דוח "הערכת היישום של רפורמת אופק חדש בשנה"ל התשס"ח - נתונים איכותניים"
הערכת תוכנית
09/2008
"אופק חדש" היא רפורמה מערכתית שהונהגה בתשס"ח ונועדה להקיף היבטים רבים בחיי בית הספר. במסגרת הרפורמה הוצבו ארבעה יעדים עיקריים, שיש ביניהם יחסי גומלין והם משלימים זה את זה: חיזוק מעמדם של המורים והעלאת שכרם; שוויון הזדמנויות לכל תלמיד, העלאת הישגי התלמידים וצמצום פערים; שיפור האקלים בבתי הספר; העצמה והרחבה של סמכויות מנהל בית הספר. הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) מלווה בהערכה את רפורמת "אופק חדש" מאז תחילתה בשנה"ל תשס"ח, וזאת כחלק ממדיניות-על של משרד החינוך ולפיה מהלכים מערכתיים חיוניים מלווים בהערכה ובמדידה. מחקר הערכה זה מבקש להוסיף על הידע הקיים, ולהעמיק את ההבנה בדבר השאלה כיצד מוטמעת רפורמת 'אופק חדש', ומהן השפעותיה הנתפסות על המורים ובתי הספר - זאת במספר נושאים שעלו במחקרים הקודמים ונראו משמעותיים ומחייבים המשך מעקב ולמידה, הבהרה והרחבה. כך סומנו שלושה תחומים מרכזיים: ראשית, אופני המיסוד וההשגרה של השעות הפרטניות. שנית, הבנת השינויים במיצוב המקצועי ובדימוי העצמי של המורים בעקבות הרפורמה, ושלישית, ניסיון לזהות השפעות והשלכות נתפסות של 'אופק חדש' ברמה הכלל בית-ספרית. יש להדגיש כי התמונה העולה מממצאי המחקר הנוכחי אינה מתיימרת להציג תמונת מצב מקיפה וכוללת, אלא לעמוד על כיוונים ותובנות מרכזיים בלבד.המחקר כלל לימוד מעמיק של עמדות ותפיסות מצד מורים, מנהלים ובעלי תפקידים ב-12 בתי ספר המיישמים את רפורמת 'אופק חדש' זו השנה השלישית: 6 בתי ספר יסודיים (מתוכם 2 ממ"ד ו-2 דוברי ערבית) ו-6 חטיבות ביניים (מתוכן 2 דוברות ערבית). בכל בית ספר רואיינו מספר רב, יחסית, של גורמים: מנהל בית הספר, סגן המנהל, רכזי מקצוע, מורים ויועצים. בסה"כ רואיינו במסגרת מחקר זה 79 מרואיינים.
לקריאה נוספת: