הערכת תוכנית

"ספריית פיג’מה" – הערכת התוכנית לעידוד קריאה בגני הילדים ובבתי הספר: פיילוט בכיתות א'-ב' בשנה"ל תשע"ד

הערכת תוכנית

תוכנית "ספריית פיג'מה" מיסודה של קרן גרינספון ישראל ובשיתוף משרד החינוך שואפת להנחיל לילדים את אהבת הקריאה ולעודד שיח על הערכים והמורשת הישראליים-יהודיים בקרב בני הגיל הצעיר ובני משפחותיהם.תוכנית ניסיונית "ספריית פיג'מה" החלה לפעול בתש"ע. בתחילה הופעלה התוכנית ב-107 כיתות גן בישראל ובשנים שלאחר מכן הורחבה לכיתות נוספות. בתשע"ד היא הופעלה ב-7,100 כיתות גן בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי במגזר הדובר עברית. במהלך השנה הוענקו שמונה ספרים לילדי הגן ושני עותקים הוענקו לספריית הגן. לכל ספר צורפו הצעות לשיחה ולפעילות בעקבות הקריאה (והן מתורגמות לרוסית ולאנגלית באתר האינטרנט של "ספריית פיג'מה").בשנת הלימודים תשע"ד הופעלה תוכנית ניסיונית בבתי הספר שכללה כ-3,000 ילדים בכיתות א'-ב' הלומדים ב-24 בתי ספר במחוז המרכז. הרחבת התוכנית לכיתות הנמוכות בבתי הספר מושתתת על ההנחה, שמגיל הגן ועד כיתה ב' נודעת חשיבות רבה לתיווך ההורים בפעילות לעידוד הקריאה מאחר שמיומנויות הקריאה של הילדים עדיין אינן מספקות וכן בשל הרצון להמשיך את מעורבותם של ההורים בכיתות הנמוכות. במהלך השנה חולקו ארבעה ספרים לילדי כיתות א' וב' לספריית המשפחה ועותק אחד נמסר לספריית הכיתה.המטרות המרכזיות שתוכנית "ספריית פיג'מה" מבקשת לקדם הן: עידוד אהבת הקריאה והספר (אין הכוונה לשיפור יכולות הקריאה כמטרה); קידום שיח על ערכים ועל מורשת יהודית וישראלית בגן, בבית הספר (בזיקה לתוכנית "מפתח הל"ב") ובבית ; העשרת השפה וחיזוק כישורי האוריינות; יצירת מכנה משותף תרבותי רחב (מטען תרבותי-ספרותי וערכי משותף) בין ילדים הקוראים את אותם הספרים; חיזוק הרגלי קריאה משותפת ועידוד השיח המשפחתי; יצירת "מעגל" ילד-גננת או מורה-הורים התורם לחיזוק כישורי האוריינות ולהעמקת החינוך לערכים; הנגשת ספרי ילדים באמצעות הענקת ספרים במתנה.ההערכה הנוכחית מתמקדת ביישומה ובהטמעתה של תוכנית "ספריית פיג'מה" בגנים המופעלת זו השנה החמישית ובמסגרת התוכנית הניסיונית (שנה ראשונה כפיילוט) בכיתות א' וב' בבתי הספר.