החל בשנת 2012 החלה לפעול במערכת החינוך התוכנית "מרחבי חינוך - אזורי בחירה מבוקרת וייחודיות בית ספרית". במסגרת תוכנית זו מערכות החינוך בישובים עוברות פתיחה של אזורי רישום (קרי: הורים וילדים יכולים לבחור לאיזה בית ספר להירשם, ולאו דווקא זה הקרוב למקום מגוריהם) ובד בבד בתי ספר עוברים תהליך של פיתוח ייחודיות חינוכית-פדגוגית.במהלך השנים 2014 – 2015 ראמ"ה ביצעה תהליך של הערכה מלווה של התוכנית ועל פי בקשת אגף מו"פ – ניסויים ויזמות של משרד החינוך, ראמ"ה ביצעה תהליך של בדיקת האפקטים (ההשפעות) של ההשתתפות בתוכנית על בתי הספר המשתתפים בה. זאת, בהתבסס על נתוני הישגים לימודיים ואקלים בית ספרי כפי שנאספו לאורך השנים ע"י ראמ"ה במסגרת המיצ"ב.
לצורך בדיקת קיומם ועוצמתם של האפקטים נעשה שימוש בשיטת הרגרסיה הליניארית ההיררכית, המאפשרת לזהות את מידת התרומה של ההשתתפות בתוכנית להסבר השונות במשתנים התלויים (=אקלים בית ספרי והישגים לימודיים), תוך ניכוי ההשפעות של משתנים מתערבים שונים.
במהלך שנה"ל תשע"ד ביצעה ראמ"ה מחקר הערכה של התוכנית. המחקר שילב בין שיטות איכותניות וכמותיות במטרה לסייע למובילי התוכנית בלמידת עומק של התוכנית ובשיפורה. הדוח עוסק בנושאים הבאים: מניעי הרשויות המקומיות להצטרף לתוכנית; תיאור תהליכי פתיחת איזור הרישום והאתגרים שהם מציבים; תהליכי פיתוח הייחודיות הבית ספרית ותפיסות בדבר תרומתם לבתי הספר; עמדות באשר למהלך הכולל של יישום התוכנית והמלצות להמשך.