הערכת תוכנית

הערכת תוכנית עוגן בשנת הלימודים תש"ע

הערכת תוכנית

תוכנית עוגן החלה לפעול בשנת הלימודים תשס"ד כפיילוט בכ-21 חטיבות ביניים בהן לומדים עולים. בשנת הלימודים תש"ע פועלת התוכנית בכ- 130 חטיבות בינייםמטרת התוכנית היא להקטין את שיעורי הנשירה של תלמידים עולים מהמסגרת החינוכית על-ידי צמצום מקדמי הנשירה בקרב אותם תלמידים. ההנחה העומדת בבסיס התוכנית היא שחיבור בין התלמיד לבין נקודות החוזק שלו, תשפר את הערך העצמי ואת תחושת המסוגלות של התלמיד וכך באופן עקיף תגרום להישארותו במסגרת החינוכית. ולכן, במסגרת תוכנית עוגן בית הספר אמור לבנות לכל תלמיד תוכנית העצמה אישית, תוך הסתכלות מערכתית ורב תרבותית. על פי תפיסת התוכנית אמורה לחזק את מה ש"חזק" ובעזרת "כוחו הייחודי" ליצור עבור התלמיד הזדמנויות המאפשרות לו לבטא את יכולותיו.הערכת עוגן התמקדה בשלושה נושאים עיקריים: סקירת הפעילות של התוכנית בבתי הספר, עמדות כלפי התוכנית ושביעות רצון מהפעלתה והתרומה הנתפסת של התוכנית. כדי ללמוד לעומק ולהכיר מודלים שונים של הפעלת התוכנית בבתי הספר ולהבין לעומק את עמדות הנסקרים בסוגיות אלו, נעשה שימוש בהערכה איכותנית אשר כללה ראיונות בעשרה בתי ספר, חמישה מהם ממלכתיים וחמישה ממלכתיים-דתיים. בכל בית ספר רואיינו מספר אנשי צוות הקשורים לתוכנית עוגן, ובהם מנהל בית הספר, רכז עוגן, מעצים, ומחנך הכיתה שבה לומד תלמיד עוגן. כמו כן נערך ריאיון קצר עם תלמיד או שניים המשתתפים בתוכנית.