סקר פנימיות: אקלים חינוכי וסביבה פדגוגית בפנימיות חינוכיות (תשע"ט)

ניתוח נתונים

09/2023

מאת:  
No items found.

הדוח בוחן את תפיסותיהם של תלמידי פנימיות חינוכיות וכפרי נוער ביחס לאקלים החינוכי והסביבה הפדגוגית בהשוואה לכלל התלמידים. הנתונים מבוססים על סקר האקלים והסביבה הפדגוגית במיצ"ב לשנת תשע"ט (2019), ובפרט על דיווחי התלמידים הלומדים ב-77 פנימיות דוברות עברית בחטיבה העליונה. בסקר יש הבחנה בין תלמידי פנימיות צמודות בית ספר לתלמידי כפרי נוער ובהשוואה לממוצע הארצי.

עיקרי הממצאים :

  •  שביעות רצון כללית – תלמידי פנימיות צמודות בתי ספר ותלמידי פנימיות בפיקוח ממ"ד דיווחו על תחושה חיובית יותר כלפי בית הספר בהשוואה לכלל התלמידים ולתלמידים בכפרי הנוער (83% לעומת 70%). עם זאת, תלמידי הפנימיות דיווחו על יותר איחורים והיעדרויות משיעורים.
  • מוגנות וביטחון - ככלל, לא נמצאו הבדלים בתחושת המוגנות והביטחון של תלמידי הפנימיות בהשוואה לכלל התלמידים. התלמידים בפנימיות אף דיווחו פחות על שתיית אלכוהול בהשוואה לתלמידי כפרי הנוער ולכלל התלמידים (8% לעומת 35%).
  •  חינוך חברתי וערכי – תלמידי הפנימיות צמודות בית ספר מדווחים על מאמצים של בית הספר לעודד מעורבות חברתית ואזרחית ונראה כי יש לכך השפעה. תלמידי הפנימיות צמודות בית הספר מעורבים יותר בפעילויות פנאי של מנהיגות והתנדבות בהשוואה לכלל התלמידים (75% לעומת 52%), בעוד ששיעור התלמידים בכפרי הנוער המשתתפים בפעילויות כאלה נמוך משמעותית (37%). האחרונים נוטים להשתתף יותר בפעילויות פנאי של העשרה, אומנות וספורט (51% לעומת 45%). 

הנתונים מצביעים על יתרונות חינוכיים וחברתיים בעיקר בפנימיות צמודות בתי ספר, אך גם על אתגרים כמו היעדרויות ואיחורים שיש לבחון לעומק. דיווחי התלמידים בכפרי הנוער דומים יותר לדיווחים של כלל התלמידים. לצד מגמות ברורות, הדוח מציג הבדלים בין סוגי הפנימיות ובין קבוצות תלמידים שונות – ומעלה שאלות מעניינות לגבי דרכי החינוך הפנימייתי בישראל.