תוכנית ציל"ה (צהרי יום להעשרה והזנה) החלה לפעול בבתי הספר ובגנים בשנת הלימודים תשע"ג כמסגרת העשרה לאחר סיום הלימודים. בשנת הלימודים תשע"ג פעלה התוכנית בבתי הספר ובגנים ברשויות מאשכולות למ"ס 1-3 (בנוסף לירושלים אשר משתייכת לאשכול למ"ס 4).
המטרה המרכזית של תוכנית ציל"ה, כפי שהוגדרה על ידי קובעי המדיניות, היא: "צמצום פערים חינוכיים בין תלמידים שונים בגילאי 8-3 כמנוף למוביליות חברתית, תוך מתן מענה איכותי ומקיף לצורכי תלמידים שונים בתחום הלימודי, החברתי, הרגשי ובתחום ההזנה".
במסגרת הזמן המוקצב לתוכנית תוכננו הפעילויות הבאות:בבתי הספר: (1) פעילות העשרה חינוכית וחברתית בקבוצות קטנות ; (2) פעילות לימודית בקבוצות קטנות ; (3) הזנה, (4) פעילות תלמידים והוריםבגני הילדים: (1) חשיפה והתנסות חווייתית בתחומים שאינם נכללים בתוכנית הליבה (2) הזנה, (3) פעילות תלמידים והוריםמטרת ההערכה לסייע לשפר את ההטמעה וההפעלה של תוכנית ציל"ה ולאפשר יישום טוב יותר בעתיד.
ההערכה עסקה בנושאים הבאים:היערכות היישום וההטמעה של התוכנית ברשויות, בבתי הספר ובגנים הגורמים המקדמים והמעכבים את הטמעת התוכנית בבתי הספר ובגנים השוניםהתרומה הנתפסת של ציל"ה על ידי הגורמים השונים (מפקחים, רכזים ישובים, אנשי צוות). מערך ההערכה מתפרס על ארבע שנים (תשע"ג-תשע"ו). בשלב הראשון (תשע"ג) בוצעה הערכה איכותנית רק בבתי הספר. בשלב השני (תשע"ד-תשע"ו) התבצעה הערכה גם בגנים וגם בבתי ספר הן בשיטות כמותיות והן בראיונות עומק איכותניים.