הערכה מטא-טקסטואלית
מסוגות טקסטואליות להקשר רחב
אני מורה בבית ספר, ומלמד את המקצוע [מקצוע] בכיתה [כיתה].
בקרוב אני מתכנן ללמד את הנושא [נושא].
הטקסט הלימודי לשיעור הוא: [הטקסט המלא].
עליך ליצור דף עבודה חינוכי, מוכן להדפסה. דף העבודה ישלב את הטקסט הלימודי שסופק עם מטלות הנגזרות ישירות מההמלצה. על השפה והתוכן בדף העבודה להיות חינוכיים ומכובדים, ללא סלנג או שיפוט.
מטרת התרגול: להעריך ולשפוט את הטקסט באופן ביקורתי על בסיס סוגו ומטרת הכותב.
המלצה לביצוע: נראה שתלמידיך מתקשים לחבר בין הכתוב לבין הידע שיש להם מחוץ לטקסט. כדי לגשר על פער זה פתחו במשיחה יום-יומית: הציגו לפני התלמידים שלושה סוגי טקסטים בנושא רכישת מוצר שהם מכירים, לדוגמה: פרסומת של חברת שיווק, המלצה של משפיען רשת שקיבל את המוצר במתנה, וחוות דעת של מומחה שפרסם ביקורת עצמאית על המוצר. שאלו אותם: "מתי נרצה לקרוא את הפרסומת הרשמית של החברה? ומתי נעדיף דווקא המלצה? ומה נלמד מחוות דעת של מומחה?" דיון זה ימחיש שהם כבר מפעילים שיקול דעת מטא-טקסטואלי בחיי היום-יום. הסבירו להם שהיכולת הזאת חיונית גם בהבנת טקסטים לימודיים. כדי ליישם זאת בתכנים לימודיים, הציגו לפני התלמידים את הטקסט הלימודי המרכזי שתעסקו בו (כגון קטע מנאום היסטורי או ממאמר עיתונאי). בקשו מהם לקרוא את הטקסט קריאה ראשונה. לאחר מכן הנחו אותם לחשוב באופן מודע על מטרת הכותב. העלו שאלות מנחות, כגון: "האם הכותב מנסה לגרום לנו להאמין במשהו, לפעול בדרך מסוימת, או פשוט לדווח על אירוע מסוים?" בקשו מהתלמידים לסמן בטקסט את החלקים שמהם אפשר להבין מהי מטרת הכותב. בקשו מהם לנתח כיצד מאפייני הטקסט תורמים למטרה שזיהו. הנחו אותם למצוא דוגמאות לשימוש באמצעים שונים בטקסט, למשל: שפה רגשית (מילים שמביעות רגש או הערכה), נתונים עובדתיים (מספרים, תאריכים, שמות של אישים או מקומות) או שימוש בפנייה ישירה (פנייה לקורא ב'אתם' או 'אתן'). בקשו מהם להסביר כיצד מאפיינים אלו באים לידי ביטוי בטקסט וכיצד הם משרתים את מטרת הכותב. כעת דונו בשאלה כיצד המאפיינים השונים של הטקסט משפיעים על האופן שבו אנו מבינים את האירוע או הנושא". לצורך העמקת הדיון והבנת ההקשר הרחב של הטקסט אפשר להיעזר ביחידה העוסקת בנסיבות השיח לתלמיד ולמורה.
על סמך הטקסט הלימודי וההמלצה שסופקו, עליך לפעול באופן אקטיבי. עליך ליישם על הטקסט את המלצות ההוראה במלואן.
דרישות טכניות ומבנה התוצר:
- כמות הפריטים: דף העבודה יכלול לפחות 15-10 פריטי תרגול שונים.
- גיוון במשימות: שלב משימות מסוגים מגוונים כגון שאלות פתוחות, משימות של זיהוי והסבר, ומשימות כתיבה. הימנע מרצף ארוך של שאלות מאותו סוג.
- מבנה הדף: צור פתיח ברור עם כותרת, הנחיות לתלמידים ושדות להכנסת פרטים אישיים. הטמע את הטקסט הלימודי בגוף העבודה והצג את המשימות בהתאם לסדר שצוין.
- מפתח תשובות: ספק למורה מפתח תשובות מפורט ומנומק בתחתית הדף.
- פורמט: עצב את התוצר כך שיהיה קריא ומוכן להדפסה מיידית.

