מנהל בית הספר הוא המנהיג החינוכי והסמכות המקצועית המובילה את בית הספר להגשים את יעדיו החינוכיים. כלומר, תפקידם המרכזי של מנהלי בתי ספר הוא להנהיג חינוכית ופדגוגית את בית הספר כדי לשפר את רמת החינוך והלמידה של התלמידים כולם, ומכאן שמדובר בתפקיד בעל חשיבות מכרעת להצלחתו של בית הספר.בפועל, מנהלי בתי הספר בישראל מתמודדים עם אתגרים רבים ומורכבים, המושפעים ממכלול תמורות ושינויים החלים ללא הרף בסביבתם, וכל זאת תוך דרישה לעמידה בתפוקות, ודרישה לשיפור האקלים החינוכי וההישגים הלימודיים לפי סטנדרטים ארציים ובינלאומיים. מכיוון שבתי הספר נמצאים במציאות דינמית ומשתנה, תפקידו של מנהל בית הספר הוא תפקיד עמוס ומורכב המתאפיין ברמה גבוהה של אי-ודאות, בחוסר יציבות ובעיסוק מתמיד באירועים רבים שלעיתים מתנגשים אלו באלו.במסגרת סקרי אקלים מיצ"ב שנערכו בשנים תשע"ה עד תשע"ט נאספו נתונים ממנהלי בתי ספר לגבי מגוון תחומים, המפורסמים במסגרת הדוחות להלן: דוח זה עוסק בשחיקת מנהלי בתי הספר ובחסמים הקיימים במערכת החינוך אשר פוגעים ביכולת הניהול המיטבי שלהם. מודל הניבוי לשחיקת המנהלים מציג את הקשר בין חסמים שונים שבהם נתקל המנהל בעבודתו לתחושת השחיקה שלו מהעבודה, ובכך מאפשר הבנה טובה יותר של סוגיה זו. הנתונים נאספו באמצעות ראיונות טלפוניים בעברית בחודשים מרץ עד יולי תשע"ט.