הפעלת שיקולים חברתיים ומוסריים
הפעלת שיקולים חברתיים ומוסריים: מקשרים לוגיים להשלכות בעולם האמיתי
נראה שהתלמידים בכיתתך מתקשים להפעיל שיקולים חברתיים ומוסריים על מסריו. כדי לקדם אותם, התחילו עם דיון על סיטואציה יומיומית מורכבת: הציגו להם את הדילמה הבאה: "האם מורה צריך להתייחס באופן שווה לכל התלמידים בכיתה, או שמא לתת יחס מיוחד לתלמיד שהרקע שלו מורכב?". שאלו אותם: "מהן הבעיות המוסריות שעולות כאן? איזה ערכים מתנגשים? האם יש פתרון אחד נכון?". דיון זה ימחיש כי לעיתים קרובות אין פתרון אחד נכון, וכי על עמדה מוסרית להתבסס על מודעות למורכבות ולסתירות.
בשיעור, כאשר התלמידים קוראים טקסט על תופעה חברתית או היסטורית, הנחו אותם לנתח את הסיבות לקיומה של התופעה ולזהות את השלכותיה החברתיות, הכלכליות והמוסריות. בקשו מהם למלא טבלה בשלוש עמודות: "התופעה": מהו האירוע או התופעה המרכזית בטקסט? "הסיבות": מהן הסיבות שמובילות לתופעה זו? (סיבות כלכליות, חברתיות, פוליטיות וכו'). "ההשלכות": מהן התוצאות או ההשלכות של התופעה, בייחוד אלו המוסריות והחברתיות? (למשל: ירידת שכר, אובדן פרטיות, שינוי באורח חיים)
בקשו מהתלמידים להציג את ממצאיהם בפני הכיתה, שבו הם ישתפו את תובנותיהם וישכללו את הניתוח המקורי שלהם. הרחיבו את הדיון לשאלות מעמיקות יותר, המעודדות חשיבה ביקורתית גבוהה:"אילו ערכים מתנגשים באירוע שקראנו עליו בטקסט?", "איזה אחריות חברתית מוטלת על הדמויות בטקסט? ואיזה אחריות מוטלת עלינו, כצרכני מידע, כיום?" "מהן ההשלכות האפשריות של הדילמה המוסרית שזיהינו, אם היא הייתה מתרחשת היום?", "האם ניתן להציע פתרונות חלופיים לדילמה, שלא הוצגו בטקסט?" בקשו מהתלמידים לכתוב קטע קצר שבו הם יביעו את עמדתם. הם צריכים להסביר כיצד המסרים המוסריים מהטקסט רלוונטיים לחייהם וכיצד הם יכולים לפעול כדי ליישם את הערכים החשובים להם בעולם האמיתי.
אסטרטגיה זו חיונית משום שהיא מעודדת את התלמידים להשתמש בטקסט כבסיס לדיון על ערכים, אחריות חברתית ודילמות מוסריות.
ההמלצה המוצגת כאן היא אחת מיני רבות, ונדרשת הפעלת שיקול דעת מקצועי כדי להתאימה לצרכים הספציפיים של התלמידים. ההמלצות מיועדות ליישום על חומרי הלימוד הקיימים בכיתה.