מכון אבני ראשה, המכון הישראלי למנהיגות בית ספרית, הוא הגורם המקצועי המלווה את משרד החינוך ומסייע לו בהיבטים של תכנון האסטרטגיה בתחומי ההכשרה, הפיתוח המקצועי ומגוון הפעילויות של מנהלי בתי הספר ושל המפקחים הכוללים, וזאת במטרה להעשיר את המנהיגות החינוכית בידע, בכלים ובמיומנויות להובלה של שיפור בית ספרי ומערכתי. המכון מתרכז בשני אפיקי פעולה עיקריים: מיון, הכשרה ופיתוח מקצועי של מנהלים ופיתוח מקצועי של מפקחים. הרשות הארצית למחקר והערכה בחינוך (ראמ"ה) התבקשה להעריך את פעילותו של מכון אבני ראשה מתוך ראייה רחבה ורב-שנתית. נערכו שלושה מחקרי הערכה: שניים המתמקדים במסגרות ההכשרה והפיתוח המקצועי של המנהלים ושלישי המתמקד בהערכת הפיתוח המקצועי של המפקחים.מחקר ההערכה הראשון מתמקד במידת האפקטיביות של המסלול המלא של תהליך ההכשרה והפיתוח המקצועי, תשע"ד- תשע"ח. באמצעות המערך הייעודי (כמותי), בדק מחקר ההערכה הבדלים בין בתי ספר שמנהליהם עברו את המסלול המלא של מכון אבני ראשה להכשרת מנהלים חדשים ובין בתי ספר שמנהליהם עברו רק חלק ממרכיבי התוכנית או כלל לא (N=494). המחקר בחן את תפקודי המנהלים, תפיסות המורים ביחס לעבודה הבית ספרית ולבסוף את האקלים החברתי מצד התלמידים ורמת ההישגים שלהם. אוכלוסיית המחקר כללה מנהלים בכל שלבי החינוך, בבתי ספר דוברי עברית או ערבית, שהחלו לנהל לראשונה בשנים תשע"ה עד תשע"ח, והיא סווגה לארבע קבוצות הנבדלות זו מזו על פי סוג ההכשרה והפיתוח המקצועי שקיבלו. הוותק הניהולי של המנהלים נע בין שנה לחמש שנים (מלאות לאחר ההכשרה), בהתאם לשאלת המחקר.