הערכה ושיפוט ביקורתי
הערכה ושיפוט ביקורתי: מניתוח לביקורת והערכת מקורות
נראה שהתלמידים בכיתתך מנתחים את הטקסט, אך מתקשים להעריך ולשפוט אותו באופן ביקורתי. כדי לקדם אותם, התחילו עם סיטואציה יומיומית: הציגו בפניהם תרחיש שבו שתי חברות שונות מדווחות להם על ויכוח שהתרחש ביניהן. כל חברה מספרת את הגרסה שלה לאירועים, ומדגישה את הפרטים שגורמים לה להיראות צודקת יותר. שאלו אותם: "האם אתם יכולים להחליט מי צודקת רק על סמך מה ששמעתם? אילו שאלות הייתם שואלים כדי להבין את המצב בצורה טובה יותר?". דיון זה ימחיש כי למקור המידע ישנה חשיבות מכרעת בבחינת הטקסט, וכי יש לבחון אותו מנקודות מבט שונות.
בשיעור, הנחו את התלמידים לבחון את המקורות על ידי שאילת שאלות מפתח: מי כתב את הטקסט? מתי נכתב? מה מטרת הטקסט? (למשל, האם הוא נועד להסביר, לשכנע או לתאר?). בקשו מהם להרהר בשאלות אלו לפני שהם מתחילים בקריאה מעמיקה. הנחו את התלמידים לקרוא את הטקסט תוך שימת לב מיוחדת לבחירותיו של הכותב. עודדו אותם לחפש מילים בעלות קונוטציה חיובית או שלילית, ביטויים שמבטאים עמדה, או שימוש בנתונים סטטיסטיים סלקטיביים. בקשו מהם לנתח את ההשפעה של הבחירות הלשוניות הללו על אופן הצגת המידע ועל מסרי הטקסט.הנחו אותם לכתוב פסקה קצרה שבה הם מסכמים את השפעת מקור המידע על הבנתם את הטקסט וכיצד היא עשויה לשנות את האופן שבו הם מתייחסים למידע שנמסר בו. עליהם להתייחס באופן ספציפי לגורמים כמו הטיה, מהימנות ודעות קדומות של הכותב.
אסטרטגיה זו חיונית משום שהתלמידים לומדים לשפוט את הטקסט באופן ביקורתי ולזהות מניפולציות של מידע. מיומנות זו מהווה בסיס הכרחי להבנה מעמיקה יותר, ומאפשרת לתלמידים להתמודד עם טקסטים מורכבים יותר בהמשך.
ההמלצה המוצגת כאן היא אחת מיני רבות, ונדרשת הפעלת שיקול דעת מקצועי כדי להתאימה לצרכים הספציפיים של התלמידים. ההמלצות מיועדות ליישום על חומרי הלימוד הקיימים בכיתה.