מעבר בתי ספר יסודיים לניהול עצמי: תפיסות ועמדות כלפי התכנית בשנת היישום השלישית בקרב מצטרפי תשע"ב (נתוני תשע"ד)
הערכת תוכנית
על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך (תשע"ה), המעבר לניהול עצמי של בתי ספר משמעותו הנהגת מדיניות ניהולית-חינוכית שבמסגרתה מועברות לבתי הספר ממשרד החינוך ומהרשויות המקומיות סמכויות, משאבים ואחריות. למנהל בית הספר ולצוותו ניתן מרחב של סמכות וגמישות בהיבטים פדגוגיים, ארגוניים וכלכליים לשם מימוש יעדיו וצרכיו של בית הספר, ומוקד קבלת ההחלטות מועבר לבית הספר. המעבר לניהול עצמי משתלב במהלך המערכתי שמוביל משרד החינוך לקידום למידה משמעותית של תלמידים בכל מערכת החינוך, בד בבד עם עמידה בהישגים הנדרשים במאה ה-21.בשנת הלימודים תשע"ב החל יישום המעבר לניהול עצמי כפיילוט בקרב 166 בתי ספר במחוזות תל אביב וחיפה. בשנת הלימודים תשע"ג התרחב המעבר לניהול עצמי למהלך ארצי במחוזות תל אביב, חיפה, ירושלים וצפון, וכלל 512 בתי ספר ובשנת הלימודים תשע"ד פעלו 1,046 בתי ספר יסודיים במסגרת מדיניות הניהול העצמי. משרד החינוך עתיד להשלים עד סוף שנת לימודים תשע"ה את ההצטרפות של כלל הרשויות המקומיות ובתי הספר היסודיים לניהול העצמי. מטרותיו של דוח הערכה זה לבחון תפיסות ועמדות לגבי היישום של הניהול העצמי בבתי הספר היסודיים ולהציף נקודות חוזק ותורפה בתהליך ההטמעה, מנקודת המבט של שנת היישום השלישית של המעבר לניהול עצמי (תשע"ד). ההערכה מתמקדת ברשויות מקומיות ובבתי ספר במחוזות תל אביב וחיפה, מחוזות שבהם יושם פיילוט המעבר לניהול עצמי בשנת הלימודים תשע"ב , ומוקד הדוח הוא השוואה בין תמונת המצב ביישום ובהטמעת הניהול העצמי בשנת הלימודים תשע"ד, לתמונת המצב בשנתיים שקדמו לה - תשע"ב-תשע"ג.
לקריאה נוספת: