מבחני ההישגים בשפות-אם עברית וערבית נועדו להעריך את מידת השליטה של התלמידים במיומנויות השפה ואת עמדותיהם כלפי לימודי השפה. הרשות הארצית למדידה והערכה במשרד החינוך (ראמ"ה) מפרסמת את תוצאות המבחנים בשפת-אם לכיתות ד' שנערכו במאי 2024 בצל המלחמה.
בקרב דוברי העברית נרשמה עלייה משמעותית בהשוואה לתשפ"ג (עלייה של 10 נקודות בממוצע הארצי ושל 5% בשיעור התלמידים ברמת הביצוע הגבוהה). העלייה בהישגים ניכרת בעיקר בקרב תלמידי הפיקוח הממלכתי והפיקוח החרדי (עלייה של 15-11 נקודות ושל 5%-14% בשיעור התלמידים ברמת הביצוע הגבוהה). לעומת זאת, נרשמה יציבות בהישגי תלמידי הפיקוח הממלכתי-דתי (עלייה של 4 נקודות ושל 1% בלבד בשיעור התלמידים ברמת הביצוע הגבוהה). ממצאים אלו מצביעים על הצטמצמות הפערים בהישגי התלמידים מסוגי הפיקוח השונים. בנוסף, הצטמצמו במעט הפערים בין ציוני התלמידים מרקע חברתי-כלכלי גבוה ובין ציוני התלמידים מרקע נמוך (פער של 22 לעומת 31 נקודות בתשפ"ג).
בקרב דוברי הערבית נרשמה עלייה של 4 נקודות בהישגי התלמידים במבחן בשפת-אם ערבית. עלייה זו אינה נחשבת שינוי של ממש לעומת שנת תשפ"ג. בנוסף, חלה עלייה של 8% בשיעור התלמידים הנמצאים ברמת הביצוע הגבוהה, אך לצידה גם עלייה של 2% ברמת הביצוע הנמוכה מאוד. בהסתכלות על הקבוצות השונות, ניכרת עלייה בציוני התלמידים מהחברה הערבית ומהחברה הדרוזית (עלייה של 15-13 נקודות ושל 10%-12% ברמת הביצוע הגבוהה). לעומת זאת, ציוני התלמידים מהחברה הבדואית בדרום ירדו משמעותית (ירידה של 23 נקודות ועלייה של 18% ברמת הביצוע הנמוכה מאוד). ממצאים אלו מצביעים על פערים משמעותיים בהישגי התלמידים מהמגזרים השונים. בנוסף, הפער בין ציוני תלמידי ד' דוברי הערבית מרקע חברתי-כלכלי בינוני ונמוך גדל ב-11 נקודות ועומד כעת על 25 נקודות - כמעט כפול מהפער בשנת תשפ"ג.
בשל המלחמה, המבחן הועבר באופן מדגמי (ולא בית-ספרי כפי שהתקיים בתשפ"ב-תשפ"ג). המבחן בעברית הועבר למדגם מייצג של 279 בתי ספר ו-5,878 תלמידים, והמבחן בערבית הועבר ל-147 בתי ספר ו-3,058 תלמידים. בתי ספר מקו העימות ויישובים מפונים בצפון ובדרום לא נבחנו.