הערכת תוכנית

הערכת תוכנית אמירים בשנה"ל תשע"ה

הערכת תוכנית

משרד החינוך, בהובלת האגף למחוננים ולמצטיינים, מפעיל תוכנית ארצית לטיפוח תלמידים מצטיינים ולקידום תרבות של מצוינות בבתי הספר: תוכנית "אמירים". במסגרת התוכנית, מתאפשר לכל בית ספר לבנות קורסים בנושאים שאינם כלולים בתוכנית הלימודים הפורמאלית ובהתאם לתפישות החינוכיות שלו, למשאבים שהתוכנית מעניקה ובהתאם לנטיות של הצוות, ולקדם תרבות כללית של מצוינות בית ספרית. הקורסים נבנים על פי עקרונות ומתווה המחייבים את כל בתי הספר. התוכנית פועלת בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים (בעיר באר שבע התוכנית פועלת גם בחטיבה הצעירה). התוכנית הינה תלת-שנתית: ראשיתה בחשיפה ובלמידת מיומנויות חשיבה וחקר, והמשכה מבוסס על העמקה, חקר, הכנת תוצר על פי קריטריונים מוגדרים והצגתו.ראמ"ה התבקשה ע"י האגף למחוננים ומצטיינים ללוות את התוכנית בהערכה. מטרות ההערכה: הפקת תובנות ולקחים אשר ישמשו את מפעילי התוכנית בעתיד; לספק מידע על הדרך שבה מופעלת התוכנית, על אתגרים המתלווים להפעלתה, על דרך ההתמודדות עמם, על מה שחשוב להמשיך ולחזק ועל מה לשנות ולשפר בעקבות האתגרים ועוד; לבחון באיזו מידה התוכנית מהווה מענה עבור התלמידים המצטיינים, ומהי תרומתה למורים המלמדים בתוכנית ולבית הספר בכלל.איסוף הנתונים להערכה התקיים בסוף שנת הלימודים תשע"ה. לצורך ביצוע ההערכה נעשה שימוש במספר כלים אשר פותחו לטובת ההערכה הנוכחית. כלים כמותיים, (שאלונים): 2347 תלמידים, 621 מורים המלמדים בתוכנית ו-281 מנהלי בתי ספר; וכלים איכותניים (ראיונות עומק, קבוצות מיקוד ותצפיות): תלמידים המשתתפים בתוכנית, מורים המלמדים בתוכנית ומנהלי בתי ספר. בין השאר, דוח ההערכה כולל השוואות על גבי פרמטרים המאפיינים למידה משמעותית בין דיווחי התלמידים המשתתפים ב"אמירים" לבין קבוצות השוואה מתוך כלל האוכלוסייה, באופן שיש בו כדי לבחון באיזו מידה הלמידה ב"אמירים" מתאפיינת בפרקטיקות הוראה-למידה-הערכה מתקדמות.מספר גורמים עשויים לגלות עניין בדוח זה: מובילי התוכנית והגורמים האמונים על קידום תלמידים מצטיינים במערכת, גורמים המתעניינים בתכניות חדשניות המופעלות בבית הספר והציבור הרחב.בנוסף, אפשר למצוא כאן דוח של מחקר הערכה קודם שנערך בשנה"ל תשס"ט, ואשר התמקד בסוגיות של יישום והטמעת התוכנית בשנה זו.