מהאנושי למכונה: אתגרים והזדמנויות בהערכת הבעה בכתב בעזרת בינה מלאכותית

החיים בראמ"ה

02/2025

יכולת הכתיבה היא מיומנות מרכזית הנחשבת לפסגת האוריינות שמשפיעה על תחומים רבים. תלמידים רבים מתקשים בפיתוח מיומנות זו. כדי לשפר את הכתיבה נדרש לזמן לתלמידים התנסויות מרובות ומשוב מקצועי הממוקד בשיפור מתמיד. עם זאת, הערכה של כתיבה דורשת ידע מקצועי נרחב, מצריכה זמן רב ולעיתים מעוררת תחושה של חוסר ביטחון מקצועי בקרב מורים ביחס ליכולתם להעריך ולקדם כתיבה בצורה מיטבית. לנוכח האתגרים הללו, נדרש פיתוח פתרונות חדשניים שיסייעו למורים להתמודד עם המורכבות תוך שמירה על תפיסות פדגוגיות חינוכיות.

שילוב מערכות בינה מלאכותית בתהליך ההערכה מזמן למורים כלים חדשניים המפחיתים את עומס העבודה, משפרים את הדיוק ומפנים זמן לפעילויות משמעותיות כגון שיחות משוב אישיות ופיתוח תהליכי הוראה מותאמים. לצד ההזדמנויות הללו, יש לקחת בחשבון גם אתגרים פוטנציאליים. אף על פי שהדברים אינם מבוססים על נתונים מחקריים, אלא השערות, חשוב להדגיש חששות אפשריים כמו ירידה במעורבות האישית של המורה והיחלשות מיומנויות ההערכה העצמאיות. בנוסף, מערכות אלו עלולות להיות מוגבלות בזיהוי עומק רעיוני או ביטויים רגשיים – מרכיבים מרכזיים בתהליך הכתיבה.

ההרצאה זו, שהוצגה בכנס אפ"י, מדגישה את השילוב הרגיש בין חדשנות טכנולוגית לערכים חינוכיים. כדי להבטיח שילוב מוצלח של AI בהערכה של הבעה בכתב, יש לאמץ גישה מאוזנת שמשכללת את תפקיד המורה ושמאפשרת לו להתמקד בפן האנושי והפדגוגי תוך ניצול היתרונות הטכנולוגיים של המערכת.