טיפוח הידע הלשוני וקידום הכישורים האוריינים בשפה הם יעד מרכזי בחינוך היסודי, ואף הקדם-יסודי, שכן הם הבסיס לרכישת ידע ומיומנויות בתחומי דעת רבים והם מהווים תשתית לפעילויות לימודיות, חברתיות או תרבותית בתוך הכיתה או מחוצה לה.
בשנת הלימודים תשפ"ה ייערכו מבחנים ארציים בשפות אם עברית וערבית לתלמידי כיתות ד'. המבחנים ישמשו על מנת להעריך את מידת שליטתם במיומנויות השפה ואת עמדותיהם כלפי לימודי השפה, והם מבוססים על היכולות המצופות מהם על פי תוכניות הלימודים בעברית ובערבית.