רפורמת הכיתה הקטנה הוטמעה על ידי משרד החינוך, החל משנה"ל תשע"ו במטרה להקטין את מספר התלמידים בכיתות בבתי הספר היסודיים, וזאת על מנת לצמצם פערים חברתיים ולימודיים, להגביר את הקשר מורה-תלמיד, להעמיק את הלמידה המשמעותית, לצמצם את שחיקת המורים ולהגביר את שביעות הרצון של המורים, ההורים והתלמידים. יישום הרפורמה נעשה בהליך הדרגתי שבסופו כיתות הלימוד בבתי הספר היסודיים בישראל יכללו לכל היותר 34 תלמידים בכיתה, ובשכבות האוכלוסייה החלשות יותר לכל היותר 32 תלמידים בכיתה. זהו מתווה צומח, כשבכל שנה עוד שכבת גיל מצטרפת לרפורמת הכיתה הקטנה. בשנת הלימודים תשע"ו יושמה הרפורמה בקרב תלמידי כיתות א'. מחקר הערכה זה הינו הערכה מעצבת המבקשת לבחון את (1) השפעת הרפורמה על בתי הספר, (2) אופן יישומה של הרפורמה, ו- (3) את התרומה הנתפסת של הקטנת הכיתות על אופן הפעילות הבית ספרית, לפי תפיסותיהם של המנהלים, המורים וההורים. לצורך ההערכה המעצבת נבחר מערך מחקר משולב הכולל שימוש במתודות כמותיות ואיכותניות אשר אפשרו מחד קבלת תמונה ארצית רחבה ומייצגת ומאידך תמונה מקיפה ומורכבת של המתרחש בשטח.