על התנהלות שיעורים: נתונים ראשונים מתוך תצפיות מובנות שנערכו בשיעורי שפה ומדעים בבית הספר היסודי
החיים בראמ"ה
אחת הסוגיות המעניינות חוקרים ואנשי פרקטיקה מתחום החינוך היא מהן פרקטיקות ההוראה והלמידה שמביאות להישגים לימודיים מיטביים? אחת הפרדיגמות המחקריות אשר ביקשו לזהות את הפרטיקות ההוראה/למידה המתקיימות בכיתות וכם לקשר אותן להישגים לימודיים היא פרדימה של תצפיות שיטתיות/מובנות בכיתה ("Systematic Classroom Observation"). פרדיגמה זו החלה להתפתח בשנות ה-70', ועיקרה הוא מדידה שיטתית של התנהגויות המתרחשות בכיתות במהלך שיעורים. במסגרת מחקירם והערכות שראמ"ה מבצעת, עולה פעמים רבות צורך לחקור באופן שיטתי את תהליכי ההוראה והלמידה, המתרחשים בשיעורים בבית הספר (וגם אחרי שעות הלימודים). עד כה, הדרך היחידה לקבל נתונים מעין אלו הייתה מתוך דיווחים עצמיים של מורים ותלמידים. מכאן עלה הצורך להתבונן פנימה, באופן שיטתי ובלתי מתווך, אל תוך תהליכי ההוראה והלמידה המתרחשים בין כתלי הכיתות. לאור זאת, הוחלט לפתח כלי לתצפית מובנית בכיתות, שמטרתו היא תיעוד מובנה של תהליכי ההוראה והתמידה המתרחשים בכיתות בזמן שיעורים. תהליך פיתוח הכלי לתצפית התנהל בזיקה לתהליך הפיתוח של הכלי להערכת מורים. במסגרת ההערכה, המורים מוערכים, בין היתר, על גבי ממד של דרכי הוראה, למידה והערכה.
לקריאה נוספת: