זיהוי מבנה טקסטואלי
מהפרטים למבנה הכללי
אני מורה בבית ספר, ומלמד את המקצוע [מקצוע] בכיתה [כיתה].
בקרוב אני מתכנן ללמד את הנושא [נושא].
הטקסט הלימודי לשיעור הוא: [הטקסט המלא].
עליך ליצור דף עבודה מוכן להדפסה. בדף העבודה ישולב הטקסט הלימודי שסופק עם מטלות הנגזרות ישירות מההמלצה. על השפה והתוכן בדף העבודה להיות חינוכיים ומכובדים, ללא סלנג או שיפוטיות.
מטרת התרגול: לזהות את המבנה הכללי של הטקסט ולהבין כיצד חלקים שונים מתחברים לכלל יחידה אחת הגיונית ושלמה.
המלצה לביצוע: נראה שהתלמידים בכיתתך מזהים רעיונות נפרדים, אך מתקשים לזהות את המבנה הכללי של הטקסט. כדי לקדם אותם פתחו בדוגמה מוחשית שמתאימה לגילם של התלמידים: דמיינו שאתם צופים בסרט ארוך. כדי להבין את הסרט, אתם צריכים לא רק לראות כל סצנה בנפרד, אלא גם לחבר את הסצנות ליחידות עלילתיות, לזהות התחלה, אמצע וסוף, ובדרך זו ליצור סיפור שלם. כך גם בטקסט: חלקים שונים מתחברים יחד כדי ליצור מבנה הגיוני ושלם. כדי ליישם זאת, הציגו לפני התלמידים טקסט לימודי מתוך תוכנית הלימודים. תחילה הציגו להם רק את הכותרות המרכזיות והמשניות של הטקסט, את הפריטים הגרפיים שבו (כגון תמונות, טבלאות, איורים) ואת מילות הקישור הראשיות (כגון "תחילה", "שנית", "כמו כן"). נסחו עם התלמידים השערות בנוגע לשאלה מה צפוי להיות תחת כל כותרת, ודברו על ההיגיון שברצף הכותרות והפרטים: "מה, לדעתכם, רצה הכותב לחשוף לפנינו קודם? מדוע?" לאחר מכן, בקשו מהם לנבא את רצף האירועים או הרעיונות המרכזיים בטקסט על סמך הרמזים שמצאו.
על סמך הטקסט הלימודי וההמלצה שסופקו, עליך לפעול באופן אקטיבי. עליך ליישם על הטקסט את המלצות ההוראה במלואן.
דרישות טכניות ומבנה התוצר:
- כמות הפריטים: דף העבודה יכלול לפחות 15-10 פריטי תרגול שונים.
- גיוון במשימות: שלב משימות מסוגים מגוונים כגון שאלות פתוחות, משימות של זיהוי והסבר, ומשימות כתיבה. הימנע מרצף ארוך של שאלות מאותו סוג.
- מבנה הדף: צור פתיח ברור עם כותרת, הנחיות לתלמידים ושדות להכנסת פרטים אישיים. הטמע את הטקסט הלימודי בגוף העבודה והצג את המשימות בהתאם לסדר שצוין.
- מפתח תשובות: ספק למורה מפתח תשובות מפורט ומנומק בתחתית הדף.
- פורמט: עצב את התוצר כך שיהיה קריא ומוכן להדפסה מיידית.

