מעבר בתי ספר יסודיים לניהול עצמי: תפיסות ועמדות כלפי התכנית בשנת היישום השנייה - תשע"ג
הערכת תוכנית
המעבר לניהול עצמי החל בשנת הלימודים תשע"ב והוא חידוש של מהלך להרחבת האוטונומיה של בתי הספר שהחל בשנות ה-90 והופסק בשנות ה-2000. בשנת היישום בראשונה בוצעו הכשרות למנהלים ולמזכירות, והיועצים הכלכלים החלו בליווי הרשויות ובתי הספר. במרבית הרשויות, הוסדרו תשתיות לניהול העצמי כגון הפרדת חשבונות, יצירת נהלים וכדומה, ובחלק מהרשויות כבר החלו הזרמות כספים לידי בתי הספר. בהערכת המעבר לניהול עצמי בשנת היישום הראשונה (תשע"ב) מנהלים דיווחו על תחושת עצמאות גדולה יותר, על יותר שיתוף של צוות בית הספר ויותר יוזמות שעולות מצוות בית הספר, וכן על חיזוק תחושת מיקוד שליטה פנימי.מטרותיו של דוח הערכה זה הן לבחון תפיסות ועמדות לגבי היישום של הניהול העצמי בבתי הספר היסודיים ולהציף נקודות חוזק ותורפה בתהליך ההטמעה, מנקודת המבט של שנת היישום השנייה של המעבר לניהול עצמי (תשע"ג). ההערכה מתמקדת ברשויות מקומיות ובתי ספר במחוזות תל אביב וחיפה, מחוזות בהם יושם פיילוט המעבר לניהול עצמי בשנת הלימודים תשע"ב.
לקריאה נוספת: