על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך (תשע"ה), המעבר לניהול עצמי של בתי ספר משמעותו הנהגת מדיניות ניהולית-חינוכית שבמסגרתה מועברים לבתי הספר ממשרד החינוך ומהרשויות המקומיות סמכויות, משאבים ואחריות. למנהל בית הספר ולצוותו ניתן מרחב של סמכות וגמישות בהיבטים פדגוגיים, ארגוניים וכלכליים לשם מימוש יעדיו וצרכיו של בית הספר, ומוקד קבלת ההחלטות מועבר לבית הספר. המעבר לניהול עצמי משתלב במהלך המערכתי שמשרד החינוך מוביל לקידום למידה משמעותית של תלמידים בכל מערכת החינוך, בד בבד עם עמידה בהישגים הנדרשים במאה ה-21 .
מטרת ההערכה בשנה"ל תשע"ז הייתה לבחון עמדות ותפיסות של השחקנים השונים בשדה החינוכי בדבר תרומתן ויעילותן של הוועדות המלוות, מידת ישימותן, וכן לתאר ולהבין את אופן פעולתן במטרה להצביע על נקודות חוזק ונקודות תורפה בתהליך ההטמעה של ועדות אלה כדי לסייע בהטמעה וביישום מוצלחים של הניהול העצמי בכלל, והוועדות המלוות בפרט.