בראי המבחנים: הוראה בקבוצות לימוד במתמטיקה בחטיבות הביניים

ניתוח נתונים

מאת:  
No items found.

במרבית חטיבות הביניים בישראל מונהגת שיטת ההקבצה בהוראת המתמטיקה. בשיטה זו התלמידים מחולקים לקבוצות לימוד על פי רמתם ויכולתם בתחום. חוזר מנכ"ל משנת תשנ"ד (1994) מנחה באופן כללי את בתי הספר: להקצות היקף שעות רב יותר לתלמידים בהקבצות ברמות הבינוניות והנמוכות; להקצות מורים טובים יותר להוראה ברמות הנמוכות; לפתח שיטות הוראה וחומרי לימוד לקידום תלמידים ברמות הנמוכות; ליצור מנגנונים המאפשרים מעבר מהרמות הנמוכות לרמות הגבוהות יותר (לפחות פעמיים בשנה). שיעור חטיבות הביניים הנוהגות בשיטת ההקבצות גבוה במידה רבה משיעור בתי הספר היסודיים.בשנת הלימודים תש"ע הגדיר מטה משרד החינוך יעדים להעלאת ההישגים הלימודיים בשפת אם, מתמטיקה ומדע וטכנולוגיה בכיתות ז', ח' ו-ט'. בתחום המתמטיקה הוצבו לתוכנית שני יעדים עיקריים: הטמעת תכנית הלימודים החדשה בהיבט תוכן ודרכי הוראה ומתן מענה ל'תלמידי הקצוות': קיום קבוצת מיצוי (למתקשים) וקבוצת מצוינות (למצוינים). מחקר זה בוחן את הישגי ועמדות התלמידים בקבוצות השונות, מאפייני המורים והקשר בין מאפייני המורים להישגי התלמידים.