הערכת תוכנית

הערכת תלמ"א (התוכנית הלאומית למצוינות באנגלית) - קיץ תשע"ו

הערכת תוכנית

תלמ"א (התוכנית הלאומית למצוינות באנגלית) היא תוכנית המיועדת לתלמידים מסיימי כתות ג', ד', ו-ה' הלומדים בחינוך הרשמי, ומטרתה לאפשר לתלמידים לחזק את ביטחונם ואת ידיעותיהם בשפה האנגלית. במסגרת תוכנית תלמ"א התלמידים מגיעים בתחילת חופשת הקיץ לבית הספר לשלושה שבועות של לימודי אנגלית. כל תוכנית הלימודים בתלמ"א מתקיימת בשפה האנגלית ומועברת על ידי שני מורים – האחד מישראל והשני מחו"ל (עפ"י רוב מארה"ב). יום הלימודים כולל שני חלקים עיקריים: לימודים בגישה מסורתית בהוראה פרונטלית, לצד לימודים חווייתיים יותר המתקיימים באמצעות התנסויות ופרויקטים כיתתיים ובית-ספריים. תלמ"א מתקיימת בשלושת השבועות הראשונים של חופשת הקיץ, מ-1 עד 21 ביולי. התוכנית, המתקיימת זו השנה השלישית, הקיפה בתשע"ו 30 בתי ספר ו-70 כיתות בשש רשויות.

על פי מובילי התוכנית, התוכנית נועדה לממש חמישה יעדים עיקריים: (א) לחזק בקרב התלמידים את הביטחון, תחושת המסוגלות והידע בשפת האנגלית, (ב) לאפשר לכל תלמיד ותלמידה להתקדם במקצוע הליבה ללא קשר לרקע הכלכלי של משפחתם, ובכך להביא לצמצום פערים חברתיים, (ג) לאפשר למורות ולמורים להתנסות בשיטות הוראה מתקדמות ללימוד שפה זרה, (ד) להרחיב את מאגר המורים הפוטנציאליים להוראת אנגלית באמצעות התנסות בתוכנית, (ה) להטמיע את התפיסה שבית הספר מהווה מסגרת ללמידה חווייתית. בשנת תשע"ו ביצעה ראמה מחקר המשך לתוכנית זו, אשר נעשה לאור התוכנית הלאומית לקידום לימודי האנגלית.

הערכת התוכנית בשנה"ל תשע"ו התקיימה בשני שלבים: שלב א' - הפעלת התוכנית - עוסק בהערכת יישום התוכנית בזמן פעילותה: בחינת המרכיבים הנתפסים כאפקטיביים וכבעלי פוטנציאל לקידום לימודי האנגלית בעיני הגורמים השונים המעורבים בתוכנית, בחינת האפשרות הטמונה בתוכנית להרחיב את עתודת המורים לאנגלית, וההשפעות הנתפסות של התוכנית על לימוד האנגלית והוראתה.

הממצאים בשלב א' מתארים את עמדותיהם ושביעות רצונם של הגורמים השונים ביחס לתוכנית, וכן ביחס לאפקטיביות הנתפסת שלה בלבד (לא זו האובייקטיבית), וזאת על סמך הערכה שנעשתה בקרב מורי תלמ"א מיד בתום הפעלת התוכנית בחודש יולי 2016. כמו כן נערכו ראיונות עם קבוצת מיקוד של תלמידים במדגם של בתי ספר שהשתתפו בתוכנית. שלב ב' (מעקב) - תפיסת התוכנית בטווח הארוך - עוסק בהערכת ההשפעות וההשלכות הנתפסות של התוכנית לטווח הארוך בבתי הספר.

מחקר זה מתמקד בהערכה של התוכנית בראי הזמן, לאחר שהתלמידים והמורות חזרו לבתי הספר, ובעיקר בבחינת יכולתה של התוכנית לגרום לשינוי בר-קיימא הן בשיטות ההוראה של המורות והן ביחסם של התלמידים לשפה האנגלית וברמות הביטחון ותחושת המסוגלות שלהם בשפה. ההערכה של שלב זה התבצעה במהלך החודשים ינואר-פברואר 2017. במסגרת המחקר רואיינו מורות ישראליות שלימדו בתלמ"א ומורות לאנגלית המלמדות בבתי ספר שהשתתפו בתוכנית. כמו כן נערכו ראיונות עם קבוצת מיקוד של תלמידים במדגם בתי ספר שהשתתפו בתוכנית.