הערכת תוכנית

הערכת התוכנית "ספריית פיג'מה" / מכתבת אלפאנוס" בבתי הספר - שנה"ל תשע"ט

הערכת תוכנית

תוכנית "ספריית פיג'מה" ו"מַכּתָבַּת אַלפַאנוּס", מיסודה של קרן גרינספון ישראל ובשיתוף משרד החינוך, שואפת להנחיל לילדים את אהבת הקריאה ולעודד שיח ערכי בין מחנכים והורים ובין ילדים על אודות חוויות מעולמם הרגשי, החברתי והתרבותי של הילדים בבית הספר ובמשפחה.

בשנת הלימודים תשע"ט נתבקשה ראמ"ה להעריך את התוכנית בבתי הספר (כיתות א'-ב') בקרב דוברי העברית ובקרב דוברי הערבית. כדי לתת מענה למטרות ההערכה, נבנה מערך מחקר כמותי, המאפשר לקבל תמונת מצב סטטיסטית מייצגת ולהכליל את הממצאים על כלל האוכלוסייה הרלוונטית.

ההערכה התקיימה בקרב מחנכים והורים לתלמידי כיתות א'-ב', בבתי ספר דוברי עברית ודוברי ערבית באמצעות סקר טלפוני ייעודי. בסך-הכול נסקרו 1,345 הורים (שיעור השבה של 45%) ו-437 מחנכים (שיעור ההשבה של 62%). הסקר הועבר במהלך יוני-ספטמבר 2019, וממצאי ההערכה מוצגים בפילוח לפי מגזר שפה.

מההערכה עולה כי למעלה מ-80% מהמורים וההורים שבעי רצון מהתוכנית ומהספרים שחולקו במסגרתה בשנת תשע"ט. שיעור גבוה של מחנכים (כ-90%) סבורים כי יש להמשיך בקיום התוכנית וכמעט כל ההורים (כ-95%), דוברי העברית ודוברי הערבית, הביעו רצון שילדם ישתתף בתוכנית גם בשנת הלימודים הבאה.ההורים והמחנכים תופסים את תרומת התוכנית כחיובית וכמשמעותית, ומדיווחי מרבית ההורים, בפרט דוברי הערבית, עולה כי התוכנית חיזקה את המקום של קריאת ספרים בבית.

זאת ועוד, בשני מגזרי השפה המחנכים וההורים דיווחו בשיעור גבוה על תרומת התוכנית לחינוך לערכים, להרחבת אוצר המילים של הילד, הבנת הנשמע והנאה מקריאת ספרים. כמו כן, מרבית ההורים סבורים כי לתוכנית השפעה חיובית גם על ההיבטים הרגשיים של הילד, כמו אהבה והנאה מקריאת ספרים (כ-85%) והזדמנויות לשיח על זיכרונות ורגשות (כ-75%).עם זאת, מההערכה עולה כי יש מקום לשיפור מספר היבטים לוגיסטיים הקשורים לחלוקת הספרים, כמו גם לעודד את המורים (וההורים) לקיים יותר פעילויות בבית הספר ובבית סביב הספרים. לשם כך מומלץ להוסיף גורמי תמיכה וסיוע למורים וכן להעלות למודעות ההורים את קיומם של דף הפייסבוק, אתר האינטרנט וסרטוני התוכנית, שכן כפי שעולה מההערכה, מרבית ההורים נהנים מפעילות של קריאה משותפת עם ילדם.