אחת המטרות של מערכת החינוך היא לצמצם פערים בהישגים בין תלמידים המגיעים מרקעים שונים. מצגת זו סוקרת את המגמות של פערים אלו בין קבוצות שונות באוכלוסיה כפי שהם באים לידי ביטוי במבחני המיצ"ב, הבגרות ובמבחנים בין לאומיים. יש לסייג ולציין כי בעת כתיבת המצגת סולמות הציונים של המיצ"ב והבגרות לא היו מכוילים ומנעו השוואה תקפה של הציונים בין השנים, או הפעלת מודלים של VAM - Value Added. נמצא כי ישנם פערים בין תלמידים דוברי עברית לדוברי ערבית בכל מקצועות הליבה שנבדקו במסגרת המיצ"ב בשנים תשס"ה ותשס"ו, וכי בכל תחומי הדעת שנבדקו בכיתות ה' ובמדעים בכיתות ח' קיימת שונות גדולה יחסית בין התלמידים במגזר דוברי הערבית. בקרב דוברי העברית הישגיהם של תלמידים מהמגזר הבדואי (בצפון ובדרום) לרוב נמוכים משל תלמידי המגזר הערבי והדרוזי, כאשר לעיתים נמצא יתרון קטן של הישגים במגזר הדרוזי על פני המגזר הערבי.
לקריאה נוספת: