רכזות ורכזי הערכה בבתי הספר:
מניעים את השינוי

ראמ״ה, בשיתוף יחידות ההערכה המחוזיות, מפעילה מערך של רכזות ורכזי ההערכה בבתי הספר. זה המקום ללמוד על העשייה בתחום ולהצטרף אליה.

איך מצטרפים

מה עושים?

בכ-1,200 בתי ספר בישראל פועלים רכזות ורכזי הערכה, בשיתוף ובהכוונת המחוזות. הם שעוזרים למנהלי בתי הספר ולצוותי החינוך לאסוף נתונים, לנתח אותם, ולהכווין את הלמידה ואת הפדגוגיה בבית הספר. מרכיבי התפקיד מתוך חוזר המנכ"ל:
שותפים ומסייעים בהגדרת מדדי התוצאה המרכזיים של בית הספר.
עוזרים לצוותי ההוראה להטמיע כלי הערכה בהוראה כדי לדעת מה "עובד" (ומה לא).
מקדמים שינויים בתהליכי ההוראה והלמידה בבית הספר על סמך נתונים.
מובילים תרבות של החלטות
המבוססות על נתונים, תוך שימוש בדוחות ראמ"ה ובכלים פנימיים.

איך מתחילים?

רכזות ורכזי הערכה נבחרים על ידי מנהלות ומנהלי בתי הספר. עם תחילת ההכשרה הם כבר יכולים להתחיל לקבל את הגמול התוספתי (6% לפי הסכמי השכר) ושעות תפקיד בהלימה לסל הבית ספרי. אפשר להסב לתחום הערכה ומדידה שעות תקן נוספות.

1
מנהלי בתי הספר בוחרים לקדם מורה מצטיין להובלת תחום ההערכה והמדידה בבית הספר.
2
המורים שנבחרו נרשמים למסלולי ההכשרה ללימודי תעודה או לתואר שני בהערכה ומדידה.
3
המוסדות שאישרה ראמ"ה בוחרים את המורים והמורות הטובים ביותר, לצורך תהליך הכשרה.
4
מעבירים "אישור לימודים" למפקחת פיתוח מקצועי במחוז, יחד עם טופס החזר שכר לימוד (עד 90%).
5
בסיום ההכשרה מאשר רפרנט ההערכה והמדידה במחוז את מינוי הרכז/ת במערכת המשרדית.
חמישה שלבים:

איפה לומדים?

כל מוסד אקדמי המוכר על ידי המל"ג מוסמך להציע תואר שני במדידה והערכה. נוסף על כך ראמ"ה מאשרת תוכניות התמחות ולימודי תעודה לבעלי תואר ראשון (חשוב: קבלה ללימודים אינה מבטיחה החזר שכ"ל!)
האוניברסיטה הפתוחה
לימודי תעודה
הכשרה במדידה והערכה חינוכית
מכללת דוד ילין
תכנית התמחות
מדידה והערכה חינוכית וארגונית
המכללה האקדמית בית ברל
תכנית התמחות
הערכה ומדידה
מכללת אורנים
לימודי תעודה
הכשרת רכזי הערכה ומדידה
אוניברסיטת בן גוריון בנגב
תכנית התמחות
הערכה ומדידה חינוכית
מכללת סכנין
לימודי תעודה
מדידה והערכה חינוכית
סמינר הקיבוצים
תואר שני
הערכה בחינוך
המכללה האקדמית בית ברל
תואר שני
תכנון לימודים והערכה - נתיב חדשנות פדגוגית

איך מתפתחים?

גם לאחר ההסמכה, משרד החינוך וראמ"ה מציעים שורה של תהליכי פיתוח מקצועי ותהליכי למידה לרכזי ולרכזות הערכה ומדידה.  
1
קמ"לים - קהילות מקצועיות לומדות בהובלת מנחות מקצועיות ומנוסות
להצטרפות
2
קורס דיגיטלי לחדר המורים (13 שעות) בקמפוס IL "הערכה מעצבת - להסתכל ללמידה בעיניים"
לצפייה בקורס
3
מפגשי למידה מחוזיים וארציים
איך מודדים?

ראמ"ה מעמידה שורה של כלים שנועדו לסייע בתהליכי המדידה וההערכה בבתי הספר: מבחנים, סקרים וכלים פנימיים.

מלוות ומדריכות ראמ״ה במחוזות

בכל מחוז במשרד החינוך מופעלת יחידת הערכה מחוזית, אשר מלווה את רכזות ורכזי ההערכה בבתי הספר, ומובילה את היבטי המדידה וההערכה במחוז. מובילות היחידות מחזיקות בידע עצום על התחום, ויכולות לסייע בכל אתגר ובכל שאלה:
איריס בן חמו
רפרנטית הערכה, מחוז חיפה
irisben@education.gov.il
לפניה בדוא"ל
דולי חושקובר
רפרנטית הערכה, מחוז צפון
doliho@education.gov.il
לפניה בדוא"ל
ד"ר נאדין מנסור
רפרנטית הערכה, מחוז העיר ירושלים
nadinemn@education.gov.il
לפניה בדוא"ל
ד"ר אפרת דיין
רפרנטית הערכה, מחוז חרדי
efratda@education.gov.il
לפניה בדוא"ל
ד"ר בת-עמי לנגמן
רפרנטית הערכה, מחוז דרום
batamile@education.gov.il
לפניה בדוא"ל
שירלי שטיינר
רפרנטית הערכה, מנהל החינוך ההתיישבותי
shirlis@mchp.gov.il
לפניה בדוא"ל
יעקב קושלבסקי
רפרנט הערכה, מחוז ירושלים
yaacovku@education.gov.il
לפניה בדוא"ל
גלית שבתאי
רפרנטית הערכה, מחוז תל אביב
galitsh@education.gov.il
לפניה בדוא"ל
יפעת לנציאנו
רפרנטית הערכה, מחוז מרכז
yifatla@education.gov.il
לפניה בדוא"ל

שאלות ותשובות

ראמ"ה מתחילה בפיתוח המבדק החדש בימים אלה, והוא מתוכנן לצאת לדרך בתשפ"ו.
אנו מכוונים למבדק שמאפשר להעריך מיומנויות חוצות תחומים במסגרת עולם הידע של מדעי החברה - חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, אוריינות מידע ואוריינות דיגיטלית. בין היתר, אנו בוחנים האם וכיצד ניתן להעריך ולמדוד את יכולתם של התלמידים, להתמודד עם עולם הבינה המלאכותית וה-Generative AI.

לשיתוף

השנה כל בתי הספר שנמצאים בקבוצת סקירה 2 נדגמו להשתתף בסקרים הבית ספריים.

אנחנו מבינים את השיקולים והאתגרים העומדים בפני בית הספר, אבל חשוב לנו להדגיש כי ההשתתפות בהערכה החיצונית הבית ספרית היא חובה. מטרתה לאפשר למערכת החינוך כולה, וגם לכם בבית הספר, להבין היכן אתם נמצאים בכל הקשור לידע, למיומנויות ולאקלים הבית ספרי, ולקבל תמונת מצב רחבה יותר.

הדו"ח הסופי שתקבלו יכלול מידע השוואתי חשוב, שיעזור לכם לגבש את תוכנית העבודה הבית-ספרית לשנים הקרובות. 

נזכיר שמועדי ההערכה עודכנו מראש בחוזר מנכ"ל, ומחייבים את כל בתי הספר שנדגמו להשתתף בהם.

עבור בתי ספר שנמצאים בקבוצות סקירה 1 ו-3 ההשתתפות בסקרים היא בגדר בחירה ולא חובה. לכן, בתי ספר מקבוצות אלה שביקשו להיסקר ומעוניינים לבטל את השתתפותם, יכולים לעשות זאת בפנייה לראמ"ה בטופס.

לא בטוחים באיזו קבוצה נמצא בית הספר שלכם? תוכלו לצפות בקבוצות הסקירה כאן.

לשיתוף

בסקרי תשפ"ה, לכל בית ספר שמשתתף בסקר (קבוצה 2) יש אפשרויות בחירה:

  • ניתן לבחור תחום אחד מתוך שלושה תחומי בחירה עבור התלמידים (בנוסף לתחומים הקבועים בסקר).
  • ניתן לבחור תחום אחד מתוך שלושה תחומי בחירה עבור המורים (בנוסף לתחומים הקבועים בסקר). 

בית ספר שלא נמצא בקבוצת סקירה 2, יכול לבחור אם להשתתף השנה בסקר הבית-ספרי או לא.

לשיתוף

אפשר לראות את התחומים הנבדקים בכל סקר בעמוד הסקר באתר. מידע על הסקרים השונים תוכלו למצוא בעמוד מבחנים וסקרים.

לשיתוף

הדו"ח הבית ספרי לשנת תשפ"ד כבר הועבר להנהלת בתי הספר שהשתתפו בסקר.

הדוח נמצא בפורטל ונגיש להנהלה בלבד, באמצעות הזדהות אחידה, בקישור זה


דו"ח תשפ"ה יוגש להנהלת בתי הספר בחופשת הקיץ בסוף שנת הלימודים, ויוכל לסייע למנהלים ומנהלות בתכנון והיערכות לקראת שנת הלימודים תשפ"ו.

לשיתוף

כאן תמצאו את הקישור להורדת הדו"ח. 

אם הדו"ח של בית הספר שלכם לא מופיע בפורטל, כדאי לבדוק את החיבור לאינטרנט, לרענן את הדף ולהיכנס מחדש. אנחנו רואים שהדו"ח קיים במערכת, ולכן כנראה מדובר בבעיה טכנית מקומית במחשב.

אם עדיין אין גישה לדו"ח, נסו לפתוח חלון גלישה פרטית/אנונימית: לחצו על שלוש הנקודות בצד השמאלי של הדפדפן, בחרו "חלון גלישה פרטית/אנונימית", והדביקו את הקישור שם.

לשיתוף

יש להסיר מהרשימה מורים ומורות הנמצאים בשבתון, חל"ת או חל"ד, ולהוסיף את המורים והמורות המחליפים במקומם. לא ניתן להוסיף הערות, רק להסיר או להוסיף אנשי צוות.

לשיתוף

כל המורים קיבלו ישירות קישור ייעודי למילוי הסקר. כשבוע לאחר קבלת הקישור, נשלח מסרון נוסף לכל המורים שטרם השיבו על הסקר, עם הקישור האישי שלהם.

לשיתוף

הסקר נשלח לכל המורים. אם טרם קיבלת אותו, ניתן לפנות אלינו בטופס. אנו נדאג לשלוח לך את הסקר.

לשיתוף

בסקר הבית ספרי יש פנייה אישית לכל מורה, ואמנם אנחנו מבקשים פרטים שונים כמו השכבה והמקצוע שאותם המורים מלמדים, אבל ניתוח הנתונים והצגתם בדו"ח הבית ספרי נעשים ללא פרטי זיהוי כלשהם של המורים.

הדו"ח מציג את ממוצע העמדות של כל המורים יחד, ואם פחות מ-10 מורים ענו על הסקר, העמדות לא מוצגות כלל.

אין לאף אחד שקורא את הדו"ח יכולת לדעת מהן התשובות של כל מורה בצוות בית הספר. שאלות כמו המקצוע הנלמד נועדו לטובת ניתוח ארצי בלבד, ואינן מוצגות כלל בדו"ח הבית ספרי.

לשיתוף