הערכת תוכנית

אקלים חינוכי וסביבה פדגוגית - דיווחי חניכים בפנימיות תשע"ט

הערכת תוכנית

בישראל קיימים שני מסלולים עיקריים להשמתם של ילדים ובני נוער בפנימיות: פנימיות לילדים בסיכון, הנמצאות באחריות משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ופנימיות חינוכיות הנמצאות באחריותו של משרד החינוך. הפנימיות החינוכיות וכפרי הנוער בישראל, הנמצאים תחת פיקוח משרד החינוך, הם תופעה חינוכית ייחודית לישראל. מסגרות אלה מיועדות לבני נוער שאובחנו כבעלי תפקוד תקין או בעלי פגיעה מעטה בהתפתחות, כשהמודל החינוכי מתבסס על קהילה מחנכת השמה דגש על תהליכים חינוכיים.

המחקר הנוכחי בחן את השאלה: האם תלמידי פנימייה חווים את האקלים החינוכי והסביבה הפדגוגית בבית הספר באופן שונה מתלמידים שאינם מתחנכים במסגרת פנימייה? בנוסף, המחקר מנסה לעמוד על ההבדלים בתפיסת האקלים החינוכי והסביבה הפדגוגית בין תלמידים בפנימיות הצמודות לבית ספר, בין תלמידים בכפרי נוער ובין תלמידים בפנימיות בפיקוח הממלכתי לפנימיות בפיקוח הממלכתי דתי.

הנתונים בדוח מתבססים על דיווחיהם של תלמידי פנימיות בחטיבות העליונות לגבי היבטי האקלים והסביבה הפדגוגית בבית ספרם שנאספו בשנת תשע"ט בחודשים ינואר-מרץ. מאחר שמרבית תלמידי הפנימיות החינוכיות הם תלמידי החטיבות העליונות דוברות העברית, הוחלט להתמקד בתלמידים אלה בלבד. לצורך בחינת הנושאים השונים הושוו תשובותיהם של תלמידים הלומדים במסגרת של פנימייה (המשויכת למנהל לחינוך התיישבותי בלבד), לתשובותיהם של כלל התלמידים דוברי העברית. תשובות המשיבים נחלקות לשלוש קבוצות: תלמידי פנימייה הצמודה לבית ספר (31 מוסדות), תלמידי כפר נוער (46 מוסדות) וממוצע כלל ארצי (נורמות ארציות). כמו כן, מוצגות תשובותיהם של תלמידי הפנימיות וכפרי הנוער בחלוקה לפי פיקוח, ממלכתי וממלכתי דתי, ובהשוואה לממוצע כלל התלמידים בפיקוח.