תכנית "חינוך אישי בבת-ים" החלה לפעול בחטיבות הביניים בעיר בת-ים בשנת הלימודים תשס"ו והתרחבה לכלל שכבות הגיל בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים בשנים תשס"ז-תשס"ט. התכנית היא פרי פיתוח משותף של עיריית בת-ים, מחוז תל-אביב במשרד החינוך, המכון לדמוקרטיה בחינוך וקרן רש"י.עיקרי התכנית: פתיחת כל ימי הלימודים בכל בתי הספר ובכל הכיתות ב"שעת שחרית", שבמסגרתה מורים ותלמידים דנים בהצבת מטרות אישיות ובתהליכים אישיים ובין-אישיים; פיצול כיתות האם לשניים - לכל מחצית כיתה מוקצה מחנך ("חינוכאי") משלה (מופעל בחטיבות הביניים בלבד); קשר שוטף של המחנך עם הורי כל תלמיד, הכולל גם ביקורי בית אחת לשנה (מופעל בהיקף מלא בחטיבות הביניים בלבד); בניית תכנית התקדמות אישית ("חוזה אישי") לכל תלמיד ומעקב אחרי התקדמותו בה (מופעל בחטיבות הביניים בלבד); הדרכות למחנכים ולמנהלים מטעם המכון לדמוקרטיה בחינוך וכן תגמול נוסף למחנכים.מטרות התכנית: שיפור ההישגים הלימודיים של תלמידי בת-ים; צמצום שיעורי הנשירה הגלויה והסמויה מבתי הספר; הפחתת האלימות וחיזוק תחושת המוגנות והביטחון של התלמידים; יצירת תחושת גאווה עירונית בקרב התלמידים.במהלך שנת הלימודים תשס"ח התבקשה הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) לעשות הערכה של התכנית. בהערכת התכנית התמקדה ראמ"ה בתהליכי היישום ובתוצאות החינוך האישי.מטרות ההערכה: לתאר את דפוסי היישום בפועל של התכנית, על פי דיווחי מורים, תלמידים ומנהלים; לבדוק את עמדות המורים, המנהלים וההורים כלפי התכנית, כלפי רכיבים של התכנית וכלפי הפוטנציאל שלה לחולל שינוי בבתי הספר בעיר; להעריך את תרומת התכנית לתלמידים ולמערכת כולה: לעשות בחינה השוואתית של תרומת התכנית לבתי הספר מבחינת ההישגים הלימודיים, האקלים הבית-ספרי, הסביבה הפדגוגית וכן מאפיינים רגשיים-מוטיבציוניים בקרב התלמידים.כלי ההערכה: (1) ציוני ההישגים של התלמידים במבחני המיצ"ב בשנים תשס"ד, תשס"ו ותשס"ח; (2) סקרי האקלים והסביבה הפדגוגית שהועברו בקרב מורים ותלמידים במסגרת המיצ"ב בשנה"ל תשס"ח; (3) סקרים ייעודיים למחנכים ולתלמידים שהועברו גם בבת-ים וגם בבתי ספר דומים ביישובים אחרים (ראו להלן), ואשר הועברו בתשס"ח ותשס"ט; (4) סקר ייעודי להורי התלמידים בבת-ים, שהועבר בתשס"ח; (5) ראיונות עומק עם מנהלי בתי ספר ועם מובילי החינוך האישי בבת-ים; (6) קבוצות מיקוד עם מחנכות בבתי הספר בבת-ים ועם יועצות חינוכיות; (7) תצפיות משתתפות ב"מפגשי שחרית" בכמה בתי ספר בבת-ים, תוך שילוב מתודה של קבוצת מיקוד עם התלמידים.
לקריאה נוספת: