מערכת תבונה

ראמ"ה מאפשרת לכל מורה לבצע מבדקים פנימיים באמצעות מערכת "תבונה". כאן ניתן לקרוא כיצד להפעיל את המערכת ולבצע את מבדקי "עמי"ת" ואחרים.
חזרנו לאוויר!
אנו מבקשים לעדכן שתיקנו את התקלה שגרמה ליצירת משתמשים כפולים במערכת, ומחקנו חלק גדול מהמשתמשים הכפולים שנוצרו. בימים הקרובים ניצור קשר ישיר עם כל מורה שתלמידיו נרשמו כמה פעמים תחת משתמשים שונים כדי להשאיר רק את מי שצריך במערכת. עבור מורים שטרם החלו את המבדקים - חשוב להבטיח שכל תלמיד יירשם למערכת רק פעם אחת (ראו כאן הנחיות ביחס להתחברות חוזרת). העלינו לאתר את כל השאלות החשובות שיסייעו לבצע את המבדקים במערכת בהצלחה. 

איזה מבדקים קיימים?

כיתות ז׳ (עברית)
מבדק עמי"ת
המבדק בשפה העברית מאפשר למפות את היכולות השפתיות־אורייניות של תלמידים בתחילת כיתה ז', עם המעבר לחטיבת הביניים.
כיתות ז׳ (ערבית)
מבדק עמי"ת
המבדק בשפה הערבית מאפשר למפות את היכולות השפתיות־אורייניות של תלמידים בתחילת כיתה ז', עם המעבר לחטיבת הביניים.
כיתות ז׳ (עברית)
מבדק ACE7
המבדק בשפה האנגלית  מאפשר להעריך את המידה בה רכשו תלמידים את המיומנויות העומדות בבסיס השפה הכתובה והדבורה באנגלית.
כיתות ז׳ (ערבית)
מבדק ACE7
המבדק בשפה האנגלית  מאפשר להעריך את המידה בה רכשו תלמידים את המיומנויות העומדות בבסיס השפה הכתובה והדבורה באנגלית.
כיתות י׳ (עברית)
מבדק איתא"י
המבדק מאפשר למפות את היכולות השפתיות־אורייניות של תלמידים בראשית כיתה י', עם המעבר לחטיבה העליונה.
כיתות י׳ (ערבית)
מבדק איתא"י
המבדק מאפשר למפות את היכולות השפתיות־אורייניות של תלמידים בראשית כיתה י', עם המעבר לחטיבה העליונה.
כיתות ג׳ (עברית)
מבדק במתמטיקה
המבדק בשפה העברית משמש להערכת המידה בה רכשו תלמידים ידע ומיומנויות הנלמדות בשליש הראשון של כיתה ג'.
כיתות ג׳ (ערבית)
מבדק במתמטיקה
המבדק בשפה הערבית משמש להערכת המידה בה רכשו תלמידים ידע ומיומנויות הנלמדות בשליש הראשון של כיתה ג'.
כיתות ח׳ (עברית)
מבדק במדע וטכנולוגיה
המבדק בשפה העברית מאפשר לבדוק את רמת השליטה של התלמידים בידע ומיומנויות של אוריינות מדעית.
כיתות ח׳ (ערבית)
מבדק במדע וטכנולוגיה
המבדק בשפה הערביתמאפשר לבדוק את רמת השליטה של התלמידים בידע ומיומנויות של אוריינות מדעית.
כיתות ה׳ (עברית)
מבדק במדע וטכנולוגיה
המבדק בשפה העברית מאפשר לבדוק את רמת השליטה של התלמידים בידע ומיומנויות של אוריינות מדעית.
כיתות ה׳ (ערבית)
מבדק במדע וטכנולוגיה
המבדק בשפה הערבית מאפשר לבדוק את רמת השליטה של התלמידים בידע ומיומנויות של אוריינות מדעית.
כיתות ו׳ (עברית)
מבדק במדע וטכנולוגיה
המבדק בשפה הערבית מאפשר לבדוק את רמת השליטה של התלמידים בידע ומיומנויות של אוריינות מדעית.
כיתות ו׳ (ערבית)
מבדק במדע וטכנולוגיה
המבדק בשפה הערבית מאפשר לבדוק את רמת השליטה של התלמידים בידע ומיומנויות של אוריינות מדעית.

כלים להערכה פנימית

ראמ"ה מפתחת כלים למורים ולמנהלים שיסייעו להם להתאים ולדייק את הלמידה בכיתה, בהתאם למצב התלמידים:
מסך הכניסה למערכת ההזדהות האחידה של משרד החינוך
מסך בחירת הכיתות ממערכת תבונה
מסך הבדיקות ממערכת תבונה
מסך הכניסה לתלמידים ממערכת תבונה
מסך הכניסה לתלמידים ממערכת תבונה
לא הצלחתי להיכנס למערכת כמורה. מה עושים?
איך התלמידים נכנסים למערכת?
מה קורה אם תלמיד לא נמצא? או לא סיים בזמן?
איך מסירים או מוסיפים תלמידים לכיתה או לאירוע הערכה?
מה קורה אם התלמיד יוצא מהמערכת? וחוזר שוב?
איך עושים מבדקים שמפוצלים לשני חלקים? כמו עמי"ת בעברית?
איך אפשר לראות מבדק של תלמיד מסויים?

שאלות ותשובות

מאז הקמתה ב-2005 ראמ"ה אוספת, מנתחת ומפיצה נתונים מגוונים, מתוּקפים ומקצועיים, שנועדו לתמוך בקבלת החלטות ובמהלכי שינוי במערכת החינוך. אנחנו בראמ"ה מעוניינים להרחיב את השימוש בנתונים הללו במשרד החינוך, באקדמיה ובציבור הרחב, תוך הקפדה שהשימוש בנתונים יקדם את מערכת החינוך ואת המחקר בתחום, וייעשה באופן מושכל והוגן בלי לפגוע ביכולת שלנו לאסוף נתונים איכותיים בעתיד.

אנו מעודדים שימוש בנתונים לא מזוהים בכל רמות הדיווח – כאלה שאפשר לנתחם אבל אי-אפשר לזהות על פיהם את תלמידים, את צוות ההוראה, את צוות ההנהלה או את מוסדות החינוך. אנו מתכננים לפרסם בעתיד מאגרי נתונים כאלה באופן פתוח באינטרנט, ועובדים על כך במלוא המרץ. 

עד אז, להגשת בקשה לקבלת נתוני ראמ"ה לצורכי מחקר – לחצו כאן.

לשיתוף

ראמ"ה מפתחת כלים ומסמכים מקצועיים רבים, בהם כלי הערכה פנימיים לבתי ספר, מבחנים לכיתות שונות, סקרים, מחקרים ועוד. כל אלה הם תוצר של ידע מקצועי ועמל רב של עובדי ראמ"ה, והם מוגנים על פי דיני הקניין הרוחני ושייכים למדינת ישראל.

המעוניינים להשתמש בתוצרים של ראמ"ה יכולים להגיש בקשה לרישיון שימוש.

חשוב לדעת שהתהליך יכול להימשך כשלושה חודשים.

מה ועדת המכרזים של ראמ"ה שוקלת כשהיא בוחנת בקשות לשימוש בתוצרי הידע של הרשות?

  • זהות הגורם המבקש (בין שהוא גורם פרטי ובין שהוא תאגיד).
  • האופן שבו מתכוונים להשתמש בתוצר, ובאיזו מידה מטרת השימוש הולמת את מטרות ראמ"ה.
  • בקשות קודמות שהוגשו על ידי אותו גורם (מספר הבקשות, אופן השימוש בתוצרים של ראמ"ה והעמידה בהתחייבויות בעבר).
  • האם השימוש בתוצר יתרום לראמ"ה להשגת מטרותיה? ולחילופין – האם השימוש עלול לגרום נזקים לראמ"ה, כגון פגיעה ביכולת שלה להשתמש בכלי הערכה כלשהו בעתיד בעקבות החשיפה שלו?
  • איזה סוג רישיון נדרש לגורם המבקש: למשך כמה זמן, מה סוג השימוש וכיצד יפיצו את התוצרים? (למשל, האם מדובר בשימוש יחיד בפריטים בשאלון מודפס, שיועבר במשך חודש? האם בשילוב חד-פעמי במאמר אקדמי שיופץ באופן דיגיטלי? או אולי בשילוב באפליקציה שתופץ באופן דיגיטלי לאורך שנים?)
  • מהו מודל התשלום המתוכנן לשימוש בתוצרים (חינמי, בתשלום וכיו"ב)?

מעוניינים להגיש בקשה לשימוש בתוצרי הידע של ראמ"ה? לחצו כאן.

לשיתוף

"תנופה למחר" הוא מבחן חדשני של ראמ"ה, שמטרתו להעריך מיומנויות חוצות תחומים, כחלק מהמגמה להתאים את מערכת החינוך לאתגרים המשתנים של עידן המידע והטכנולוגיה.

המבחן מיועד לתלמידי כיתות ו' וכיתות ט', וייערך בשפות עברית וערבית.

מבחן "תנופה למחר" בודק מיומנויות רלוונטיות לדמות הבוגר, בעולם שבו כל המידע זמין בלחיצת כפתור, ומתמקד בארבעה היבטים: אוריינות מידע – היכולת לאתר מידע רלוונטי, להעריך את מהימנותו, לארגן אותו ולהשתמש בו בצורה נכונה; חשיבה ביקורתית – היכולת לגבש דעה עצמאית, לבחור בין חלופות ולקבל החלטות מנומקות; חשיבה יצירתית – היכולת לחשוב על נושאים מוכרים בדרכים חדשות ולהציע פתרונות; אוריינות דיגיטלית – היכולת להשתמש בטכנולוגיות מידע בתבונה ובאחריות. המטרה היא לראות כיצד התלמידים משתמשים במיומנויות הללו בגמישות ובאופן עצמאי ומושכל, לקבל תמונה רחבה יותר על כישוריהם, מעבר לידע שנלמד בשיעורים.

לשיתוף

ראשית, נכנסים למערכת תבונה, ומתחברים דרך מערכת ההזדהות האחידה של משרד החינוך (יש להזין קוד משתמש וסיסמא, או מספר תעודת זהות וטלפון נייד):

‍אחרי שמתחברים, בוחרים ב"AM Teacher" (כדי להיכנס לממשק המורים):

‍ברכות! נכנסת למערכת. כעת בוחרים בלשונית "קבוצות לימוד" (למעלה מימין) ומוסיפים קבוצת לימוד חדשה (מסומן באדום):

מזינים את שם הקבוצה (כדאי לכתוב את שם הכיתה, שם המבדק ושם המורה), ובוחרים את המקצוע (שפת אם עברית, למשל). לאחר שהגדרנו זאת, לוחצים על "שמור וסגור" (מסומן באדום):

‍מכאן, עלינו לפתוח אירוע הערכה ולהזמין את התלמידים. בוחרים את הקבוצה שהוספנו, ולוחצים על "הצגת אירועי הערכה" (מסומן באדום):

‍כעת, בוחרים ב"הוספת אירוע הערכה":

‍מזינים את פרטי המבדק:

  • נותנים שם לאירוע ההערכה. למשל: עמית לכיתה ז'1, ושם המורה
  • בוחרים את מועד תחילת המבדק ואת מועד הסיום.
  • בשאלה האם לנתק את התלמיד? יש לבחור באפשרות 'לא'.
  • שיטת הבדיקה - ניתן לבצע בחירה אורכית או רוחבית.
  • בשאלה האם לאפשר הרשמה? יש לבחור באפשרות 'כן'.

‍כעת, בוחרים את המבדק הרצוי לנו ובוחרים ב"הבא":

זהו! המבדק באוויר. שולחים את הקישור להרשמה לתלמידים, כדי שיוכלו להתחיל בביצוע המבדק: 

מכאן, כדאי להבין איך התלמידים נרשמים בפעם הראשונה למבדק, או איך הם מתחברים מחדש למערכת לאחר שנרשמו.

לשיתוף

תהליך פיתוחו של המבחן הוא ארוך, מורכב ופורץ דרך גם בישראל וגם בעולם. אנו נמצאים בתהליך למידה מתמשך שנועד לדייק את המבחן באופן מיטבי ולהתאימו לצרכים המשתנים.

בשלב הראשון נעשה ניתוח מעמיק של האתגרים. לאחר מכן הוקמה ועדת היגוי ובה נציגים ממטה משרד החינוך ומן האקדמיה ומומחים מתחומי הפדגוגיה, הפסיכומטריקה והטכנולוגיה. הוועדה מתכנסת כדי לגבש את העקרונות המנחים לפיתוח המבחן. נוסף על כך אנו מקיימים בראמ"ה מבחני חלוץ ומחקרי רוחב כדי להתאים את המשימות באופן אופטימלי.

כל שלב בתהליך נעשה תוך למידה והתאמה מתמשכת, בדגש על עדכון המבחן וייעולו.

המטרה היא ללמוד ולהתאים את הכלים למערכת החינוך, וזה תהליך חדש ומאתגר עבור כולנו.

לשיתוף

הרישום למערכת תבונה מתבצע באמצעות קישור ששולח המורה לתלמידים באמצעות הווטסאפ או קבוצת הלמידה הכיתתית. הקישור מחבר את התלמיד ישירות לאירוע ההערכה, ללא צורך בסיסמא או בהזדהות. יש להבטיח שכל תלמיד נרשם פעם אחת בלבד! ככל שיש צורך של התלמיד להתחבר מחדש למערכת, יש לעשות זאת באמצעות שם וסיסמא שינפיק המורה.

את הקישור לשליחה לתלמידים לצורך התחברות מקבלים בשלב האחרון של פתיחת אירוע הערכה חדש. יש להעתיק אותו ולשלוח לתלמידים:

כאשר התלמידים לוחצים על הקישור, הם ייכנסו למסך ההרשמה לאירוע ההערכה:

‍נדגיש שוב: על התלמיד להירשם פעם אחת! אם כבר נרשם, בפעם הבאה עליו להיכנס דרך הקישור שבתחתית המסך ("כבר נרשמת? לחץ כאן למעבר למבדק.."). לאחר ההרשמה או ההתחברות, תודיע המערכת לתלמיד שהוא נרשם בהצלחה, ותאפשר לו להתחיל במבדק: 

‍בדף המבדק עצמו התלמידים יצטרכו להזין שוב שם פרטי ושם משפחה. אין צורך ללהזין תעודת זהות או את מספר הכיתה.

‍במידה והתלמיד כבר נרשם למבדק, יש לבצע התחברות מחודשת למבדק, כמוסבר בקישור זה.

לשיתוף

אין צורך בהכנה מיוחדת למבחן – הוא אינו מתמקד בבקיאות בחומר לימודי מסוים, אלא במיומנויות חוצות תחומים כגון חשיבה ביקורתית ויצירתית, אוריינות דיגיטלית ואוריינות מידע, וביכולת להפעיל ידע בהקשרים שונים. לכן אין צורך בהכנה פורמלית. הדרך הטובה ביותר להכין את התלמידים לקראתו היא להמשיך לפתח את היכולות הקוגניטיביות שלהם במהלך הלמידה הרגילה.

לשיתוף

כדי להתחבר מחדש למבדק במערכת, יש להשתמש בקישור המקורי שנשלח לתלמידים לצורך ההרשמה. כדי לשחזר אותו, יש להיכנס ל"קבוצות לימוד", לבחור בקבוצה הרלוונטית ולבחור ב"הצגת אירועי הערכה":

באירוע ההערכה יש להיכנס ל"ערוך פרטי אירוע" ובאפשרויות לבחור ב"סיכום פרטי אירוע הערכה":

בעמוד שייפתח, מופיע קישור ההתחברות למערכת:

את הקישור יש לשלוח לתלמידים. כאשר ילחצו עליו, הם ייכנסו למסך ההרשמה לאירוע ההערכה. במקום להירשם מחדש - יש לבחור בקישור שנמצא בתחתית העמוד, לצורך התחברות מחדש:

לאחר הבחירה בהתחברות מחדש, יתבקש התלמיד להזין את שם המשתמש והסיסמא שלו, אותו המורה יכול להוריד דרך ממשק הניהול. לאחר שנתן המורה את שם המשתמש והסיסמא לתלמיד, יזין אותם התלמיד במסך הזה: 

לשיתוף

מצב זה קורה כאשר התלמיד סיים את המבדק אבל לא לחץ על התנתקות. לכן, המערכת רואה זאת כאילו יש לו עוד שאלות להשיב עליהן, והמבדק לא הושלם. במצב שכזה, לא ניתן לבדוק את המבדק שלו וכפתור הבדיקה לא יופיע בבדיקה האורכית.

ראשית, חשוב לבקש מהתלמידים להתנתק בסיום המבדק, וללחוץ על הכפתור. כך נראה המסך עבורם:

במידה והבחינה כבר הסתיימה, יש להיכנס למערכת ולהעביר את התלמיד לסטטוס "סיים". כדי לעשות זאת, בוחרים בלשונית "קבוצת לימוד", ומאתרים את קבוצת הלימוד הרלוונטית. לאחר מכן, לוחצים על כפתור "הצגת אירוע הערכה":

לוחצים על כפתור "החץ" שנמצא על כפתור "ערוך פרטי אירוע", ובוחרים ב-"רשימת תלמידים":

בחלונית שנפחה בוחרים את התלמיד הרצוי שנמצא בסטטוס "בתהליך", ולוחצים על עיון:

בחלונית שנפתחה, הסטטוס הוא "בתהליך" ויש ללחוץ על סיים ואז על עדכן:

‍ברגע שעשינו זאת, ניתן יהיה לבדוק את התלמיד דרך לחיצה על כפתור "בדיקה":

לשיתוף

המבחן דיגיטלי וייערך בסביבה פתוחה: התלמידים יוכלו לגשת לאתרים חיצוניים ולהשתמש בכלי בינה מלאכותית, בהתאם להנחיות משרד החינוך. המבחן יתנהל באמצעות הטלפונים הניידים האישיים של התלמידים או באמצעות המחשבים בבית הספר. הסביבה הדיגיטלית תאפשר לתלמידים להפעיל את המיומנויות שלהם באופן גמיש, תוך שימוש בטכנולוגיות, כדי לענות על השאלות בזמן אמת.

לשיתוף

שאלות ותשובות

ישנם מקרים שבהם תלמיד נרשם למבדק מספר פעמים, או שתלמידים נרשמו למבדק שאינם צריכים להיות בו. במקרים שכאלה, עלינו למחוק את התלמידים בצורה מרוכזת דרך ממשק הניהול. ניתן למחוק רק תלמידים שנרשמו, אך לא החלו את המבדק! תלמידים שהחלו את המבדק יצטרכו להישאר בסטאטוס "בתהליך" ולא ייכללו בדו"ח הסופי שתשלח המערכת.

כדי למחוק קבוצת תלמידים, מתחברים למערכת תבונה, בוחרים באפשרות "AM Teacher", ובוחרים בלשונית "קבוצות לימוד", מאתרים את קבוצת הלימוד הרלוונטית ולוחצים על כפתור "הצגת אירועי הערכה":

כאשר מגיעים לאירועי ההערכה, נכנסים ל"ערוך פרטי אירוע":

‍בחלונית שנפתחה, בוחרים באפשרות השלישית בצד שמאל ("הוסף תלמידים"). הבחירה מביאה אותנו למסך שבו מוצגים כלל התלמידים שנמצאים באירוע ההערכה:

‍במסך זה מסמנים רק תלמידים שנמצאים בשלב "ממתין" (לא ניתן למחוק תלמידים שנמצאים בתהליך!), ואז לוחצים על "הסר תלמידים" בראש הטבלה בצד ימין. ניתן להסיר כל תלמיד בנפרד בלחיצה על הלחצן השמאלי ("הסר").

לשיתוף

מבדק עמית בשפה הערבית מורכב למעשה משני מבדקים שונים. הראשון הוא מבדק ממיין, והשני הוא מבדק ההמשך - אשר יש לו שתי גרסאות, אשר להן רמת קושי שונה. כל תלמיד נדרש לעשות גרסה אחת בלבד. כדי לדעת לאיזה גרסה יש לשייך כל תלמיד, עלינו להוריד את תוצאות המבדק הממיין, לפתוח את מבדק ההמשך ואז לשייך כל תלמיד למבדק המותאם עבורו.

אנחנו בראמ"ה מודעים לכך שמדובר בתהליך לא ידידותי, ומתנצלים על כך. אנו פועלים על מנת להפוך את המעבר בין השלבים לאוטומטי כבר בשנה הבאה.

השלב הראשון: הורדת תוצאות המבדק הממיין

את המבדק הראשון (המבדק הממיין) - יש לבצע בהתאם להנחיות המופיעות כאן, כמו כל מבדק אחר במערכת "תבונה". לאחר סיום בדיקת המבדק, יש לעבוד לממשק המנהל, דרך לחיצה על סימן הפנים בצד שמאל למעלה ובחירה בממשק מנהל (Manager). לחילופין, ניתן גם להתחבר מחדש למערכת, ולבחור ב "AM Manager": 

בחלונית שתיפתח, יש לבחור ב"דוחות שלי", ואז ב"בקשת דו"ח:

בחלונית הבאה בוחרים בסוג הדוח: Test Session Report For Teachers ואז לוחצים על "הפעל":

ממתינים כמה שניות עד שהקובץ ירד, ואז לוחצים על החץ ליד "עיון בפרטים" ובוחרים ב"הורד קובץ":

בסיומו של התהליך, הקובץ יורד לספריה שלכם. יש לפתוח את התיקייה, ולהעביר את הקובץ לתיקייה חדשה במחשב שלכם:

לאותה התיקייה יש להוריד את קובץ העמיתית מאתר ראמ"ה בקישור זה. כעת, יש לפתוח את קובץ העמיתית, ולטעון לתוכו את הדו"ח לחלק A של המבדק. בגיליון معطيات التلاميذ, בעמודה H, מופיע הגרסה שבה צריך להיבחן התלמיד בחלק B:

השלב השני: פתיחת מבדק ההמשך

כדי לפתוח את המבדק השני (מבדק ההמשך) - יש לחזור לממשק המורה (לחיצה על Assessment Master בצד ימין למעלה, ואז לחיצה על "AM Teacher"):

כעת, נכנסים למסך קבוצות הלימוד, בוחרים בקבוצה שביצעה את המבדק הממיין, ולוחצים על "הצגת אירועי הערכה":

במסך קבוצת הלימוד, יוצג אירוע ההערכה הקיים (הממיין). למעלה מצד שמאל, בוחרים ב"הוספת אירוע הערכה":

כעת, יוצרים אירוע חדש, עם שם חדש. למשל: "עמית מבדק המשך לכיתה ז'1 ושם המורה". מגדירים את הכל, אך בשאלה "האם לאפשר הרשמה?" - בוחרים באפשרות 'לא'.

בשלב של "בחירת כלי הערכה", בוחרים בשני המבדקים (Amit_B1 ו-Amit_ B2), ולוחצים על "הבא":

כעת, בשלב של "הוסף תלמידים" - תוצג הרשימה של כל התלמידים אשר נרשמו לחלק A. יש לסמן את התלמידים ולשייך כל אחד מהם לגרסה המתאימה לו (B1 או B2). לאחר ששייכנו כל תלמיד לגרסה, יש ללחוץ על "הוסף", ובסוף על "הבא":

השלב השלישי: שליחת הקישור לתלמידים

זהו! לאחר שהוספנו ושייכנו את התלמידים למבדק, יש לשלוח באופן ידני את הקישור לתחילת המבדק השני לתלמידים. יש להעתיק את הקישור מהשורה שלמטה, ולהחליף את המילים SEMEL_MOSAD בספרות של סמל בית הספר.

https://tvuna.edu.gov.il/engine/index.php/lms/login/path/SEMEL_MOSAD

חשוב: על התלמידים להתחבר מחדש למבדק באמצעות שם המשתמש והסיסמא שלהם, ולא להתחבר כמשתמשים חדשים!

לשיתוף

ניתן תמיד לערוך את פרטי אירוע ההערכה, לשנות את אופן הבדיקה (מרוחבית לאנכית והפוך) ולעדכן את מועדי ביצוע ההערכה. כדי לעשות זאת, יש להיכנס לעמוד "קבוצות לימוד", וליד הקבוצה שעבורה נוצר האירוע ללחוץ על החץ שליד "הצגת אירועי הערכה":

ב‍מסך שנפתח, בוחרים באירוע ההערכה שאותו רוצים לשנות, ולוחצים על "ערוך פרטי אירוע":

כעת, נכנסים ללשונית "פרטי אירוע הערכה" ומבצעים את השינויים הנדרשים.

חשוב: לאחר עדכון הפרטים (דוגמת התאריך והשעה, או שיטת הבדיקה), יש להתקדם בשלבי עריכת האירוע (לחיצה על "הבא") עד לשלב האחרון, כדי לשמור את השינויים.

לשיתוף

‍במקרים בהם תלמיד נרשם למערכת "תבונה" מספר פעמים ויצר לעצמו מספר משתמשים שונים, נרצה לעתים לזהות את שם המשתמש בו התחבר לאחרונה. כדי לעשות זאת, ניתן להוריד את קובץ המשתמשים והסיסמאות (תלמידים שהתחברו אחרונים מופיעים בסוף הרשימה). לחילופין, ניתן גם להיכנס לפרטי ההתחברות של התלמיד בתוך המערכת.

בוחרים בלשונית "קבוצות לימוד", מאתרים את הקבוצה הרלוונטית ונכנסים ל"הצגת אירועי הערכה":

מכאן, לוחצים על כפתור החץ שליד "ערוך פרטי אירוע" ובוחרים ב"רשימת תלמידים":

‍ברשימת התלמידים, מסמנים תלמיד, ובוחרים ב"ערוך":

‍בחלונית שנפתחה, בוחרים באפשרות השניה "לוג התחברות" ורואים את מועד ההתחברות האחרון למערכת:

כך ניתן לעבור על רשימת המשתמשים שפתח אותו תלמיד, ולמצוא את המשתמש האחרון שהתחבר למערכת. כאשר מצאנו אותו, נעבור ללשונית "כלי הערכה" ונאתר את שם המשתמש והסיסמא של התלמיד.

לשיתוף

אם בדקת את כל התשובות - ניתן להמשיך הלאה לבדיקת יתר השאלות, ובהמשך לסגור את המבדק ולקבל תוצאות.

הסיבה שהמערכת מראה שיש מספר תשובות שלא נבדקו, למרות שעברת על כולן, קשורה בכך שיש באירוע ההערכה תלמידים עם משתמשים כפולים. תלמידים אלו נמצאים כעת בסטטוס ‘מושהה’, ולכן תשובותיהם אינן מופיעות. אי-בדיקת תשובותיהם לא תפגע בתהליך ולא תשפיע על דו"ח התוצאות (הסטורי) שיישלח אליך לאחר סגירת המבדק. בהמשך נדאג למחוק את התלמידים הללו באופן מלא מהמערכת.

לשיתוף

לא ניתן להעביר תלמידים או מורה בין אירועי הערכה שונים. לכן חשוב מאוד לשים לב ששולחים לתלמיד קישור לאירוע הערכה הנכון - וחשוב להקפיד שכל מורה נמצאת באירוע הערכה השייך לה.

לשיתוף

כן, אפשר. חשוב מאוד לוודא שהתלמיד נמצא במסך של "הזנת הסיסמה" לצורך מעבר לחלק השני.
אם התלמיד עדיין בחלק הראשון והמורה עושה בדיקה, והתלמיד חוזר ומשנה את התשובות שלו, הבדיקה של המורה תימחק.

יש להעביר את התלמידים לסטטוס "סיים":

  • לוחצים על לשונית "קבוצת לימוד" ומאתרים את קבוצת הלימוד הרלוונטית.
  • לוחצים על כפתור "הצגת אירוע הערכה".
תמונת מסך של לשונית "קבוצות לימוד" במערכת תבונה. מוצגת רשימה של קבוצות, לצד כל קבוצה מופיע כפתור כחול עם הכיתוב "הצגת אירועי הערכה". אחד מהם מסומן באדום כדי לסמן שיש ללחוץ עליו.
  • לוחצים על החץ שנמצא על כפתור "ערוך אירוע הערכה".
  • לוחצים על האפשרות השנייה –"רשימת תלמידים".
מסך של קבוצת לימוד המציג את כל אירועי ההערכה שלה. לצד האירוע מופיע כפתור כחול, שפותח תפריט בו מסומנת האופציה "רשימת תלמידים", אותה יש לבחור.
  • בחלונית שנפחתה בוחרים בשם של התלמיד, ולוחצים על "עיון".
חלונית תלמידים, בה יש רשימה התלמידים שהתחילו את המבחן. כפתור "עיון" מסומן בדום.
  • בחלונית שנפתחה, הסטטוס הוא "בתהליך". יש ללחוץ על "סיים" ואז על "עדכן".
מסך "פרטים נוספים". בשדה "סטטוס" יש מספר כפתורים, כפתור "סיים" מסומן באדום. תחתיו כפתור "עדכן" מסומן גם הוא.
מסך התלמידים. כעת לצד כל שם מופיעים שני כפתורים: עיון ובדיקה.

בתום הבדיקה, יש להחזיר את התלמיד לסטטוס "ממתין".

לקבלת סטורי, יש לסיים את אירוע הערכה, ולאחר קבלת הסטורי לפתוח שוב את האירוע.

לשיתוף

הסטורי נבנה לאחר שהמורה מסיימת לבדוק ולוחצת על כפתור "סיים אירוע הערכה". אם לאחר סיום האירוע תלמידים המשיכו להשיב - הסטורי לא ישקף את תשובותיהם.

לשיתוף

לא, אין צורך בתעודת הזהות של התלמיד. כל תלמיד שנשלח אליו קישור, נכנס ישירות לקבוצת לימוד שהמורה הקים - ומזדהה באמצעות שם פרטי ושם משפחה. גם אם יש שדה ת"ז בטופס, ניתן להשאיר אותו ריק.

לשיתוף