באיזו מידה תלמידי ישראל חשים שייכות לבית הספר שלהם? באיזו מידה הם מרגישים בטוחים ומוגנים בבית ספרם? באיזו מידה, לדעתם, המורים קשובים אליהם ומגלים אכפתיות ?
הרשות הארצית למדידה והערכה במשרד החינוך (ראמ"ה) מפרסמת את תוצאות הסקר שנערך בקרב תלמידים בסוף שנת הלימודים תשפ"ד, במהלך מלחמת "חרבות ברזל". בסקר השתתפו 213,487 תלמידים בכיתות ה'-י"א.
מתוך הממצאים בסקר:
70% מהתלמידים דיווחו כי הם מרגישים שייכות לבית הספר וחשים חלק ממנו. תחושת המחוברות בקרב התלמידים גבוהה במידה ניכרת בבתי ספר דוברי ערבית בהשוואה לבתי ספר דוברי עברית (83% לעומת 66%, בהתאמה); בד בבד, 81% מכלל מהתלמידים ציינו כי למחנכ/ת שלהם אכפת מהם וממה שקורה להם בחיים, ולא רק בלימודים; פחות ממחצית מהתלמידים (48%) סבורים כי מה שהם לומדים בבית הספר עוזר להם בחיים; 8%* מהתלמידים מדווחים כי חוו אירועים של אלימות פיזית (מכות, סטירות, בעיטות וכו') לעיתים קרובות; 18%** מהתלמידים מדווחים כי חוו לפחות אחד מסוגי האלימות (פיזית, מילולית או מקוונת) לעיתים קרובות; רק 45% מהתלמידים דיווחו כי כאשר קשה להם בתקופה זו, צוות בית הספר עוזר להם להתמודד.
* לאור שינוי מהותי בהיגדים ובסולם התשובות, לא ניתן להשוות את נתוני תשפ"ד לתשפ"ג. בתשפ"ג 13% מהתלמידים דיווחו כי בחודש האחרון מישהו מהתלמידים פגע בהם פיזית לפחות פעם אחת. בתשפ"ד 8% מהתלמידים דיווחו כי בשנה האחרונה מישהו מהתלמידים פגע בהם פיזית לעיתים קרובות.
** ראמ"ה שינתה את אופן חישוב האלימות בין תשפ"ג לתשפ"ד. בתשפ"ג נתון האלימות חושב על בסיס ממוצע הסכמה של 7 היגדים שונים שהתייחסו לחודש האחרון (15%), ולא ניתן להסיק ממנו על שיעור התלמידים שחוו לפחות אחד מסוגי האלימות. בתשפ"ד בדקנו את שיעור התלמידים שחוו אלימות כלשהי (פיזית, מילולית או מקוונת) לעיתים קרובות לאורך השנה האחרונה (18%).
לקריאה נוספת: