הערכת תוכנית

הערכת התוכנית ייעוץ והכוון קדם-אקדמיים לתלמידי תיכון בחברה הערבית תשע"ו

הערכת תוכנית

התוכנית "ייעוץ והכוון קדם אקדמאית לתלמידי תיכון בחברה הערבית" נועדה להרחיב את נגישות ההשכלה הגבוהה לתלמידים בני החברה הערבית, תוך הגברת מודעותם לחשיבות לרכישת ההשכלה הגבוהה, הקניית כלים לבחירה מושכלת של מקצוע הלימודים, חשיפה למקצועות שונים הקיימים בשוק העבודה וחשיפה לחוגים הקיימים במוסדות האקדמיים. התוכנית מנסה לכוון את התלמידים אל הדרכים שבאמצעותם יוכלו להיחשף אל מגוון מקצועות הלימוד ולהעלות למודעות התלמיד את יכולותיו ואת נטיותיו האישיות.

התוכנית הינה מיזם משותף של המועצה להשכלה גבוהה, משרד החינוך והרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית במשרד לשוויון חברתי. הפעלת התוכנית "ייעוץ והכוון קדם-אקדמיים לתלמידי תיכון בחברה הערבית" לשנה"ל תשע"ו מלווה על ידי ראמ"ה במחקר הערכה מעצבת. סוגיות ההערכה שנבחנו במסגרת המחקר הנוכחי כללו היערכות לקראת התוכנית, יישום התוכנית והפעלתה, שביעות רצון הגורמים השונים מהתוכנית ועמדות כלליות כלפי התוכנית.

מחקר הערכה זה מתבסס על מתודולוגיה משולבת כמותית ואיכותנית (Mix Methodology). המחקר כלל את כל בתי הספר בתוכנית ואת כל המעורבים בתוכנית, קרי נציגי התכניות (קו משווה, החברה למתנ"סים, עתיד), מנהלי בתי ספר, יועצות בתי הספר והתלמידים בשתי שכבות הגיל (כיתות י"א וכיתות י"ב).במסגרת המחקר הכמותי פותחו שלושה שאלונים ייעודיים: למנהלים, ליועצות ולתלמידים הנמצאים בתוכנית.

במחקר השתתפו כל בתי הספר המשתתפים בתוכנית - 123 בתי ספר, שנחלקו בין שלושת הזכיינים כדלקמן: קו משווה - 45; החברה למתנ"סים - 42; עתיד - 36.  נתקבלו נתונים מ-115 מנהלים (93% השבה), 106 יועצות ( 86% השבה), ו-5812 תלמידים מ-114 בתי ספר (93% השבה:  55% מהתלמידים משכבה י”א ו-45% משכבת י”ב).

במסגרת המחקר האיכותני נעשה שימוש בשני כלי מחקר איכותניים: (1) ראיונות עומק עם נציגים של שלושת מפעילי התוכנית, עם מנהלי בתי ספר המשתתפים בתוכנית ועם יועצות בבתי ספר המשתתפים בתוכנית. (2) קבוצות מיקוד עם תלמידים מכיתות י”א ו-י”ב שמשתתפים בתוכנית.  לשם כך נדגמו אקראית 15 בתי ספר - חמישה בתי ספר  מכל זכיין, וניתן ייצוג לבתי ספר מהחברה הערבית (10), הבדואית (3) והדרוזית (2). בכל אחד מבתי הספר שנדגמו רואיינו מנהל/ת בית הספר ואחת היועצות החינוכיות המעורבות בתוכנית. בנוסף, בכל בתי הספר שנדגמו התקיימה קבוצת מיקוד לתלמידים המשתתפים בתוכנית – 8 קבוצות לתלמידים בכיתה י”א (שנה ראשונה בתוכנית) ו-7 קבוצות לתלמידים בכיתה י”ב (שנה שנייה בתוכנית).