו הסבה להוראה לעומת מורות שלא עברו הסבה ביחס למדינות ה-OECD
ישראל שנת 2024 12%
OECD 8%מורות שעברו הסבה להוראה לעומת מורות שלא עברו הסבה ביחס למדינות ה-OECD
ישראל שנת 2024 12%
OECD 8%

בנוסף, יש ייצוג גבוה יותר של גברים בקרב מורים מוסבים - 34% לעומת 20% בלבד באוכלוסיית המורים הכללית. מבחינת מגזר ופיקוח, שיעור המורות המוסבות דומה בכלל הקבוצות - דוברי עברית וערבית, פיקוח ממלכתי וממלכתי-דתי - כך שלא נראה שיש מגזר אחד שעושה שימוש נרחב יותר במסלול ההסבה.

מהנתונים עולה שמורות שהגיעו להוראה לאחר קריירה קודמת חשות פחות מוכנות במובהק מהמורות הרגילות בתחומים שונים בהכשרתן: הבנה מעמיקה של תחום הדעת, איזון בין תיאוריה לפרקטיקה, צפייה בשיעורים, הזדמנויות להתנסות מעשית, ניהול כיתה, ואיכות ההכשרה הכללית. בנוסף, הן מדווחות על תחושת מוכנות נמוכה יותר בהוראת התוכן, בפדגוגיה כללית, בניהול כיתה, ובליווי התפתחות התלמידים.

בפועל, בתוצאה המקצועית של השגת מטרות השיעור, רק 35% מהמורות המוסבות מדווחות שהן מצליחות להשיג את כל מטרות השיעור, בהשוואה ל- 43% מהמורות שהוראה זה המקצוע הראשון שלהן (פער מובהק של 8.5), כך שמטרות השיעור עם הסבירות הנמוכה ביותר להשגה בקרב מורות מוסבות היא ל-התאמת ההוראה לצורכי תלמידים שונים (65%), ותמיכה בלמידה החברתית-רגשית של התלמידים (66%).

93% מהמורות בישראל מרוצות מעבודתן באופן כללי, לעומת 89% בממוצע במדינות ה-OECD. נוסף על כך, 78% מהמורות היו בוחרות שוב במקצוע ההוראה אילו היתה ניתנת להן האפשרות (לעומת 72% ב-OECD), ורק 12% היו רוצות לעבור לבית ספר אחר אילו היה הדבר היה אפשרי (לעומת 19% ב-OECD). 

שיעור גבוה יותר של מורות בישראל מדווחות שהן מרוצות מעבודתן, בהשוואה למורות במדינות ה-OECD, ומייחסות חשיבות רבה יותר ליכולתן להשפיע על הדור הבא.

93% מהמורות בישראל מרוצות מעבודתן באופן כללי, לעומת 89% בממוצע במדינות ה-OECD. נוסף על כך, 78% מהמורות היו בוחרות שוב במקצוע ההוראה אילו היתה ניתנת להן האפשרות (לעומת 72% ב-OECD), ורק 12% היו רוצות לעבור לבית ספר אחר אילו היה הדבר היה אפשרי (לעומת 19% ב-OECD).

שביעות רצון מהמקצוע בקרב מורות בישראל בהשוואה ל- OECD
מרוצות מהעבודה באופן כללי: 
ישראל 93%
OECD 89%
תחושת סיפוק מקצועית
ישראל 95%
OECD 92%שביעות רצון מהמקצוע בקרב מורות בישראל בהשוואה ל- OECD
מרוצות מהעבודה באופן כללי: 
ישראל 93%
OECD 89%
תחושת סיפוק מקצועית
ישראל 95%
OECD 92%

בחטיבות הביניים בישראל, שיעור המורות שמייחסות להוראה חשיבות מאחר שהיא "מאפשרת להן להשפיע על הדור הבא" - הוא הגבוה ביותר בקרב המדינות המשתתפות (85%). כאשר נשאלו המורות מה חשוב להן בהוראה, כמעט כולן ציינו שהמקצוע מתאים ליכולותיהן האישיות (87%) ומאפשר להן לממש את אהבתן לעבודה עם ילדים ובני נוער (84%). 

גורמים המשפיעים על המוטיבציה של המורות בישראל, בהשוואה ל- OECD
מתאים ליכולות אישיות:
ישראל 87%
OECD 74%

השפעה על הדור הבא:
ישראל 85%
OECD 62%

תחושת שליחות לחברה
ישראל 80%
OECD 66%

אהבה לעבודה עם ילדים ובני נוער:
ישראל 84%
OECD 74%גורמים המשפיעים על המוטיבציה של המורות בישראל, בהשוואה ל- OECD
מתאים ליכולות אישיות:
ישראל 87%
OECD 74%

השפעה על הדור הבא:
ישראל 85%
OECD 62%

תחושת שליחות לחברה
ישראל 80%
OECD 66%

אהבה לעבודה עם ילדים ובני נוער:
ישראל 84%
OECD 74%

תפיסת המורות את מידת ההערכה החברתית להוראה היא מפתח לשימור מורות במערכת החינוך. בפיקוח הממלכתי תחושת חוסר ההערכה בולטת במיוחד.

תחושת ההערכה החברתית כלפי המקצוע גבוהה יותר בישראל. 30% מהמורות סבורות שההוראה היא מקצוע מוערך בחברה, לעומת 22% בלבד ב-OECD. ואולם, קיימים פערים גדולים בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית: שיעור המורות בבתי ספר דוברי ערבית שסבורות כי המקצוע מוערך בחברה עומד על 55% – פי שלושה מבקרב המורות בבתי ספר דוברי עברית (22%). בפיקוח הממלכתי-דתי 34% חשות מוערכות – פי שניים מבפיקוח הממלכתי (17%). מניתוח רגרסיה עולה שהסיכון לעזיבה של מורה שחשה הערכה חברתית למקצוע נמוך פי שלושה ביחס למורה שאינה חשה בכך.

תחושת ההערכה החברתית למקצוע
תחושת ההערכה החברתית בכלל ישראל לעומת מדינות ה-OECD:
ישראל 30%
OECD 22%

תחושת ההערכה החברתית לפי מגזר שפה:
עברית 22%
ערבית 62%

תחושת ההערכה החברתית לפי פיקוח:
ממלכתי 13%
ממלכתי-דתי 37%גורמים המשפיעים על המוטיבציה של המורות בישראל, בהשוואה ל- OECD
מתאים ליכולות אישיות:
ישראל 87%
OECD 74%

השפעה על הדור הבא:
ישראל 85%
OECD 62%

תחושת שליחות לחברה
ישראל 80%
OECD 66%

אהבה לעבודה עם ילדים ובני נוער:
ישראל 84%
OECD 74%

לקריאה נוספת: